Gå til innhold

Bygge garasje

Ranger emnet


Yoneck

Anbefalte innlegg

Originally posted by Yoneck

 

Ikke ennå.

 

det jeg jo egentlig begynte med å lure på her var jo om folk hadde forslag til hva jeg bør ha av størrelse i "parkeringsrommet" og "verkstedrommet".

 

Det er veldig lite enhetlig i nabolaget, men jeg har ikke tenkt at det skal se ut som et industribygg.

 

okay, det skjønnar eg godt, skal vere stor nok men fortsatt sjå ut som ei fin garasje.....

parkeringsrommet bør vere passelig plass til to biler synst eg........men du skal ha adskilt verksted og og parkeringsplass? og i verkstedet vil du vel ha plass til ein bil for å mekke på?? koffor ikkje mekke i parkeringsrommet da og heller da ha det større....et stort rom : parkerings og mekkeplass + eit mindre rom som ei bod, der du har alt verktøy og slike ting.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by vwgolf2gti16V

 

okay, det skjønnar eg godt, skal vere stor nok men fortsatt sjå ut som ei fin garasje.....

parkeringsrommet bør vere passelig plass til to biler synst eg........men du skal ha adskilt verksted og og parkeringsplass? og i verkstedet vil du vel ha plass til ein bil for å mekke på?? koffor ikkje mekke i parkeringsrommet da og heller da ha det større....et stort rom : parkerings og mekkeplass + eit mindre rom som ei bod, der du har alt verktøy og slike ting.......

 

Vel, det er også en mulighet. Ingenting er bestemt ennå, så hvis flere vil komme med inredningsforslag, tar jeg gjerne imot.

 

et par ting blir negativt med det du sier. Skal jeg skru, så må minst én bil ut. Det er to biler som er i daglig bruk. Hjemme hos foreldrene mine er garasjen som du sier her. Der er bodene fulle av ræl, som ingen vet hva er, ingen har bruk for, og ingen vil kaste. Jeg og brodern hadde stadig prosjekter med masse ræl + gamle grasklippere, snøfresere osv som lå utover plassen til den ene bilen, derved ble i praksis bilen til pappa stående ute. Derfor vil jeg veldig gjerne ha plass til å parkere to biler, samtidig som jeg kan jobbe på en annen. Selv om jeg bare har én bil nå, er det stor sannsynlighet for at jeg i løpet av noen år skaffer meg en bil nr.2 som kosebil. En liten verkstedgarasje hadde også vært greit for å ta småjobber som bremseoverhaling og sånt for kammerater og annet.

 

Boder har jeg egentlig ikke så veldig bruk for. Jeg har kjeller under huset, og jeg har et lite uthus, så lagerplass er det rimelig greit med, selv om det jo aldri kan bli for mye av det.

 

Ved å ha to separate rom, vil det også bli mye enklere å varme opp kun "mekkerommet".

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Vel, det er også en mulighet. Ingenting er bestemt ennå, så hvis flere vil komme med inredningsforslag, tar jeg gjerne imot.

 

et par ting blir negativt med det du sier. Skal jeg skru, så må minst én bil ut. Det er to biler som er i daglig bruk. Hjemme hos foreldrene mine er garasjen som du sier her. Der er bodene fulle av ræl, som ingen vet hva er, ingen har bruk for, og ingen vil kaste. Jeg og brodern hadde stadig prosjekter med masse ræl + gamle grasklippere, snøfresere osv som lå utover plassen til den ene bilen, derved ble i praksis bilen til pappa stående ute. Derfor vil jeg veldig gjerne ha plass til å parkere to biler, samtidig som jeg kan jobbe på en annen. Selv om jeg bare har én bil nå, er det stor sannsynlighet for at jeg i løpet av noen år skaffer meg en bil nr.2 som kosebil. En liten verkstedgarasje hadde også vært greit for å ta småjobber som bremseoverhaling og sånt for kammerater og annet.

 

Boder har jeg egentlig ikke så veldig bruk for. Jeg har kjeller under huset, og jeg har et lite uthus, så lagerplass er det rimelig greit med, selv om det jo aldri kan bli for mye av det.

 

Ved å ha to separate rom, vil det også bli mye enklere å varme opp kun "mekkerommet".

 

 

okay, kan du ikkje tegne opp plassen du vil ha garasja på og slikt da? får slik som du sei her må du ha to porter, gjerne en stor til den doble "parkeringsplassen" og en egen port til mekkeplassen......visst du tegner opp som sagt så er det enklare å foreslå med tanke på kor garasjeportene skal plasseres og slikt.....og jepp, det med ei bod er det samme som eit loft, blir bere fullt med dritt og faen, driv på å flytter for tida og det er utruleg kor masse møkk og faenskap man samler på opp igjennom tida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig med å sette opp en garasje på 55 kvm nå, den er fullisolert med 15 cm i vegger og i tak. Den er ganske høy så jeg har et rom oppå også, greit med et sted der man kan ha noen lenestoler og en sofa,steroanlegg og bilblader. For å ikke tape plass har jeg laget trapp på utsiden opp til rommet. Jeg har også isolerte alu porter med isolerte vinduer i. Har også lagt varmekabler i hele gulvet. En ting som er litt dritt er at jeg ser nå at den blir for liten, så byggetrinn to er under planlegging så jeg får 25 kvm tll. en uansett, det er greit å isolere altså. så går det an å være der på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Driver

Jeg er snart ferdig med å sette opp en garasje på 55 kvm nå, den er fullisolert med 15 cm i vegger og i tak. Den er ganske høy så jeg har et rom oppå også, greit med et sted der man kan ha noen lenestoler og en sofa,steroanlegg og bilblader. For å ikke tape plass har jeg laget trapp på utsiden opp til rommet. Jeg har også isolerte alu porter med isolerte vinduer i. Har også lagt varmekabler i hele gulvet. En ting som er litt dritt er at jeg ser nå at den blir for liten, så byggetrinn to er under planlegging så jeg får 25 kvm tll. en uansett, det er greit å isolere altså. så går det an å være der på vinteren.

 

15cm ja, det holder samma som på eit vanlig hus hehe......skjønner at du bygger på 55kvm er ikkje stort nok visst man skal mekke, faren til ein kompis bygde seg garasje for ei stund sida, ca 80kvm, det begynner å bli stort nok + loft......bygg heller for stort en for lite, er dyrere å bygge på seinare enn å gjer det der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt var at den møkka kommunen jeg bor i, nøtterøy, bare tillater garasjer på maks 50 kvm, derfor må jeg ta det i to trinn. Jeg får nemlig lov til å bygge på etterpå, men da med en annen søknad???!!?? Hvorfor kunne jeg ikke bygge 80 med en gang spør jeg... Men sånn er det...'

 

Tipset er.. bygg så stort du kan ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by xtc

Hva med løftebukk eller smøregrav? :D

 

smøregrav blir nok vanskelig, er store krav til avtrekk osv, da det kan danne seg giftige gasser i grava av olje og dritt som lekker ned fra bilen osv. bør nok satse på løftebukk da ja:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oddi

 

smøregrav blir nok vanskelig, er store krav til avtrekk osv, da det kan danne seg giftige gasser i grava av olje og dritt som lekker ned fra bilen osv. bør nok satse på løftebukk da ja:)

 

mvh oddi

 

Tviler på kommunen vil tillate grav. Tror de har helt sluttet å godta slike bygg. Og skulle man få lov så kreves det oljeutskiller o.s.v. Løftebukker får man kjøpt fra ca.5000-10000 brukt. Nye ligger fra 25.000 (Priser hentet ifra Wurth Norge) Skal du ha bukker må du kjøpe disse før du støper gulv siden du må ha fundament under disse hvis du ikke har veldig godt underlag og tykk gulvstøp. Krav står spesifisert hos leverandør av løftebukkken

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwgolf2gti16V

 

15cm ja, det holder samma som på eit vanlig hus hehe......skjønner at du bygger på 55kvm er ikkje stort nok visst man skal mekke, faren til ein kompis bygde seg garasje for ei stund sida, ca 80kvm, det begynner å bli stort nok + loft......bygg heller for stort en for lite, er dyrere å bygge på seinare enn å gjer det der og da...

 

Det er omtrent størrelsen jeg sikter meg inn mot også. Vet du noe om hvordan han har innredet det?

 

Jeg kommer ikke til å ha dobbeltport til "parkeringsdelen", av to grunner :

 

1. Det skal være bolig oppå, og bredden på ca. 8 meter gir et så stort spenn på bjelkelaget mellom garasjen og loftet, så jeg kommer til å trenge en seriøs bjelke midt på i garasjens lengderetning. Hvis noen vet hvor jeg får tak i et par gamle jernbaneskinner, eller en skikkelig h-bjelke, så skrik ut.

2. diger dobbeltport er stygt.

 

Det skal være to porter, en til meg, og en til dama. Over den ene skal jeg henge opp skiltet mitt med "mercedes parking only", og SEC-stjerna jeg fikk av dama til jul for to år sida :-)

 

Til "verkstedet" tenkte jeg å lage en port selv, av typen låve-dør. Noe ganske enkelt, som jeg kan spikre opp litt glava på.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Tviler på kommunen vil tillate grav. Tror de har helt sluttet å godta slike bygg. Og skulle man få lov så kreves det oljeutskiller o.s.v. Løftebukker får man kjøpt fra ca.5000-10000 brukt. Nye ligger fra 25.000 (Priser hentet ifra Wurth Norge) Skal du ha bukker må du kjøpe disse før du støper gulv siden du må ha fundament under disse hvis du ikke har veldig godt underlag og tykk gulvstøp. Krav står spesifisert hos leverandør av løftebukkken

 

Mvh

 

Takk for tipset. Jeg får undersøke litt hva som kreves. Jeg tviler nok på at jeg kommer til å installere løftebukk, men kanskje en sånn sak som jeg linket til lenger oppe. Jeg regner med det blir ca. 10cm støp (er det ikke det som er vanlig?) med C35 eller C40 (litt usikker på hva som er normalt til garasje)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coupe quattro: når du blir ferdig blir 50m2 fort for lite, for 2 biler. garantert. funker fint hvis bilene bare skal stå der, kan faktisk jobbe litt også :)

 

Du MÅ ha løftebukk og passe høyt under taket, kommer til å angre hvis du har noe annet enn 2søyler/1søyler :( mye annet er bare i veien dessverre

Du burde også ha skikkelig epoxy gulv, mye renere og mer ordentlig, du kommer til å angre hvis du ikke har sluk av noe slag

 

 

"tenkte jeg å snekre noe selv. Antakeligvis noe som vipper utover til sidene."

har detta hjemme, som er veldig godt isolert. funker veldig bra, har en 5kw vifteovn som varmer bra så er varmt når jeg vil :)

 

 

"et stort rom : parkerings og mekkeplass + eit mindre rom som ei bod, der du har alt verktøy og slike ting......."

 

veit ikke helt om jeg veit hva du mener med verktøy. men mener du kompressor i eget rom feks så skjønner jeg deg. mener du verktøy som fastnøkkel osv så kommer du til å irritere deg grønn over sånt.. gå for å hente verktøy blir man irritert over og er nekt, ihvertfall i et annet rom... og har man et "mekke rom" er det mindre å varme opp, man sparer energi så lenge alt er godt isolert.

 

 

men tro meg.. 2søyler er det beste alternativet. alt annet er så i veien syntes ihvertfall jeg. men så jobber jeg med bil og er vel kanskje litt "bortskjemt" når det gjelder sånt :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Det er omtrent størrelsen jeg sikter meg inn mot også. Vet du noe om hvordan han har innredet det?

 

Jeg kommer ikke til å ha dobbeltport til "parkeringsdelen", av to grunner :

 

1. Det skal være bolig oppå, og bredden på ca. 8 meter gir et så stort spenn på bjelkelaget mellom garasjen og loftet, så jeg kommer til å trenge en seriøs bjelke midt på i garasjens lengderetning. Hvis noen vet hvor jeg får tak i et par gamle jernbaneskinner, eller en skikkelig h-bjelke, så skrik ut.

2. diger dobbeltport er stygt.

 

Det skal være to porter, en til meg, og en til dama. Over den ene skal jeg henge opp skiltet mitt med "mercedes parking only", og SEC-stjerna jeg fikk av dama til jul for to år sida :-)

 

Til "verkstedet" tenkte jeg å lage en port selv, av typen låve-dør. Noe ganske enkelt, som jeg kan spikre opp litt glava på.

 

2 småe fine porter er fint :D

eg kan tegne opp når eg er heime på perm i helga til deg.......+ sjefen og har bygd seg garasje, ca like stor.......

jepps du må ha ein h-bjelke, eventuelt ein limtredrager når spennet blir så langt....men er ganke dyr dei dragerna.....men uansett, kan tegne det opp og legge ut i helga så ser du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwgolf2gti16V

men er ganke dyr dei dragerna.....men uansett, kan tegne det opp og legge ut i helga så ser du:)

 

Det hadde vært kjempemessig, men nå begynner det kanskje å bli litt sent?

Pappa har kommet med noen tegninger her. Det er noe han tegnet tidligere. De stemmer ikke helt, men det er i hvertfall sånn noenlunde. Blir å modifisere en del på disse over jul, og forhåpentligvis få sendt en søknad i løpet av januar.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår