Gå til innhold

Frarådes bruk av batteri isolator?

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Har hatt en del kontak med Mr. Dominick Irragi i det siste.

For dem som ikke vet hvem han er, så er han en dynamobygger med ganske godt rykte borti statene.

Da jeg spurte ham om hva jeg skulle brukt til å skille batteriene, fikk jeg svar om at de anbefalte på det sterkeste å ikke bruke noen form for isolator! At jeg bare skulle koble batteriene i parallell, men jeg måtte da ha to gode batterier (ikke nødvendigvis like).

Vil jo kalle ett Maxxima 900DC og ett Odyssey PC1700 for gode battrerier, men vil dette funke?

Har hørt en del som mener dette ikke vil gå bra, ettersom det ene batteriet vil drive å lade ut det andre...

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forstår egentlig det...

Men nå blir det litt vanskelig å få plass til PC1700 under panseret tror jeg :rolleyes:

Det er vel egentlig bare å dra utav sikringen foran hvis jeg lar bilen stå en stund?

Slik at det ikke vil være forbindelse mellom batteriene.

Finnes det kanskje noen skikkelig heavy-duty brytere som kan brukes til å Koble ut? Som tåler 250A..?

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Ja, forstår egentlig det...

Men nå blir det litt vanskelig å få plass til PC1700 under panseret tror jeg :rolleyes:

Det er vel egentlig bare å dra utav sikringen foran hvis jeg lar bilen stå en stund?

Slik at det ikke vil være forbindelse mellom batteriene.

Hvis du har en golf 3 så bør det ikke være noe problem å sette et pc 1700 under panseret, 2x optima gul går greit...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, men det passer ikke rett inn liksom...

Ikke sett batteriet i virkeligheten ennå, men det er jo en del større enn et vanlig bilbatteri.

Egentlig god plass under panseret på min bil, nesten så god plass at jeg vurderer kompressor :D

Hadde vært fint med litt mer effekt nå når bilen legger på seg et par hundre kilo...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay da...

Får heller ta og bytte hvis det viser seg å være en dårlig løsning.

Men det var bare det at 900DC'et som jeg har foran er ikke mer enn 1/2 år gammelt. Dyrt er det også...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulempen med å bruke to batterier direkte parallell-koblet er jo da sjansen for å tømme begge for strøm. bruker du isolatoren, vil du jo alltid ha strøm på "hovedbatteriet" ditt.. men er du flink til å passe på strømnivået ditt, så er det beste å bruke direkte kobling. det aller beste alternativet er jo selvfølgelig dynamo med to utganger til batteri, slik at du kan bruke ett til bilen og ett til stereo..

// Fredrik Olastuen //

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to problemer med isolatorer, det ene er at de har en tendens til å gå til H...... å da har du plutselig ikke lading på batteriet bak, å det andre er at hvis du står å spiller uten ladig å tapper ut ekstrabateriet ditt,å starter bilen for å lade, så kan det hende at dynamoen din tar kvelden pga for mye belstning, jeg ville kjørt 2 i paralell å paset på å ikke tappe dem for mye før jeg starte bilen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider