Gå til innhold

Forskjell på 1.6 og 1.8 eksosmanifold?

Ranger emnet

desses

Anbefalte innlegg

Originally posted by golf gti16v

Manifoilene er helt like til 1,6 og 1,8 blokka....

Toppers! Akkurat det jeg lurte på! SpeedWell : Den manifolden har en liten vinkel ned så turboen blir ikke ståendes rett mot torpedoveggen. Men mulig det ikke går, jeg har ikke prøvd. Mest sannsynlig blir det x-flow om jeg får tak i topp som passer 1.6. Har ikke funnet noe enda. Om noen kjenner til en topp så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først gjøre denne jobben, så burde du iallefall koste på deg en 1,8 blokk.. får litt mer moment og bunndrag.. 1,6 og overladning blir liksom litt "tynt", selv om dette også er mulig... Har liggende en komplett 1,8 motor i god stand... 1000kr..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er så mange som har gjort det på 1.8. Dessuten er Kristinsand for langt å reise for en stusselig 1.8 syns jeg. Er blitt skikkelig glad i min 1.6, som går bedre enn 1.8 innsprut (riktignok med kvasskam). 1,6 19E motoren er så turtallsvillig at jeg bare må teste turbokonvertering :)

Men er drimot ute etter en 5 trins kasse fra golf 3 gti eller vr6. Hvor langt hadde denne motoren din gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Er det ikke bare slaglengden som er forskjell på 1.6 og 1.8 a? Da vil jo alle 1.8 toppene passe de også.

Åhh.. Det hadde i så fall bare vært så gull. Når du nevner det trur jeg faktisk jeg har lest noe slikt et sted jeg også. Skal prøve å søke det opp.

Edit: Trur jeg skjønte det ut ifra noe fakta som stod i Haynes, men den har jeg ikke her hvor jeg sitter nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, borringen er 81 (80.97) mm på begge blokkene, mens 1,6 har 77,4mm i slaglende imot 1,8 med 86,4mm.. Toppene passer om hverandre de.. bare å bytte....

Poenget mitt desses er jo det at når du skal turbomate, og hvis du vil ha dette ganske holdbart, så må du gjøre endel arbeid som jeg ikke skjønner at du gidder å gjøre på en 1,6..

Nye stempler og/eller råder for å senke komp. og tåle litt juling

Nye råde og rammelager..

Burde hone..

evt nye stempelringer..

Planet blokka og toppen..

Skal du og ha dette til å svive som en drøm så kommer balansering av Stempler/råder, veiv. evt. linjebore blokka osv..

Alt dette er selvfølgelig ikke absolutt nødvendig, men du tar poenget mitt...

Skjønner ikke hvorfor du vil gjøre denne tingen to ganger, en gang på 1,6 blokka og en gang senere..

Med mindre du har vunnet i lotto, eller dette er ment som et ordentlig billig-prosjekt :) Selv om motoren ikke varer så lenge, så er det jo morsomt mens den lever :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener. Men om jeg skal bygge på 1.8 skal det bli innsprut. Veit ikke om jeg orker å begynne på det prosjektet i tilegg til turboprosjekt. Dessuten syns jeg det er litt morsomt å ha noe som ikke alle andre har.. Nå har du satt meg litt på tenkebenken her :) Vi får se, har litt tid på meg, begynner ikke før til våren. Har enda noen små ting å skaffe også. Mangler IC, og foringer.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider