Gå til innhold

Ule og skrangle. Hjelp.

Dulle

Anbefalte innlegg

Hmmm. Jævlig fornøyd med nye bilen. Men det er to ting som irriterer meg.

På ca 4.500 rpm kommer det en skrangle lyd fra motorrommet. Har ikke vært nedi der og sjekka enda, men noen forslag om hva man skal se etter hadde vært velkommen.

Det første som slo meg var eksoslekkasje, eller en løs manifoldskrue kanskje. Men så kom en kompis med forslaget at det kunne være motoren som vred seg litt (de gjør jo det), og så kom et eller annet borti noe annet. Høres noe av dette sannsynlig ut?

Jeg hører egentlig bare lyden på tomgang. Mulig den er der ved kjøring også, men når man er på 4.500 rpm under kjøring, så er det jo som regel litt hard kjøring, og da er det masse andre lyder..så jeg hører den hvertfall ikke.

Det kan muligens høres ut som motoren ettertenner litt også, men jeg vet ikke om det skal være litt sånn småbobling, eller om dette er noe feil.

Den andre tingen er en svak, dyp ulelyd fra vesntre framhjul når jeg ligger i mellom 60 og 90km/h. Har prøvd å koble fra clutchen, for å sjekke om det var motorrelatert, noe det da ikke var. Jeg har jo hatt Primera før..som hadde litt trøbbel med bremsene og uling. Jeg er litt nervøs for at det kanskje kan være noe sånt, men samtidig virker lyden mye dypere.

Forslag er veldig velkomment her også.

På forhånd takk.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ule lyden kan jo vere begynnelsen på et slitt hjullager..

Skrangle lyden har eg ikkje formeining om.. Eller, register kjedet kanskje? Slitte oppstrammere eller no? Dårligt oljetrykk fram til oppstrammerene? Kanskje det bare er et eksos skjold som begynner og ruste av..?? Sjekk fra manifoilen og ned/bakover og se ka du finner! Verdt et forsøk!

Bare litt "brainstorming"...! ;) Du får vente på noen som har peiling til og uttale seg!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dulle

Hehe. Mye må man betale for å få sjekket opp dette hos Nissan? Jeg har veldig liten tilgang til utstyr og sånt se..så det er nesten nødvendig å kjøre den på verksted..

Du kan jo sjekke det selv... Under bilen er varmeskjoldene for å beskytte karroseriet mot eksos røret.. så.. Det sier seg jo stort sett selv hva du skal røske litt i for å se om det sitter fast, eller om det ligger "dingler" borti en plass det burde vert skrudd fast på..

Ta ein pinne, liten hammer eller lignende, legg deg ned, og dunk borti skjoldene som henger over eksos anlegget.

Ellers er det et som er på eksos manifoilen, det er når du kikker neri motorrommet, mellom radiatoren, og motoren.. (henger fast i motoren då, i tilfelle det var litt tvil her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg ringte Nissan og spurte om det lagret forresten. 2-2 1/2 timers jobb + lager til 600 kroner..det var uten de ringene..de koster sikkert litt de og. Endte på ca 3000. Fy faen for noen priser.

Ingen i Østfold-området som har tilgang på litt utstyr og har lyst til å tjene noen penger da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje prøv den jobben der uten rette utstyr og gjerne ein service manual for eks..!

Bytta hjul lageret på den 1ne siden på Altoen min, brukte litt over 6 timer..! måtte jo løsne hele skiten der framme... uten noge fjærspenner eller lignende, endte opp med og bruke tau og kroppsvekt for å spenne ned fjæra med..! *hehe*

Og ein hammer og dor til og få ut og inn lagrene..! Håplaust..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj..jaja. Faen, da blir jeg vel 3000 fattigere ved neste lønning da :(

Kan jo ikke kjøre rundt med den ulelyden.

Men er det helt sikkert at det er hjullageret? Ingen andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bytte jullager er veldig vanskelig uten rett type verktøy.

men hvis du vil spare penger på dette, så få med deg en kompis som har greie på bil og skru av hele spindelen fremme, og dra til ett verksted å få dem til å presse ut det gamle lageret og presse på plass det nye.

det du kan gjøre for å finne ut om det virkelig er jullageret er å dra til et verksted, gjerne ett nissan verksted, få en av verksted dudene med ut på en bitteliten prøvetur og få han til å si hva han syns. har jeg gjort etpar ganger her i tromsø. kostet ingenting.

seff kan det hende dem skal ha etpar hundrelapper for det der hvor du drar, men likavel en billig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sony606

å bytte jullager er veldig vanskelig uten rett type verktøy.

men hvis du vil spare penger på dette, så få med deg en kompis som har greie på bil og skru av hele spindelen fremme, og dra til ett verksted å få dem til å presse ut det gamle lageret og presse på plass det nye.

det du kan gjøre for å finne ut om det virkelig er jullageret er å dra til et verksted, gjerne ett nissan verksted, få en av verksted dudene med ut på en bitteliten prøvetur og få han til å si hva han syns. har jeg gjort etpar ganger her i tromsø. kostet ingenting.

seff kan det hende dem skal ha etpar hundrelapper for det der hvor du drar, men likavel en billig måte?

Helt enig med hva denne fyren sier..!! Høres fornuftigt ut!!

Gjorde det samme eg og angående og spørre på verkstedet.. (men så var det jo ein garanti sak for min del da) :op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med samme folk er innpå her, kanskje jeg kan spørre om noe lysrelatert. Jeg vil ha hvite lys, eller aller helst hvitt med litt blått i..dere skjønner helt sikkert hva jeg mener. Hvordan fikser jeg det?

Bare å bytte pærer? I så fall, til hva? Eurolite eller noe er det vel noe som heter. Funker dette bra?

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å bytte pærer på primman engang. Skulle gjerne ha byttet både hovedlysa og tåkelysa da.

På morsan sin Corolla må verkstedmannen bruke spesialverktøy og et speil på en pinne, SWAT-style :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider