Gå til innhold

bmw325ix: bmw 325 ix - prosjekt

Ranger emnet


bmw325ix

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle lage en tråd om oppussingen av min 325 ix. Dette er en bil som har sett sine beste år..

Bilen har stått ute i gården nå ett år etter bærebroen framme ble knekt av samboeren.. samt at jeg har ett bakhjul med negativ "toe" peker utover i kjøreretning.. Skjevt en plass..Det er dette som er på dagsorden i disse dager... samt skifting av alle foringer bak.

Planene videre er å få sveisa all rust, og få den på veien igjenn:)

16_09_04_0007.jpg[/img]

første bilde av bilen.. og en test av utlegging av bilder:)

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja da var demonteringen begynt.. Har egentlig ikke funnet noe som er skjevt på hjulopphenget.. noen som har en ide hva som er mest sannsynlig..har negativ toe på bakhjul på førersiden.. det har mest sannsynlig fått seg en smell og noe er skjevt! har demontert alt utenom traversen.. ene foringen sitter som et lite .......! får se på det i morra!

2.jpg

Her er venstre bærearm.. noen som har peil på hvordan man finner ut om den er skjev?? noe man kan måle seg fram til?

 

3

et lite oversiktsbilde!

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Projekt!

Har en bror som har en 325 86 mod som har stått i garasjen i ett år nå, har hatt motoren ute, men det ser ikke ut til at han får tatt seg tid til å sette den sammen igjen, hadde vært morsomt å få gang i den, har aldri sittet på i en slik bil, den gikk noe utrolig når den gikk, men er flott med slike prosjekter som sagt, så hold oss oppdatert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å demontere traversen.. oppdaga noe på den gamle travers foringen.. foringny_gammel.jpg

Helt i toppen er det et ekstra "utstikk" som skal opp i karroseriet på den nye. det var ikke på den gamle.. eller det var slitt vekk?? dette må jo ha noe og si på hjulstillingen når dette er under belastning? noen som har noen synspunkter på dette? Har ikke funnet noe som kan tyde på skjevheter i hjullopphanget ellers.. men forsker videre.

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert noe slikt som har skjedd her og, kan liksom ikke finne noen annen grunn til at jeg har feil på hjulstillingen bak.. merka det spesielt når det var hjulspor i veien.. bilen sporte voldsomt til venstre.. men ikke når veien var ok.. så jeg satser på at det bare er foringene og ikke noe annet som er feil.. skal montere nytt og se hvordan det går..

 

ellers så fikk jeg gjort litt til i dag.. tenkte jeg skulle vise med litt bilder og sånn.. bildene er litt dårlige pga dårlig kamera..

Det første jeg gjorde etter demontering av traversen var og presse ut foringene.. satte en 3/4 " 55mm pipe oppå, satte så en ters på" ikke kjøp biltema ters" varma litt opp med propanbrenner.. svipp så var den ute:) uten bruk av makt.

terstravers2.jpg

 

Så begynte jeg på foringene på bærearmene, skar vekk gummi som var utforbi,for å få minst mulig motstand.

Så tredde jeg en 8mm bolt igjennom foringen, satte så en 36mm 3/4" pipe på andre enden og skrudde den ut,svitsj så var foringen ute. enkel og grei måte og gjøre det på.. sitter de litt fast kan man jo prøve og varme litt med en propanbrenner( ikke overdriv)

foring32mmpipe.jpg

 

ellers så blir vel morgendagens prosjekt og rengjøre alt, kanskje male litt:) ser fint ut da! og prøve meg på litt montering av foringer,noen som har noe tips om hva som er godt "glidemiddel" til det??skulle helst hatt noe som tørka/dampa vekk etter en stund. vil ikke ha for mye "kliss" på foringene etter montering.

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

 

Ja da var alle foringene i bakstillingen komt på plass, må si at det hjalp med eksentriske foringer på bærearmene. får håpe det viser seg på dekkslitasjen og.Fikk forresten fiksa "toe" stillinga på venstre bakhjul, Det var bærearmen som hadde fått seg en smell, var en ørliten vinkel på den, vanskelig å finne.

Det som står på planen i neste uke er skifte bærebro framme, sveise noe rust, lage effektanlegg, montere kn filter, og litt småfiks på diverse som dukker opp etterhvert. det blir jo som regel alltid noe.. Bilder kommer når jeg får begynt, må bare rydde litt først.

 

Fant en lakksprøyte under ryddinga i dag noen som har noe kjenskap til denne, merket er "Walther Pilot". noen som har noe erfaring med disse??

lakkspryte.jpg

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på lakkering i garasjen, noen som har noen tips om det?? Tenkte jeg skulle lage en ramme av 2x4 og kle med plast, og fått tak i et avsug/vifte. Skal man trekke luft ut av en lakkboks eller skal det være "overtrykk"?? noen som har peil:)? er litt grønn på sånt.. men må prøve!

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tatt av bakakslingen? en kamerat av meg har samme bilen og bakakslingen skal repareres. vi har ikke kommet så langt med å ta den av. var det noen problemer, eller gikk det knirkefritt?

___________________________

Peugeot 306 xr 1,6

Gule koni, 40 mm senka, piperX kofilter, fjernet kat., ca. 100 hk

 

www.peugeotklubb.no

 

www.naits-designs.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STSTORM

 

Hei!

Det jeg gjorde: Demonterte drivakslingene ( lettere og løsne sentermutterene med hjula på bakken) jekka opp bilen. Laga til noen gode treklosser som jeg satte mellom bukkene og kanalen( laga spor i treklossen til kanten på kanalen) Demonterte så bærearmene og klokken, nå begynte det som var problemet traversforingene. Innerdelen av traversforingene er laga av alumineum så aleminumen har sikkert oksydert slik at bolten står i sju steiner. Har hørt noen har brukt varme for å få ut boltene, men jeg var litt betenkt med det pga.bensintanken:)

Så jeg skrudde av mutteren: tok en minislegge og delja til bolten noen ganger, fikk da en åpning mellom toppen av traversforingen og karroseriet, ca 2 mm. modifiserte et skjerfil blad så det passa i stikksagen( ca 15 cm langt) sagde så av bolten. en ny bolt koster ca 50-100 kr.

Dette er helt sikkert ikke rette måten og gjøre det på.. men det var det jeg kom fram til når jeg hold på.

Man kan sikkert angripe bolten til traversforingen fra toppen, bore vekk hode på den. men bolten står i en "splein" og en kon. Er jo fare for å skade noe av dette hvist man borer for mye eller er uforsiktig. Eller man kan brenne vekk gummien i foringen slik at bare bolten og innerdelen av foringen står igjenn.. kan være lettere og komme til da.

 

Lykke til og fortell hvordan det går

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av tilstanden på bilen i dag.. har ikke fått gjort noe.. men det blir snart en økt..

 

Rust rundt høyre baklykt

hyrebak.jpg

 

hjulstillinga bak etter eksentriske foringer ble montert på bærearmene.. syns det ble mye bedre det.. men har ikke fått montert senkefjører ennå! blitt fortalt at man ikke skal ha mere enn 40/40 senk på ixen, pga drivakslingene framme ryker! noen som har noe erfaring med det??

hjulstilling01.jpg

 

Og selvfølgelig er det rust framme med beina på begge sider

rustfrer01.jpg

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår