Gå til innhold

olje?

Ranger emnet


audun34

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette har vært ett "hot" tema i alle år. Fabrikken sa mineral, så synt. Nå er det egentlig ingen som vet...

 

Har kjørt på Motul sin Ester-baserte olje. Husker ikke hvilken modell (tall) det er, men den var ikke handelsvare i Norge. Den skal etter sigende være optimal for wankel.

 

Problemet med wankel/olje, er at oljen blir tilsatt inn til forbrenningen for å smøre apexer. Har man en "for god olje", vil den ikke brenne skikkelig, og gi avleiringer i apex-sporene. Etter en stund kan apexene sette seg fast, og dette vil igjen gi dårlig komp.

 

Helt optimalt, er å bygge om metric-pumpa med separat smøring fra egen tank, og fylle denne med god kvalitets 2-takts olje. Eller bare kutte ut metric-pumpa, og blande 2-taktsolje rett i bensinen.

 

Har litt mengder med Esterolja i garasjen. Hvis du vil ha, kan du få kjøpt. Send en PM.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Frank Ove sier så er det stor sprik på hva slags olje folk anbefaler.

 

Mineral olje kan man kjøre på hvis man bare skal cruise med bilen og ikke grisekjøre den. Men finn den som er best på markedet. 76 motor oil, eller noe sånt. Amerikanerne er bra på mineral olje.

 

Eller så er Motul sin 4t 15w50 Ester basert olje meget bra. har kjørt på den en del selv.

 

Hvis du skal blande olje i bensina og kutter ut metric pumpa så kan du bruke en bra dyr syntetic olje.

 

En syntetic olje som skal være bra er Castrol TSW 10w60.

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oilextreme.no

 

 

Typiske resultater :

Reduksjon i drivstofforbruk med inntill 20% !

Reduksjon i motorslitasje med inntil 90% !

Hestekrefter og dreiemoment øker med inntill 10% !

Reduksjon i smøreoljeforbruk og utslipp med intill 50% !

 

Jeg fikk nettopp høre om denne og jeg har ikke prøvd den, men iflg en på bmwccn.no sitt forum så er denne helt topp.

 

Selger av denne oljen hevder en BMW 530d fikk en økning på 20hk målt i benk. Dette tar jeg med en klype salt.

 

Nå skal jeg ikke plage dere på Mazda-forumet mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår