Gå til innhold

Bygge garasje

Ranger emnet


Yoneck

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Kaksa

Når du ska ha lys, sett opp fler armatur enn kva du trur du trenger, det er alltid for lite lys.

Legg opp trefase straum, og 26/20A.

 

Check.

 

Kommer nok til å legge opp min. 2x16 a + trefas.

 

Når det gjelder lys, så har pappa ~20 doble armaturer liggende hjemme som jeg kan forsyne meg av. det er to doble i garasjen hjemme, noe som blir for snaut. Regner med det blir å hive opp noen midt i taket, noen langs hjørnene i taket, og muligens noe nede ved gulvet, i hvertfall i mekke-delen.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Oii.. den blir svær ;) Vi driver å bygger 50m2 garasje. ganske firkantig.. omtrent 7*7m. blir fin plass til to biler man kan skru på det. Er det pga. rust at du ikke liker at bilene har det varmt på vinteren? Varme øker korrosjon, så det er bedre at bilen står ute i 10 kuldegrader enn at den full av veisalt kommer inn i en varm garasje på 15 plussgrader hver dag. anbefaler ikke å bygge i kulda...flaks det ikke snør :rolleyes:

 

Det er på grunn av rust, ja. Når bilen er full av is, og man kjører den inn i en oppvarmet garasje, vil det begynne å smelte. Helt til det er helt tørt i alle hulrom, vil dette ruste som f***, og helt tørt blir det jo ikke på noen dager i hvertfall. Dumt når bilen brukes daglig. Nei, kald garasje og motor-/kupévarmer.

 

Blir ikke noe bygging før til sommeren, nei.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lionstar

Du trenger 3 fase for lift og vifteovn, hvis du bygger uisolert

 

Hadde det vært jeg som skulle bygge, hadde jeg gjort det litt radikalt. Satset på maksimal isolasjon.. Slik at du kunne ha det varmt og godt midt på vinteren mens du lå under bilen i t-shorte og skrudde.:)

 

Jo, men poenget er at jeg skal lage et ekstra rom på baksiden, som kan brukes til sånt. Der blir det nok isolert og koselig. Kanskje jeg t.o.m. setter inn en vedovn jeg har. (Det blir uansett pipe i garasjen pga. leiligheten oppå, og jeg har en diger vedovn i stua som skal byttes ut med en rentbrennende etterhvert).

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by xtc

Hva med løftebukk eller smøregrav? :D

 

 

Har veldig lyst på en sånn her : liftup.jpg

 

men tror ikke jeg har råd til det sånn med det første. Det kan evnt. komme etter hvert, for det krever jo ikke noe endring annet enn å bare bolte den fast i gulvet.

 

Hvordan er det med sluk? Må man ha oljeutskiller for å ha sluk i garasjen? Jeg tenker da på for å ta unna smeltevann når man kjører en bil inn. Det kan nok også bli aktuelt å vaske bil ute, for så å kjøre den inn og polere en del ganger i løpet av vinteren. Kan man lage en renne utenfor, og kalle det drenering? Kreves det oljeutskiller da? Evnt. kan jeg jo legge opp sluk et par cm ned i betongen, mure over og vente til garasjen er inspisert, for så å hakke opp betongen igjen. Det blir ikke aktuelt å helle olje, kjølevæske og sånt neddi, det er jo bare snakk om vann eller salt-vann (og det er faen ikke min skyld at bilen blir full av salt!!!)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

 

Har veldig lyst på en sånn her : liftup.jpg

 

men tror ikke jeg har råd til det sånn med det første. Det kan evnt. komme etter hvert, for det krever jo ikke noe endring annet enn å bare bolte den fast i gulvet.

 

Hvordan er det med sluk? Må man ha oljeutskiller for å ha sluk i garasjen? Jeg tenker da på for å ta unna smeltevann når man kjører en bil inn. Det kan nok også bli aktuelt å vaske bil ute, for så å kjøre den inn og polere en del ganger i løpet av vinteren. Kan man lage en renne utenfor, og kalle det drenering? Kreves det oljeutskiller da? Evnt. kan jeg jo legge opp sluk et par cm ned i betongen, mure over og vente til garasjen er inspisert, for så å hakke opp betongen igjen. Det blir ikke aktuelt å helle olje, kjølevæske og sånt neddi, det er jo bare snakk om vann eller salt-vann (og det er faen ikke min skyld at bilen blir full av salt!!!)

Til den der trenger du hydraulikk pumpe og olje tank ett sted, så der er det nok hydraulikk slanger i gulvet og en pumpe i ett rom el. lign. i nerheten.

 

varmekabler i gulvet ville jeg vurdert om det ikke er sååå dyrt, vertfall om du skal skru litt om vinteren.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Til den der trenger du hydraulikk pumpe og olje tank ett sted, så der er det nok hydraulikk slanger i gulvet og en pumpe i ett rom el. lign. i nerheten.

 

varmekabler i gulvet ville jeg vurdert om det ikke er sååå dyrt, vertfall om du skal skru litt om vinteren.

 

Jeg vet det er noe hydraulikk til den greia der, men jeg regner med den uansett kan installeres rett på gulvet uten altfor store modifiseringer.

 

Er nok ikke så dyrt å legge varmekabler, men jeg tviler på om jeg kommer til å bruke det noe særlig. Å varme opp et garasjegulv vil ta myyye strøm, og å bruke strøm er jeg ikke noe særlig glad i. Dessuten vil det ta ganske lang tid fra jeg setter på til det er noe særlig varme. Har nok mer trua på ved-ovn da, men jeg kommer helt klart til å undersøke muligheten. Hvis det ikke koster allverdens å legge, så er det jo ikke noen ulempe. Kan evnt. ta alt av koblinger og slikt hvis det skulle bli interessant. Det er i hvertfall bedre enn å gå og ergre seg over at man ikke la det.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig gammel og stor garasje som det trekker som fy i..

Den er delt opp i 3 deler, en hoved del med plass til 3 biler, en liten del med plass til 2 og et loft med plass til mye rot.

I "gamle" dager var det et snakker verksted her og de hadde vannvarme i hele bygget.. og den fungerer ikke lengre:(

Men til poenget: kjøpte en dieseldrevet byggvarmer på 22 000w woohooo... skal vi skru på vinteren er det bare å fyre opp jævelskapen og vente i 10min så er det varmt, koster ikke mer enn 5-7k heller. en hel dags skruing koster 5l diesel. eneste minus er at du føler du ligger i kø bak en buss hele tiden (lukt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kidn

etter alle de rådene som e komt inn om varme, ville jeg ha heve opp en varmepumpe, den tar jo fukt og den varmer og e ikke så akkanes gale å ha i drift, tenker strøm messig!!

 

Hmmm.. varmepumpe er fine greier det, men alt til sitt bruk! Varmepumper er dyre i forhold til ytelsen, og bør ha lang driftstid for å tjene seg inn. I en stor garasje kan det være interessant om en skal ha det varmt hele tiden eller ei lita ei som kan holde litt lunk. Men skal du ha varme der en gang i blandt når snøfreser'n paier er en bedre tjent med noe som er billig i innkjøp og dyrt i drift. I praksis ei varmluftsvifte på strøm eller gass.

 

Varme i gulvet der det vil renne smeltevann fra bilen vil jeg ikke anbefale- da går det mye energi til å fordampe vannet før varmen kommer rommet til del. Da er det optimale å ha rister og sluk der hvor hjula går.

 

All verdens avfuktning blir det vel ikke med ei (komfort-)VP? Litt vil det være når den går i avriming, men ingenting på grå dager med 6°C ute som nå. Legger en varme i gulvet bør en være nøye med isoleringen nedover, ellers forsvinner mye av varmen ned.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

 

Har veldig lyst på en sånn her : liftup.jpg

 

 

Husk å planlegg slike ting før du støper, er greit å få forsterket ett område av plata som virkelig tåler trykket! Er bedre å overdimensjonere enn å underdimensjonere!:)

 

Angående Byggvarmer så må du få laget eget eksosutslipp til varmeren, uansett så kommer luften til å bli litt "vanskelig" å puste, fordi noe av eksosen kommer ut i luften! I hvertfall så gjør dem vi har på jobben det (tusen takk Bautas)

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår