Gå til innhold

Oversikt over forskjellige corolla modeller

Ranger emnet


drturbo

Anbefalte innlegg

Er det en KE-70 så skal det være en 4K motor i den på 1,3 liter.

Skal han selge deg den med en 1,1 liter så blir du lurt =p

 

Det er mye du kan gjøre med den, men det avhenger mye av tilgjengeligheten på deler og hvor mye innsats du vil legge i det.

 

Skal du skifte motor så innebærer det gjerne en ny girkasse og ombygging av mellomaksel og motorfester og clutchopplegg med litt mere. Bakakselen på en KE-70 er temmelig svak om du planlegger noe heavy.... For ikke å glemme bremsene ;)

 

En siste kommentar til den motorn du har fra 87 som du tenker deg brukt i KE-70n... Hvor sitter fordeleren på den? og hvor kommer fordeleren til å havne når du plumper den nedi? ( Inni torpedoveggen kanskje).

 

EDIT: nå ble jeg litt gira... Den enkleste ombyggingen du kan gjøre vil være å få fatt i en Corolla TE-71 (Liftback eller coupe) som donorbil.... Da står du temmelig trygt til å lage deg en sleeper. Får du så tak i en 2T-G motor så skal du ikke få så mye problemer med ombygging. Alternativt en 4A sak... Det er masse deler som går om hverandre med corolla fra Carina TA-60 serien (sikkert -40 serien og), så det vil være et alternativ.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett motoren på mange år, så hvor fordeleren sitter veit jeg ikke.

Men jeg har lyst på 5tr. Kasse, to stoler, litt kraftigere bremser foran, og en twinkam motor, og etterhvert ny bakaksling. Og Ronal turbo felger i 7x15.....

Skal ned å se på bilen etterpå, så det kommer noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en ke70, det jeg har gjort er å bikke nedi en 2T-B og T50 kasse, og sveisa sperra.

drivaksler vil ryke fort, så jeg finner meg en bakaksel ifra en ae86 med 70% sperre til våren.

skal du ha det enkelt som faen, finn en 5k fra f.eks modell f på høggern, 1.5l passer rett nedi girkassa og motorfesta dine.

hvis du har bedre råd/tid få tak i en 2T (100hk), 2T-B (114hk) eller en 2T-G (124hk)

da må du også finne en T40/T50 kasse som hører med 2T motora, og mekke hydraulisk clutch

ellers kan du også finne deg en 4A-GE, du kan plukke en 4A-GE ifra en ae82/92 f.eks, men da trenger'u motorfester og annet innsug eller eventuelt mekke på det som står på, eksos manifold må du nok også ha ifra en ae86

legge opp ny bensinslange, bensinpumpe, hydraulisk clutch og masse annet jallball

hvis du går for 4A-GE så har jeg en her liggende, med 'riktig' innsug (ifra en ae86) hvis du har penger.

ellers kan du sikkert få kjøpe 2T-B'n jeg har hvis jeg får tak i 2T-G'n jeg skal ha.

'85 Toyota Corolla AE86 rallyrigga prosjekt bil

'82 Toyota Corolla KE70 bruksbil 1.6l 8v med sveisa sperre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KREMT!!!

 

2T motoren i all sin prakt med støtstenger og underliggende kam produserer kun 75 HK.... ikke mer, og ingen som har vært solgt i dette landet har neppe produsert noe mer kraft originalt.

 

2T-B har 86 HK, da det kun er litt høyere komp (9.4:1) og to stk forgassere av samme type som på 2T.

 

Når det gjelder 2T-G så er jeg litt usikker på ytelsen. Enten er det 108 HK eller 124 HK, har funnet data som oppgir begge deler.

 

Jeg har også hatt gleden i mine yngre dager å prøve/eie alle tre motorene i samme bil over litt tid... (TE-71 liftback) Gikk med mye penger på den tiden gitt :D Var mest gøy med 2T-G da... he he. Så rart.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hart

KREMT!!!

 

2T motoren i all sin prakt med støtstenger og underliggende kam produserer kun 75 HK.... ikke mer, og ingen som har vært solgt i dette landet har neppe produsert noe mer kraft originalt.

 

2T-B har 86 HK, da det kun er litt høyere komp (9.4:1) og to stk forgassere av samme type som på 2T.

 

Når det gjelder 2T-G så er jeg litt usikker på ytelsen. Enten er det 108 HK eller 124 HK, har funnet data som oppgir begge deler.

 

Jeg har også hatt gleden i mine yngre dager å prøve/eie alle tre motorene i samme bil over litt tid... (TE-71 liftback) Gikk med mye penger på den tiden gitt :D Var mest gøy med 2T-G da... he he. Så rart.

 

2T-C har 75hk ved ukjent turtall.

2T har 102hk ved 6000rpm 8.5:1 CR

2T-B har 113hk ved 6000rpm 9.4:1 CR

2T-G har 124hk ved 6400rpm 9.8:1 CR

 

jeg stoler mer på data som kommer ifra toyota enn hva dine erfaringer er.

'85 Toyota Corolla AE86 rallyrigga prosjekt bil

'82 Toyota Corolla KE70 bruksbil 1.6l 8v med sveisa sperre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og oisann.. Er ikke ute etter å starte noen krangel her :) Jeg har da vitterlig sett data på det jeg refererer til og baserer det ikke på "feel" når man kjører (så god er jeg bare ikke ;) )

 

Har også sett data på forskjellig ytelse for 2T motorer, men jeg holder meg til motorer som er solgt originalt i norge. Kan legge til at det er data på Corolla og Carina, som man mest sannsynlig vil få fatt i en 2T motor fra. Ser at de leverte en 100hk utgave av 2T, men de aller fleste produserte 75hk i dette landet, iallfall når de stod i de nevnte modellene. Hva tilfellet blir for en Celica blir er jeg ikke sikker på, tviler ikke et sekund på at de leverte noen råtasser til disse på 70-tallet.

 

Vet ikke helt eksakt hvor nøyaktig feks lista til "Matti" er (få referanser), men han har samlet litt motorinfo fra hele verden på toyotamotorer. Det finnes jo hopetall av slike lister på nettet.

 

http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/9975/dataBySubject/GasolineEngines.html

 

Vil nok tørre å påstå at ytelsen til de forskjellige motorene er avhengig av både årstall, modell og hvilket marked den er ment for (land). (gjelder alle de tre motormodellene vi diskuterer nå).

 

Uansett så vil en motor fra 2T-familien i god stand virkelig tilføre en KE-70 usannsynlig mye mer gøy enn en 4K.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår