Gå til innhold

Økonomi-Meter.

Ranger emnet


Ruzle

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! Jeg satt nettop å glodde i biltema katalogen her.. så så jeg noe morsomt som kaltes for vakuummeter.. det var kjekkt og ha og greier.. da ser man om man kjører økonomiskt.. Men så har det seg sånn at det forbanna meteret bare funker på gassere.. Og jeg har jo injection..

 

Jeg har sett flere biler med injetion som har typ bensinsparings-meter.. Mitt spm er da; Hvordan kobler man opp ett sånnet meter.. noen som har gjort det før? Trenger litt hjelp her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater sånn økonomi meter.... i bilen til morra mi en avensis -99, er det en sånn jævla lampe..... skal bare så hvidt inn med gassen før den slutter og lyse! men kjører så klart ikke etter den, er bare plagsom, hehe...... men hvis du skulle kjørt etter den så hadde du jo nesten ikke brukt en dritt av bensin, men brukt hundre år på og komme fram..... min mening;)

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv testet ut litt forskjellige kjørestiler for å spare bensin.

 

På min bil (91 volvo 940) funker dette:

 

1. Gire opp før 2500 o/m

 

2. Ikke forterere enn 2500 o/m på landeveien, dvs ikke over 100 km/t

 

Går jo ikke spesielt fort, men ikke noe problem å holde følge med resten av trafikken. Jeg har funnet ut at det viktigste er å gire opp tidlig. Har ikke så mye å si om jeg akselerer "fort" opptil ca 2500 o/m. Med denne kjøring blandet by og landevei, ligger jeg på ca 1 liter, med litt pådrag iblant. Så fort jeg begynner å dra på litt og kjøre fortere på motorveien spretter jeg opp på 1.2-1.3

 

Økonimimeter er jo bare iritterende uansett, du blir gal om du skal sitte å holde øye med måleren hele tida...

 

Om du vil ha et økonomi meter tar du å teiper fast ett egg på gasspedalen. Om du ikke knuser egger vil du spare masse bensin

:)

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tildels MYE å hente på å kjøre riktig, men kanskje ikke så gøy... Enig med tidligere post om å gire tidlig - hvor tidlig har med hvor stor/seig motoren er. På min Galant 91 med 2,4 liter bensin har jeg et snitt på rundt 0,75. Med 2,0 som satt der før var det 0,71 l/mil. Kjører mest på landevei, men skal gjennom morgen- og ettermiddagsrush i Fredrikstad hver dag.

 

Tips for å knipe dråper:

 

Bremse/aksellerere minst mulig ved å se langt frem i trafikken og kjør jevnere, ikke saktere.

 

God avstand til bilen foran som en kan spise av når denne senker farten for å svinge av - du holder jevn(ere) fart.

 

La bilen bremse ned på giret inn mot rundkjøringer, kryss o.l (gjelder spesielt manuell gir og injection.)

 

Minst mulig last i bilen

 

Riktig lufttrykk i dekkene

 

Motorvarmer ca en time før start - egentlig om sommeren også!

 

Takstativ på kun når en trenger det.

 

Stopp motoren i stillestående kø.

 

Unngå høy hastighet. Bilen går typisk mest økonomisk på høyeste gir i en hastighet mellom 65 og 80 avhengig av utveksling og karosseriform. 100km/t istedenfor 130 monner, men her er det forskjell på en lav Celica og en kassevogn!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oekonometer kan loenne seg hvis man faktisk kjoerer etter maaleren, men morsomt blir det jo ikke.

 

Mitt beste sparetips: ikke brems! Hver gang du bremser brukes i praksis bensinen din til aa varme bremsene.

 

Hastighet har jeg funnet ut (til min overraskelse) ikke har saa mye aa si i praksis. Paa lange landeveisstrekker med snittfart paa 70-80 bruker min bil i underkant av 0,7 med rolig kjoering.

En tilsvarende jevn og rolig kjoerestil med snittfart paa 150 (dvs det dobbelte (i utlandet)) blir forbruket rett i overkant av en liter. Det er ikke saa mye ekstra aa betale synes jeg. Husk at virkningsgraden paa motoren oeker desto mer gass du gir.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en helge tur på hytta i dag. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre på 0.7, men etter en stund orka jeg ikke lenger ligga bak alle de andre "sauene" på veien. Holdt rundt 100 km/t med en 30-40 forbikjøringer over 60 mil. Selv med en del hissige forbikjøringer landet jeg på 0.8 l/m

 

Har prøvd å holde gassen på konstant samme sted hele tiden, selv om det gjør at du mister 5-10 km/t i oppoverbakkene.

Har også prøvd å bruke minst mulig gass for å holde farten oppe, og brukt landskapet til min fordel for å bygge opp fart uten å gasse så mye.

 

Bilen er er 91 Volvo 940 med 2.3l sugemoter.

 

Har erfart at farten har en del og si, under kjøring i tyskland med stort sett full gass mellom 160-200 km/t landet forbruket på ca 1.3 l/m.

 

 

Konklusjon:

 

Om du har tålmodighet nok kan du fint spare mye bensin, og du blir sikkert ikke mere tålmodig med en måler i bilen, som sier fra når du er for hard på gassen....

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

 

Er vi så sikker på at det lønner seg, at vi avslutter med punktum?

 

Nei, det kan selvfølgelig diskuteres! (?) Jeg bruker det mest der det er mer eller mindre stopp i trafikken ved veiarbeid, trafikkulykker o.l., og jeg ikke venter at det skal løse seg opp med det første. Mer aktuelt i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret.

 

Nå har jeg et spesielt varmelager montert på kjølesytemet og en elektrisk sirkulasjonspumpe slik at jeg kan hente ut en del varme uten motoren i gang. Dette må jo regnes opp mot at motoren bruker mer energi etterpå for å ta igjen det tapte, men så inneffektiv en bensinmotor er har det definitivt en gevinst.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår