Gå til innhold

Toyota Corolla 1987

Ranger emnet


Vegz

Anbefalte innlegg

Fattern har en gammel Corolla stående i garasjen som er avskiltet og aldri brukes.. Den var sist til EU-kontroll 21.11 2001... Da fikk den følgende feil og mangler:

 

1! Bremseslange sakedet - Begge sider - Foran - Høyre bak

 

2! Bremsene henger høyre bak

 

3! Defekt skiltlys

 

4! Foraksel - Defekte drivakselmansj - Indre - Høyre

 

5! Oljelekkasje fra girkasse fra bolt revershjul

 

Jeg blir snart 18 og denne bilen, i tillegg til de andre bilene vi har, tenkte jeg å bruke... Er det noen som har en idè om hvor mye dette vil koste å fikse... Om punkt 4 og 5 er noe krevende og fikse... Både jeg og fattern har litt erfaring med skruing fra før... Men ikke no særlig...

 

Noen som har noen ide om hvor mange timer en fagmann(verksted) vil bruke på å fikse dette?? Evt. pris??

 

Er det noen som har noen enkle stylingtips til denne bilen... Ikke sånn Fast and Furious greier, men enkle greier som litt senking og felger...

 

Mvh Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har skrudd litt på corolla opp igjennom åra.

 

Bremseslanger får du kjøpt ferdig på Toyota. Disse er tilpasset og som regel ikke så mye kødd. Bare å skru av de gamle og sette på de nye. Noen ganger sitter den delinga på slagen ganske bra. Litt knot kanskje......

 

Skiltlys går greit av erfaring er det plastikken i til lampeholderen på bakfangeren som er ødelagt / korridert. Kjøp en ny på hugger'n. Kan jo selvfølgelig være en ledning eller no som er defekt også. Men det har skjedd noen ganger for meg at lampeholder-plastikken/aluminiumen som er ødelagt.

 

Drivaksel mansjett er vel heller uoverkommelig oppgave. Vet lite om den på corolla, men generelt er dette å løsne bolter inn mot gearkasse. Kanskje du må kødde litt med bærearm/fjærbein for å få den ut. Vi du ha den helt ut så er det kanskje deling inn mot kassa? Kanskje noen andre som vet..? Ellers så ma du vel ut med hele drivakselen..

 

Bremsene bak er som regel stempelet på båndet som har satt seg. Du kan jo prøve å bremse og "herje" litt. Men ender som regel med å bytte pumpa bak. Må vel ut med innmaten i trommelen. Løsne stempelet med 2 bolter, ta av bremserør og inne med den nye. Grei sak, men husk hvordan det ser ut før du demonterer.

 

Lekkasje i girkassa vet jeg ikke noe om, skjønner ikke helt hva du mener.

 

Dette er jo flotte oppdrag å mekke på selv da. Hvis du og farrin er litt nevenyttige og arbeidslysten er til stede.

 

Håper det hjalp litt hvertfall. Corolla er glimmrende førstegangsbil. Hadde det selv, billig å kjøre, starter og går.

Damedraget kanskje litt værre. Men får du dame p.g.a bil så er det mørkt uansett:D

 

CorollaGT

VW Golf '90

Toyota Corolla GT '86 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i likhet med CorollaGT så har jeg også både skrudd på og eid en rekke Corollaer opp gjennom årene.

 

Hvilken modell er det du har? (motor og karosseri). Om det du nevner er alt som er galt med bilen så er det vel ikke noe i veien med å redde den fra døden. En brukt sånn som er temmelig strøken er ikke akkurat så veldig dyr i innkjøp om du vil spare deg litt arbeid og heller ha en delebil i garasjen ;)

 

Ptk 1 og 2 fikser du lett og billig. Anbefaler deg til å kjøpe ny innmat i tromlene bak (begge!!!) uansett når du går over bremsene (særlig siden de henger). Finner du noe rust inni der (på skjoldet) så pusser du og lakker over. Sjekk også tromlene, ser de veldig slitte ut så kjøper du nye, feks på mekonomen eller besøker høggern.

 

pkt3. Ingen kommentar ;)

 

pkt4. Stikk på høggern å få tak i en pent brukt. ca 300 kroner om jeg husker rett (husk motorkode og girkassekode). Husk nye klips til akslingen som går inn i girkassa.

På den Corollaen du har så er det ikke noen bolter som må løsnes inn mot girkassa (dette er på GTi). Akselen er festet med et ringklips inni girkassa. Du må nok også løsne på boltene på hjullageret og demperfestet/bærekula (med forbehold om feil). Så kan du dra ut akselen. Husk å tappe girkassa for olje da :D

 

pkt 5. Kan ikke du ta et bilde av lekkasjen? så forstår vi litt bedre hva du mener. Om den "bolten" du refererer til innebærer å dele girkassa så er vel en pent brukt fra høggern det enkleste. Om du insisterer på å dele girkassa selv så lykke til. Det kan jo også hende at det går ann å tette lekkasjen provisorisk om det ikke har noe å si for funksjonaliteten til girkassa.. -> bilde please :)

 

Oppsumert med prisoverslag.

Bremseslanger: Det toyota forlanger, sjekk prisen på uorginale.

Bremsedeler bak: alt fra et par hundre til over en lapp.

Skiltlys: et par lyspærer eller litt elektrikertape og litt ledning.

drivaksel: noen hundrelapper

girkasse: enten en pakke tyggis, eller litt over et par lapper for en pent brukt.

Arbeid: blod svette og tårer, eller veldig mange hundrelapper på verksted.

 

Håper dette hjelper deg litt videre.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye å legge til på disse to utmerkede svarene. Måtte være å kjøpe bremse/hjul-sylinder til tromlene bak. På rette sted koster disse max et par hundre.

 

Ellers anbefaler jeg å taste inn http://www.mekonomen.no , velge en butikk, 'reservedeler', taste inn reg.nr ev velge din bil manuelt i lista og flekke opp priser. Så ringer du toyota for en referansepris. Så kan du se i biltema-katalogen, Chr.&Bekken ev clutch & bremseservice på alna, oslo. Så kan du høre på Jahre Motor, torshov, bilxtra osv...

 

Meko er OFTE billigst, samt god service. Spess på Hamar. De strekker seg langt for å hjelpe deg.

 

Og ofte er merkebutikken billigst på brems og eksos. Så det lønner seg å sjekke litt rundt. Tipper du må ut med 1500-3000,- for alt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår