Gå til innhold

Sleipe selgere

Ranger emnet


slayer

Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Mange som har vært borti slike vil jeg tro.

Jeg har f.eks vært borti noen..

 

Engang skulle jeg kikke på en Volvo 240TIC, det var ca 30mil å kjøre så på telefon med selger spurte jeg om absolutt alt, om alt fungerte, feil/ mangler osv osv..spurte om det samme sikkert tre ganger..han svarte at neida, den var helt iorden den, ikke noe galt i det hele tatt..

Ok, så møttes vi en dag da, kjørte 30mil for å se på gliset, bilen så pen ut den, men han sa ikke noe om at denne hadde vært omlakkert(lakken hadde rent noen plasser) km telleren fungerte ikke, ikke klokka, ikke turtelleren, bilen stoppa hvis man kjørte å ga gass og satt den i fri, veldig trygt det..Så jeg droppa den du..

 

En annen luring som skulle selge bil var en "hyggelig" bilselger fra Bertel O.Steen i Sarpsborg, samme leksa der, er noen mil for meg å kjøre så jeg spurte om alt man kan tenke seg, store bulker, slitt interiør osv, dette var det ikke sa han, den er meget pen inn og utvendig..fikk bilder av bilen, så jævelig fin ut så jeg tok turen, synet som møter meg gjør meg forbanna, det er en stor bulk i høyre bakdør, ser SLITT ut inni osv, så jeg spør han hvorfor han ikke fortalte om bulken og slitasjen innvendig?

Da svarer han: Jeg sa jo at det var en parkeringsbulk i døra!

Sa du det spør jeg igjen, ja sier han..(dette er ingen vanlig parkeringsbulk, 15cmx15cm tenker jeg)

Jeg tar noen bilder av bilen og reiser hjem igjen, sammenligner bildene og ser at det er ikke samme bilen jeg har sett på, han har sendt meg bilder av en annen bil!

Bulken var ikke på bildene jeg fikk, og det var faktisk andre felger på den, og den var ikke slitt på bildene innvendig!

Pluss at det var en mobilholder på bildene jeg fikk som var borte 4timer etterpå, da jeg kom for å kikke på den.

Det var ingen tvil om at dette var ulik bil, da jeg så at den manglet HDi merkene også...Dumt av meg og ikke legge merke til også da... :(

 

Jaja, sånn kan det gå..

 

Har dere noen historier på lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende historie:

 

Skulle kjøpe meg ny bil for et 2år siden, hadde ordnet med banken så det eneste som gjenstod var å finne bil.

 

Ringte rundt til alt av bruktbil forretninger og fant etterhvert en forretning som skulle få inn en Golf3 som innbytte bil. Dette var i slutten av November, bilen skulle komme i Januar!

Bilen skulle da vært kjørt 168k, ha masse el. utstyr og være Koksgrå.

 

5 januar ringte selger på nytt, bilen var kommet inn.Men, nå var den lysblå og rullet 214k. Men, dem forlangte samme pris

:rolleyes: . Jeg sa at jeg kunne vurdere bilen til en lavere pris, ble da bedt om å vente, selger skulle ringe tilbake. Da tlf ringte var det ikke samme selger, men en som jeg engang hadde leid hybel hos, som hadde begynt som selger ved forretningen. han fortalte at bilen skulle bli min til den fantastiske sum av 70k. Etter "pruting" kom vi frem til 58k, men da med byttet reg.reim og nye tetninger til girkassa. Siden jeg da jobbet og bodde litt langt unna så ba jeg om en nøytral vurdering av bilen. Fikk en motor/drivverks vurdering + garanti. Ellers skulle bilen være 100% strøken. Hva skjedde tror dere?

 

Joda, bilen ble sendt til meg. Med panser som var sprengfullt av steinsprang, dugg i alle lyktene, full av dritt innvendig, det manglet 3hjulbolter totalt, selve festebolten til servo manglet, servoen hang etter reima. Sommer og vinterdekk var helt utslitt og en liten bulk i kanalen. Ringte til selger og ba om å få fikset alt dette gratis, siden dette ikke var nevnt i tilstandstapporten.

 

Selger bestilte 2hjulnav, bolter, servoreim, drivreim, festeskrue, vinterdekk + at han betalte årsavgift og omreg. Og kun etter jeg truet med å heve kjøpet samt melde dem til Forbrukerrådet.

 

Siste gang jeg kjøper bil uten å se den selv og siste gang jeg kjøper fra en Ford forhandler.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by slayer

Fy faen, jeg skjønner ikke at det er mulig... :rolleyes:

 

sånt skjer desverre hele tida. Selgere som er overivrige etter å få solgt, og "glemmer" å fortelle en del ting, eller i beste fall pynter litt på sannheten.

 

Selv har jeg vært ganske forskånet med unntak av ett tilfelle.

