Gå til innhold

Diesel eller bensin?

Ranger emnet

ailenrock

Anbefalte innlegg

Originally posted by Pompiuses

Eneste grunnen til at mange sier at diesel biler er raskere enn bensinbiler, er at de sammenligner diesebiler med turbo mot bensinbiler uten turbo. Og da sammenligner de også gjerne seigdrag på lave turtall, og ikke maks sprint. Noe som ikke er representativt for akselersjonen på en NA bensinmotor.

Diesel er bra for trekkkraft på lave turtall og forbruk. Ikke for maksimal akselerasjon.

Riktig motor til riktig bil!

Vel, skal man sammenlikne bensin/diesel, må man liksom sammenlikne orginale biler, og da er det stort sett sugebensin og turbodiesel.

Mener du at seigdragingsevne ikke har noe å si? Jeg vil faktisk mene at 0-100 knapt har noe å si. På min halvtime hjemmefra til jobb kjører jeg i gang ca. 2-5 ganger, mens jeg gir på fo å kjøre forbi sikkert 30 ganger. De gangene jeg kjører i gang, har det skjeldent noe hast, mens når en skal forbi, gjelder det å kunne smette inn i luker uten først å ha rørt opp halve årsproduksjonen til NORA. :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Yoneck

. Med bensin er det hyggelig med turbo, men faktum er at de aller fleste biler med bensinmotor har ikke turbo, men ca. 99% av dieselbiler har turbo.

Men da sier vi det... Ikke kjørt en splitter ny Citro3y"&(¤&?) Jumpy (huske aldri hvordan man staver det bilmerke riktig)? 1.9 UTROLIG daue hester. Ikke kom her å si "99% av dieselbiler har turbo"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skal man sammenlikne bensin/diesel, må man liksom sammenlikne orginale biler, og da er det stort sett sugebensin og turbodiesel.

Mener du at seigdragingsevne ikke har noe å si? Jeg vil faktisk mene at 0-100 knapt har noe å si. På min halvtime hjemmefra til jobb kjører jeg i gang ca. 2-5 ganger, mens jeg gir på fo å kjøre forbi sikkert 30 ganger. De gangene jeg kjører i gang, har det skjeldent noe hast, mens når en skal forbi, gjelder det å kunne smette inn i luker uten først å ha rørt opp halve årsproduksjonen til NORA. :-)

Hvis du tar deg tid til å lese hele mitt første innlegg så skrev jeg: riktig motor til riktig bil!

Hvis du kjører en stor tung familebil/arbeidsbil hvor ting som kjøreglede og ytelse ikke spiller noen rolle så er diesel et glimrende alternativ etter min mening.

Men når folk kommer og sier at diesel ut-konkurrerer bensinmotorene på ren ytelse tar de, som forklart i mitt første innlegg, skammelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by viper

Men da sier vi det... Ikke kjørt en splitter ny Citro3y"&(¤&?) Jumpy (huske aldri hvordan man staver det bilmerke riktig)? 1.9 UTROLIG daue hester. Ikke kom her å si "99% av dieselbiler har turbo"....

Kan da ikke være så langt unna? Er det flere enn citroåeng og caddy/polo som leveres med sugediesel? At dieselmotorer uten turbo suger, det er det i hvertfall ingen tvil om, men sånt puttes da heldigvis ikke i ordentlige biler lenger.

Husker med gru en opel combo 1,8 (elns) sugediesel. sprekt var det i hvertfall ikke. Har også kjørt sunny 2.0 60 hk, og selv hatt en laurel 2,8 (90hk) uten turbo. pføy..

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Hvis du tar deg tid til å lese hele mitt første innlegg så skrev jeg: riktig motor til riktig bil!

Hvis du kjører en stor tung familebil/arbeidsbil hvor ting som kjøreglede og ytelse ikke spiller noen rolle så er diesel et glimrende alternativ etter min mening.

Men når folk kommer og sier at diesel ut-konkurrerer bensinmotorene på ren ytelse tar de, som forklart i mitt første innlegg, skammelig feil.

nåja..

Hvis du definerer kjøreglede som 6000 rpm, febrilsk røring for å finne optimat turtall og larver i veibanen, så må du nok ha en bensinmotor.

Selv finner jeg masse kjøreglede i min dieselbil. Det uanstrengte draget på lavt turtal er bare så deilig avslappende.

Er ikke alle som trenger stress for at det skal være kjøreglede.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja..

Hvis du definerer kjøreglede som 6000 rpm, febrilsk røring for å finne optimat turtall og larver i veibanen, så må du nok ha en bensinmotor.

Selv finner jeg masse kjøreglede i min dieselbil. Det uanstrengte draget på lavt turtal er bare så deilig avslappende.

Er ikke alle som trenger stress for at det skal være kjøreglede.

Kjøreglede er jo en svært subjektiv ting, men vil tippe at de fleste under 40 forbinder kjøreglede med brusende adrenalin og svette håndflater.

Det får man ikke når "Det uanstrengte draget på lavt turtal er bare så deilig avslappende. ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nye 535D, da? 3.0 liter (ca. halvparten av usa-røklet ditt:-) ). 272 hk, 530 nm @ 1500 rpm, 560 nm @ 2000 rpm.

Vil se det tysker-røklet i -30/50c, som samtidigt har stor plass, er høy, mye lasteplass, god trekkraft og har 4x4......... :-P

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider