T/A 455 Skrevet September 28, 2004 Rapporter Share Skrevet September 28, 2004 Da jeg anser meg selv som komplett idiot angående sjekking av olje, og har raset minst en motor pga det. Kunne jeg trengt et system som kuttet enten bensintilførsel eller tenning ved bortfall av oljetrykk. Kunne også vært inntresangt med en olje nivå måler som feks finnes på noen nyere biler. Dette skal monteres på en eller annen pontiac maskin. Noen her som har en lur løsning? Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 28, 2004 Rapporter Share Skrevet September 28, 2004 Vanlig oljetrykks bryter som skrur et rele til coilen av hvis trykket går under ca 0.5bar... Svakhet 1: Ved start bør man ha en bryter som skrur releet på uansett, for "easy startups" Svakhet 2: Du må huske denne bryteren, ellers gir ikke oljetrykksbryteren noen sikkerhet :) Svakhet 3: Ved 0.5bar oljetrykk kan det allerede være for sent, og motoren raser uansett. Evt pumpa suger masse luft sammen med oljen, og klarer akkurat å holde et trykk høyere enn bryteren skrur seg av ved, og du er like langt... MEN! Tanken var god, og det var et latterlig enkelt opplegg. :D EDIT: Bruke hvilekontaktene i et 87a/hvile-rele som "normalt på" bryter, og oljetrykksbryteren (En-lednings, til "idiot-lampe") til å skru av releet kun når oljetrykket synker. Så slipper releet stå på hele tiden og bli varmt (og kanskje gå istykker - kjedelig å feilsøke halvveis til Vesterås liksom...) Easy start: En bryter inni bilen som kutter styrestrømmen til releet, så det er av (strøm til coilen) hele tiden. Funker evt på bensinpumpa i innsprøytningsbiler, da trykket faller umiddelbart. På forgasser og el.pumpe må jo gasseren tømmes først, ikke god løsning der... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet September 29, 2004 Rapporter Share Skrevet September 29, 2004 Det kan gå å lage et rele som styrer strømmen til coilen, men svakheten blir,som Chevy350 sier, at den må overstyres ved start.Velger du likevel en slik løsning har nyere 6,5 diesler kombinert oljetrykks giver og bryter til fuelpumpen.(3-pins) Men det er kansje bedre å lage en skikkelig varsellampe eventuelt med en summer som varsler ved lavt oljetrykk? Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet September 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2004 Ja, mulig det beste er noen form for lyd. Må være noe somer på så lenge bilen er i gang, uten at jeg må huske å slå det på (er like langt da lol ) Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet September 30, 2004 Rapporter Share Skrevet September 30, 2004 Hvis du har oljetrykkslampe er det enkelt.Biltema og Clas ohlson selger lyssummere for noen tiere.Gi varsleren strøm i tenningsstillingen på switchen og la den jorde gjennom oljetryksbryteren.Har du måler i bilen må du enten kjøpe deg en giver med dobbelfunktion eller få en forgrening og skaffe en egen bryter til summeren. Men husk som Chevy 350 sa, at selv om du har nok oljetrykk til at lampen slukker kan kam/løftere og vippetøy ta skade ved for lavt nivå.Oljen blir jo også mye varmere når det er for lite. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.