 

Jeg skulle ha en billig bil til 20-40 000,-. Dro til Fredrikstad (fra Gardermoen) for å se på en '86 MB 230E som sto til 27 000,-. Selger sa det var et hull i en kanal, der noen hadde kjørt inn gafflene på en truck, men det var ikke rusthull, så det var bare å sveise igjen, i tillegg var det et bittelite hull i innerskjermen på venstre side, og det var antydning til flasset lakk på panseret. Ellers skulle den være bra. Det er ikke mye benz man får for 27 000,- , så de feilene hørtes ikke helt urimelig ut.

 

Vel framme, er det avtalt at han skal møte oss på en bensinstasjon. Han kommer i et voldsomt tempo og ståår på bremsen inn på bensinstasjon. Lovte ikke bra. Jeg titter litt på bilen. Hele høyre kanal må byttes. Det var riktignok hull der han hadde sagt, men det var nok ganske gammelt, for det var helt opprustet rundt, og det var mye rust i resten av kanalen. Det "lille" hullet i innerskjermen kunne jeg uten problemer stappe knyttneven gjennom. Motoren tikket som et uvær. Jeg skrudde av oljelokket for å sjekke veivhustrykk. Det lokket var ikke til å få til å ligge på plassen sin, det blåste av. Et vanvittig trykk. Lakken var flasset av på ca. halve panseret, det var bulker og rust i hver eneste karosseriplate, og såvidt jeg kunne se i lyset fra en stengt bensinstasjon, så var det minst tre forskjellige farger på den. Inni var den godt innrøkt, og så generelt ut som en dass. Det ble ingen prøvekjøring da jeg tilbø han 10 000 for den. Han ble sikkelig sinna, her hadde han holdt seg hjemme, og t.o.m. kjørt en kilometer for at jeg skulle se på den. At det var litt feil på en gammel bil, det måtte man regne med. Senere fikk jeg noen SMS, der han kritiserte "medhjelperen" min for å være inkompetent, i tillegg måtte jeg jo skjønne at veivhustrykket sikkert bare var fordi motoren hadde kokt for noen uker siden, og at ventiltettingene derfor antakeligvis var ødelagte. Han kom også med noen SMS der han var direkte ufin.

 

Ellers har jeg kjøpt bil av en fyllik en gang. Det var såvidt han greide å skrive under eierskiftelappen. Jeg var ute og prøvekjørte 15 minutter, da hadde han ringt politiet og beskyldt meg for å ha stjålet bilen hans.

Menmen. Bilen var bra, og siden det var bilen, og ikke eieren jeg skulle ha, så ble det handel. Bilen fikk jeg for 160 000, hadde den et år, og solgte den for 180 000. Da hadde jeg kostet på toppakning (3000) og vinterdekk (3000), samt hatt en del kjøregodtgjørelse på den, så det gikk akkurat i 0. :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang jeg og sju kamerater skulle kjøpe russebil... Vi lette høyt og lavt på finn.no, autodb.no, qxl og det som verre var. Etter flere måneders resultatløs leting kom vi over en "Flott russevan som vekker oppsikt. Stooor Ringnes logo langs hele siden. Eneste russebil i Brummundal som ikke stoppet i russetida. Løp og kjøp!"

 

Pris: 30 000,-

 

Siden ingen av oss gutta var videre kjent med van'er og slikt fikk vi onkelen min til å ringe på den for oss. Han hadde nemlig en slik bil i gamle dager da dette var en ny type. Bilen skulle selges av en som het Tommy. Jeg tenkte "Ahaaaa! Dette må være et godt tegn. La oss slå til på denne gutta! :cool: "

 

 

I begynnelsen av desember 2002 reiste vi opp fra Årnes til langt-faen-avgårde for å se på russebilen. Der ble vi møtt av en jente med venaas jakke og et sleskt smil som prøvde å sjarmere oss med morsomme russevitser osv osv. Denne "Tommy" var ikke å se.

 

Russebilen kalt "Vill, vakker å våt". (...Jepp, "å våt", norsk eksamen er tydeligvis lettere oppe i Brummundal.) stod og putret så pent ved siden av en liten låve, tilkoblet en gammel Zetor traktor via startkabler. "Jaja.." tenkte vi, det var jo tross alt 22 minusgrader ute. Det vi fant ut etterhvert var at ingen av de tre personene vi møtte der oppe strengt tatt hadde peiling på bilen i det hele tatt.

 

Faren til venaas jakke-jenta sa at bilen hadde ganske bra låt i seg til å være dieselbil. Da vi spurte om den gode lyden ikke kom av at det var bensinmotor i bilen sa han "nei nei, det her er nok diesel ja."

 

Det var bensin.

 

Siden bilen ikke hadde skilter kunne vi ikke prøvekjøre den altfor mye. Og siden den stod på piggdekk uten pigger, det var midt i Desember og vi befant oss midt i tjukkeste ingenting hvor det hadde snødd siden juli var det vanskelig å få prøvd ut noe som helst.

Prøveturen vi fikk bestod av at vi tre gutta fikk lov til å sitte bak i bilen mens to av jentene som eide den kjørte 300 meter til en liten fotballbane, la et par piruetter og viste oss at 2 Unlimited fortsatt var populære i Oppland fylke.

 

Vi lot oss også imponere av diskokula i taket og det gode varmeapparatet.

 

 

 

Da vi kom hjem igjen overtalte vi de andre gutta til å mene at dette var et røverkjøp siden det sansynligvis ikke kom til å bli noen andre tilgjengelige vaner det nærmeste halvåret. Noe vi trodde fullt og helt på. "Hvis vi ikke kjøper den her får helt sikkert ikke russebil...! :eek: " -tenkte vi.

 

 

Som sagt, så gjort...

 

 

Jeg fikk rett før jul det ærefulle oppdraget å ringe til "Ingrid, ikke Tommy" som jeg hadde lagret vedkommende som. For å si at vi var veldig interesserte i å kjøpe bilen. Den mystiske bakmannen "Tommy" hadde vi fortsatt ikke sett snurten av.

 

- "Ja dere vil ha bilen ja? Det er bare én ting....det er nemlig noen vi kjenner som er herifra som også har lyst på den skjønner du. Og de har også bydt 30 000 for den. Så...ja..? ;)" Sa "Ingrid, ikke Tommy" på klingende Brummundal dialekt.

 

 

Dette førte til at jeg ble veldig veldig stressa. En kjapp ringerunde til alle gutta på bilen i vill panikk førte til at vi økte budet vårt fra 30, til 31 000. Noe vi fortsatt mente var en god deal. "Vi får sikkert solgt den for myyyyyyye mer bare vi fikser den og sånn da. Alle vanene vi har sett på kosta jo mer enn det her alikevel. :)" var den jevne oppfatningen blant oss på det kommende Bangbus-crewet.

 

 

Drøye tre timer senere sender jeg følgende melding til "Ingrid, ikke Tommy".

 

"Åkei...nå har vi diskutert litt her. Så nå drister vi oss til å heve budet til 31 000. Hilsen Tommy"

 

Ingrid, ikke Tommy svarte: "Høres bra ut! Da er bilen deres! :D"

 

 

Merkelig nok skulle det ikke mer enn en ektra tusenlapp til for at de ville ta seg bryet med å selge den til oss som kom langveisfra istedet for disse lokale vennene sine...

Men pytt pytt, vi kunne jo alltids selge den for masse masse masse mer enn det vi kjøpte den for. Dette skulle jo bli et røverkjøp sidestilt med da Usa kjøpte staten Alaska av Russland for 7,2 millioner dollar for så å tjene milliarder på milliarder i oljeinntenkter!

 

Den 29. Desember 2002 betalte vi 31 000 kroner for en 1986 modell Dodge B300 van. Den spennende fortsettelsen kan dere lese HER.

 

 

Bilder fra våre eventyr med bilen kan beskues her, her, her og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles på utkikk etter bil i prisklassen 20 - 30.000,- og jeg kan love dere at det er mye rart her. Bl.a. skulle jeg kikke på en 1985 modell Mercedes 190E (legg merke til "E") som sto avertert til 18.000,-. Gått 280.000 kilometer. Kanskje litt blåøyd å tro at dette kunne være noe, men jeg ringte nå allikevel da den ikke sto så langt vekk.

 

Selgeren var hyggelig og jeg spurte om alt mulig over telefon. Selgeren sa at det var bittelitt "skjønnhets" rust nede ved kanalene,, men ikke noe gjennomrustet. Motoren startet lett og malte som en katt sa han. Strøkent interiør og eksteriør.

 

Hipp Hurra tenkte jeg. Endelig egen bil! Full av forventning kjørte jeg da ca. 2 mil for å besøke selgeren og kikke på bilen. Fra langveisfra ser bilen pen ut men originale krysseikede felger osv, men ved nærmere inspeksjon var det ikke noe glansbilde akkurat. Mange små rustflekker her og der. Ganske alvorlig rust på kanalene og klarlakken hadde begynt å flasse av. Inne i bilen hadde dasjbordet mange solsprekker og det blå interiøret var nesten hvitt etter solfalming. Det var selvfølgelig setetrekk for setene var så og si uten trekk. Midtkonsollen var skakk og løs og hadde en stor sprekk. Hanskeromlokket var helt bøyd. Motorrommet avslørte svetting fra topplokk og servopumpe. Den svettet også ifra differensialen.

 

Når vi så omsider kommer ut på veien for å prøvekjøre "vidunderet" merker jeg at motoren starter lett. Motoren var forsåvidt grei nok den, men det var slettes ingen "E". Her var det snakk om forgasser. Dessuten var den av og til vanskelig å få skrudd av. Det var ganskel mye ettertenning. Når vi kom opp i litt fart (over 20 km/t) kommer det en skrape/suse lyd fra mellomakslinga som går igjennom bilen. Det er klonking fra bakakselen ved den minste ujevnhet.

 

Som sagt tidligere her er det ikke mye Benz man får for så lite, men det får da være grenser... Jeg sa til selger at dette kunne være interessant til den riktige prisen. Dette kom ikke på tale. Han hadde allerede noen i familien som gjerne ville kjøpe bilen og da fikk han garantert en bedre pris enn 18.000,-. Han mente han var snill som ville la den gå for 18.000,-. Dessuten ga han meg en frist på å bestemme meg fram til klokken 12:00 neste dag. Tror dere jeg ringte? 10 poeng til den som svarer rett ;)

 

Jeg vet ikke jeg, men jeg blir automatisk skeptisk når selgerene plutselig får hastverk.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kjøpte mamma og pappa en Hyundai Accent fra Glommen bil på Opaker for at jeg skulle ha noe å øvelseskjøre med. Husker ikke hvor mye den hadde gått eller noe sånt, men de betalte i hvertfall 78 000,- for den.

 

Vi hadde ikke tenkt å ha den lenger enn til jeg fikk lappen, så de spurte selgeren som også var sjefen på stedet hvor mye han ville gi for den når vi leverte den tilbake om et års tid.

 

"Tja....mellom 50- 60 000 tenker jeg dere kan få for den." sa han.

 

Vel, ett år etterpå tropper vi opp for å prøve å selge bilen tilbake.

 

Bud: 30 000,-

 

 

 

Dette er forøvrig samme fyr som lot datteren sin kjøre rundt i en russebil som ingen av folka på bilen hadde førerkort for å kjøre. Noe som kom fram da Statens Vegvesen hadde kontroll under rebusløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

For noen år siden kjøpte mamma og pappa en Hyundai Accent fra Glommen bil på Opaker for at jeg skulle ha noe å øvelseskjøre med. Husker ikke hvor mye den hadde gått eller noe sånt, men de betalte i hvertfall 78 000,- for den.

 

Vi hadde ikke tenkt å ha den lenger enn til jeg fikk lappen, så de spurte selgeren som også var sjefen på stedet hvor mye han ville gi for den når vi leverte den tilbake om et års tid.

 

"Tja....mellom 50- 60 000 tenker jeg dere kan få for den." sa han.

 

Vel, ett år etterpå tropper vi opp for å prøve å selge bilen tilbake.

 

Bud: 30 000,-

 

Dette er forøvrig samme fyr som lot datteren sin kjøre rundt i en russebil som ingen av folka på bilen hadde førerkort for å kjøre. Noe som kom fram da Statens Vegvesen hadde kontroll under rebusløpet.

 

jeg ville gitt ham et bud på en go omgang nordnorsk juling! For en frekkas..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg har nå, Mitsubishi Lancer ble kjøpt av en eldre dame for to år siden. Den hadde komplett servicehefte for de 70 000 kilometerne den hadde gått fra Mitsubishi Motorforum på Årnes. Ifølge de hadde den nye bremseklosser, og nytt alt som er av slitedeler før den ble solgt.

 

Det første pappa gjorde da vi fikk den på gårdsplassen var å sjekke alt på bilen. Haddee Mitsubishi Motorforum på Årnes gjort jobben sin for den snille gamle dama og skiftet alt de påstod? Nei, dårlig med nye deler der i gården.

 

Setningen "Komplett servicehefte fra merkeverksted" er i hvertfall noe jeg tar med en bøtte salt etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner hadde bilen sin på service hos merkeforhandler, i dette tilfelle Mazda. Han fikk igjen bilen, var glad og fornøyd, helt til han så hva han hadde betalt for. Han hadde blitt fakturert for 4,5 l olje, og ca 3 l spylevæske +arbeid med å skifte dette. Noe av dealen var at han hadde selv byttet olje rett før service, og hadde FYLT både olje OG spylevæske HEEEELT opp, før han leverte inn bilen, så forhandler hadde fått grei beskjed om at dette IKKE skulle byttes, eller fylles på... Han ble da naturlig nok forbanna og kjørte inn til Mazda igjen. Beskjeden han fikk var noe sånt som:

 

"Det er bare å roe seg ned. Det vi printer ut og leverer til deg etter service, er bare standard utskrift, så det betyr ikke nødvendigvis at ALT på listen er gjort med bilen".

 

Det hører med til historien at etter høylytt krangling og trusler om kontakt med alt fra media og forbrukerrådet osv, fikk han tilbake pengene for oljeskift, og spylevæsken...

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår