Gå til innhold

Extralys/hella rally 3000/relè

Ranger emnet


SilweR

Anbefalte innlegg

heisann!

jeg har et par tusenmeter som jeg skal sette på en subaru 1,8dl 1987mod, men så er det ikke relè på de orginale fjærnlysene å gå ut ifra/hente styrestrøm til det nye relèt, og da vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det.

relèt jeg har er et slikt med 5 pinner på..

er det noen som har en tegning, eller en god forklaring på hvordan jeg gjør dette?

 

p.s er helt blank når det kommer til elektronikk på biler!

håper på svar snarest.. det er mørkt ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ikke rele på fjernlys, fordi disse er avslukket ved start av bilen uansett. Styrestrømmen henter du fra en ledning som går til fjernlysene. Hvis du har et voltmeter og sjekker så skal du ha spenning i den ledningen når fjernlysa lyser. Selvfølgelig må det jo være spenning der om det skal lyse i det hele tatt. ;)

 

Så bare bruk en strømtyv og trekk ledning til bryteren.

 

Jeg er vant med at releer har fire pinner.

Da har du iallfall:

 

30 - til batteri, husk sikring

85 - til jord

86 - til bryter

87 - til lysa

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lys i lyktene igår.. hente styrestrøm fra den ledningen som går til de orginale fjærnlysene... men så er det bare et problem..!

jeg har nå 2x100W parklys!:rolleyes:

åltså extralysene har på en måte direktestrøm når tenningen er på, for hvist jeg skrur på kun parklys, lyser extralysene også, det samme skjer hvist jeg skrur bryteren på off, da blir det mørkt over alt bortsett fra extralysene..

kan det ha noe med at jeg har hentet strøm direkte fra batteriet og inn på relèt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SilweR

fikk lys i lyktene igår.. hente styrestrøm fra den ledningen som går til de orginale fjærnlysene... men så er det bare et problem..!

jeg har nå 2x100W parklys!:rolleyes:

åltså extralysene har på en måte direktestrøm når tenningen er på, for hvist jeg skrur på kun parklys, lyser extralysene også, det samme skjer hvist jeg skrur bryteren på off, da blir det mørkt over alt bortsett fra extralysene..

kan det ha noe med at jeg har hentet strøm direkte fra batteriet og inn på relèt?

 

høres først ut som du har tatt styrestrømmen fra parklysa..... :rolleyes:

men om du ekstralysene lyser når alle de andre lysa er tent...

hmm... en eller annen ledning som har spenning uansett?

 

30 - batteri

85 - jord

86 - styrestrøm

87 - lys

 

sjekk koblingene :D:rolleyes:

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åltså extralysene har på en måte direktestrøm når tenningen er på

 

Du har tatt styre strøm fra parklysa...

 

En enkel måte å finne fjernlys ledning på er å få noen til blinke/holde fjærnlysa på så måler du mellom jord og kontakt til du finner den ledning som gir utslag på voltmeteret... kan også bruke en koblingslampe..

 

kan det ha noe med at jeg har hentet strøm direkte fra batteriet og inn på relèt?

 

Nei nummeret 30 betyr strøm direkte fra batteri + (vi sikring)

 

 

Ekstralyss.gif

 

Denne koblingen funker, men noen velger å jorde 85 i stede for 86 begge funker helt OK

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår