Gå til innhold

Hvor lange skal bassrørene være?

Ranger emnet

Kim_R

Anbefalte innlegg

Man kan ikke enkelt beregne lengden på bassrøret, da trenger man mange data om elementet noe vanligvis leverandøren kan hjelpe deg med. Bygg heller lukket kasse er mitt tips. Da får man en tightere og mer kontrolert bass, på bekostning av litt volum da riktignok. Vil du ha kvalitet fremfor kvantitet bygger du en lukket kasse, hvis du ikke har mulighet til å få beregnet røret da... Hvis ikke går det jo ann å prøve seg frem:)

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimrune

Hei!

Jeg har ett spørsmål ang. bassrør.

Jeg har 2stk JBL GTi 12" i en portet kasse med skillevegg. Problemet er at jeg syntes basserne henger langt etter. Målene på kassen er H36cm B94cm D50cm

På forrhånd takk:)

Fant fram data på denne gamle gode JBL 1200 GTI subben og produsenten anbefaler 38L lukket kasse eller 71L portet kasse (pr element). Vet ikke om målene på kassa di er yttermål elller innermål, men høres ut som du har kasse på rundt 70L, så det skal være riktig.

Bassporten skal være 10 cm i diameter og 21 cm lang.

JBL anbefaler at kassa er kledd innvendig med fiberull, vet ikke viktigheten av det i praksis, men prøv med oppgitt portdata så blir det nok ok lyd :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimrune

Det er ikke den gamle typen Jbl GTi12" det er denne: http://www.autosound.no/JBL/Subwoofere/w12gtie.htm

Hver basser er annbefalt 64l portet og 24lukket, innvendig blir kassen 68l.uten elemntet i å regnet da ca 64l + - når elementet er i. kassen har skillevegg så hver basser har 68l (64l) med element i!

Ja ok, men hva lurer du på da, all data om disse nue subbene står jo på JBL sine nettisder... ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider