Novice Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Bil: Saab 900 - 85 modell Problem: Motorstopp under kjøring Motoren bare stopper mens man kjører, spesielt mens man enten girer ned og/eller hvis motoren "bakker" (eller bare kjører på et lavt turtall). Går helt fint å starte bilen og det virker som om den fungerer helt fint om den bare har litt turtall og/eller gass (og/eller chåk). Men når man skal gire ned, bremser, setter bilen i fri, osv.. og det ikke passer at den stopper, så vil den stoppe (men når jeg parkerer bilen så vil den aldri stoppe av seg selv). Men jeg skjønner ikke helt hvorfor den har lyst å stoppe når man girer og ikke når man triller ned en bakke med bilen i gir og på tomgang? Hvis jeg kjører i 15 minutter så har motoren lyst å stoppe (eller stopper) ca 2-3 ganger og da kun etter at chåken er avskrudd. Jeg klarte 2 av de 3 gangene å hindre den i å stoppe med å gi gass da jeg såg at det startet å lyse i displayet (på batteri-tegnet og et annet et, som normalt kun lyser når man starter bilen). Bensinfilteret Jeg mistenker at det må/burde være noe med beinsinfilteret siden den tross alt går kjempefint og normalt med høyt turtall og litt gass (eller chåk)..? Tomgang Kan det at bilen bakker litt "lavt" være en grunn til dette (eller en av grunnene)? Tennplugger Kan disse ha noe å si? Eller? Tennpluggledninger Kan disse ha noe å si? Eller? Generator Jeg tror ikke det er denne, da bilen jo starter helt greit. Eller kan denne ha noe å si? Kjøleveske?? Det var litt lite kjøleveske på bilen, mistenker at denne har forduftet på en litt uønsket måte og hastighet. Fylte etter ny, men det gjorde ikke noe med problemet. Ellers? Er det ellers noe som kan være grunnen til dette problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Sjekk vakuumslanger. ALLE slangene. Lekkasjer kan gi mange forskjellige symptomer. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norsmurf Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 JEg har samme problem i serran.. mistenker at det rett og slett er tomgangsturtallet.. at den ikke klarer å holde motoren i gang, siden den bare ligger på 500rpm på tomgangsturtall... sjekk om turtallet er for lavt på tomgang, og prøv å justere dette. det kan hjelpe.-.. Siter Ford Sierra 2.0CL '88 X - BMW 320i 86' "Stovner Edition" X - Peugeot 605 Sli 2.0i '90 X - Ford Sierra XR4x4 2,8i '86 X - Ford Sierra sedan 2.0i '89 X - Ford Granada 2.3L '83 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Novice Skrevet November 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Takker for svarene.. (og tar gjerne i mot flere). Skal se hva jeg finner ut, men synes dette er ganske rart da den både starter og bakker helt fint når jeg skal parkere. Hehe.. nesten slik at jeg mistenker den for å vite når jeg ikke vil at den skal stoppe.. Kan kondensfjerner i bensinen hjelpe litt på problemet? Vi har hatt et veldig varierende vær her de siste ukene (regn, sol, varmt, kaldt, snø). Ellers vurderer jeg å sjekke fordelingslokket og tennpluggene/ledningene, men ser det ikke som sannsynlig at det er noe galt der når bilen starter helt fint. Heller mest mot for lavt turtall ved tomgang og/eller at den ikke klarer å dra rundt "ett-eller-annet" når motoren ikke går hardt nok mens jeg kjører. Kan dette ha noe med generatoren og/eller batteriet å gjøre? Flere tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Enig med Øyvind H.: kan høres ut som vakumlekkasje. Spray på startgass rundt vakumslangene. Kvikner motoren til da, har du funnet feilen. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rudeboy Skrevet November 5, 2004 Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Hos meg har jeg opplevd dette siden august da jeg var påvei hjem til Oslo fra Göteborg i min Escort. Etter ei overnatting i Særp, starta den som normalt og vi kjørte videre langs ruta vi hadde sett for oss å kjøre, og etter omlag ei mil så kutta den uten noe som helst forvarsel. Altså etter at motoren hadde fått sin arbeidstemperatur å jobbe med. I våres måtte jeg kjøre med choke'n på hele tia, fordi den ikke ville gå på tomgang og mekanikera på jobben til frua mente det var tenninga som var justert feil. Greit nok, jeg gikk fra å fylle fuel annen hver dag til å kjøre nesten to fulle uker pr. tank, etter at de hadde justert tenninga mi...:eek: Snakk om budsjettbesparelser ! Men nå er det tenningsmodulen som ikke gir rekti strøm der og&eller når den skal. Bestillte hos økonomideler i Frexta til rundt 500,- så det er en grei sak. Kjøpte fordeleren i samma slengen siden den har gått siden bilen var ny og bl.a er full av irr og faenskap, gidder jeg ikke vente på at den skal ryke helt (har rydda unna irr der tidligere). Ford skulle ha 5000,- for fordeleren, Fredrikstadfolket rett over 2 laken... Håper du får nyttig inputs av detta. mvh, Yngve S Siter bytta startbatteri og startmotor, komplett fordeler og tenningsmodul, kabler fra coil via fordeler til plugga, frontruta, høyre baklyktglass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.