FE3T Skrevet Mars 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2005 til dere som ville bygge om fra 2,2i til feks 2,0i16V uten å bytte gearkasse, må jeg nok skuffe dere. Disse to motorene er forskjellige hele veien. 2,0 8V , 12V og 16V (så vidt jeg husker), er bygget på en blokk som kalles FE, mens 2,2i 12V er bygget på F2, dvs større diameter på svinghjul osv.. Er redd jeg må korrigere deg på flere punkter F2 har riktig nok en annen gear kasse, men den passer alikevel på 2,0 i 16 motoren. Går endel turboladede 16V motorer (importerte fra Japan, og med ettermontert turbo) i amerikanske MX6 parret sammen med 2,2 Gearkasser disse har samme blokk F8 1,8L 8V (annen veiv med mindre slag,lengre råder) F8 1,8L 12V (som over) FE 2,0L 8V FET 2,0L 8V Turbo (120 hk SAE NET) FE 2,0L 12V F6 1,6L 8V motoren fra 83-87 626 har også denne blokka men med mindre borring og veiva fra F8 motoren. F2 og F2T (Turbo) motoren har ei blokk som er 14mm høyere men alikevel så å si lik de overnevnte blokkene (også samme borr som F8 og FE men med ei veiv med 94mm slaglengde) Også samme topp som F8 12V og FE 12V FE 2,0L 16V og F8 1,8L 16V motorene deler samme blokk, denne er NESTEN lik de andre men har flere returkanaler for oljen. 1,8L har kortere slag og ca 125 hk RF 2,0L Diesel blokka er også ganske lik, den har samme antall olje returkanaler som 16V motorene men annerledes plassert. Faktisk er all disse blokkene så like at Veivakslene i de forskjellige motorene passer i alle blokkene. Du kan foreksempel bygge en 2,2L 16V med ei 2,2L veiv i ei 16V blokk, men da må du bruke spesial lagede råder som må være 4mm kortere enn 16V rådene, de må også være STERKERE pga av heller ugunstig R/S ratio (forholdet mellom lenden på rådene og slaglengden) Motoren må også balanseres for å tåle turtall. Alle de forskjellige veivakslene bruker også den samme 6 bolts flensen mot svinghjulet. noe som gjør det mulig å bruke svinghjul fra feks FE 16V på F2 motorene. Untaket er RF Diesel som har en 8 bolts flens. (KIA brukte merkelig nok Diesel veiva i sin versjon av FE 16V motoren brukt i Sportage 16V fra rundt 99-00) ps.. FS og FP motorene fra 92 og opp har lite tilfelles med de eldre motorene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2005 :) kjekt å vite lærte en del der ja :) bare at sportagen med fe3 motor ble bygget mellom 96 eller noe slikt til 00 ca... husker ikke helt årstall.. :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2005 i dag sprøyta eg på lyddemping på hele gulvet untatt bagasjerommet (siden det skal sandblåses først... aahhh så fint og hvit :) nå må eg bare støvsuge gulvteppet og vaske det med sånn vann.. få det skikkeleg rent.. også sette det inn igjen :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 vel.. i dag bestilte eg nye hjulbuer bak, og ståtdempertårn... dyrt... :) hihi får hjulbuene i morgen mens ståtdempertårnene må eg vente til over påsken med :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stressless Racing Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Skikkeli arti prosjekt du holder på me der. Blir spennende å se framover. Siter 1968 Boble Go bilen! :) 1987 Mazda 323 R.I.P. 1987 Toyota MR2 1992 Peugeot 405 1990 Mazda 323 Stjålet 1992 Nissan 100 NX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 jeg føler med ! *vil se bilder* !! :) Siter Volvo 740 TIC B230E/FT 1986 Mazda 323 GT 1.6i 1987 [solgt] Peugeot 205 GR 1.3 1986 [solgt] Hardy.nu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 vel... da var hjulbuene hjemme.. og skal plastsveise noe på PS skallet... bilder kommer senere i kveld :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 bilder ;) mine nye hjulbuer :D luka på PS skallet :) aka flipdownen :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 har tatt hjem midtkonsolramma fra arbeid i dag... så eg kan gjøre litt på den i ferien :wink: forsiden... får dere se hvordan det er på baksiden :) PS skallet montert... må bare borre eit hull til kabelen :shock: skal pusse litt til en plass bak slik at den åpnes mer :) er litt for mye sparkel der :lol: Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigurd.e Skrevet Mars 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 stilig prosjekt:D spess bra med flip downen! Men lurer på hvor mye du betalte for sandblåsern, er vel slik du fester på kompressor? må ha no slikt til min bil, blir fort lei av å pusse... :rolleyes: Siter 205 GTI 1,9 yodude http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=453 yodude http://www.Peugeotklubb.no yodude og prosjektet http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=68982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 mener å hugse at eg betalte rundt 200 - 350kr troooorrr eg :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P11GT Skrevet Mars 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2005 Stilig dette her:) Jeg sitter her og tenker tilbake på min tidligere kjære Mazda 626 GLX 88 mod. Kommer til og følge med her fremover ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2005 monterte framdørene :) et ork bare det... jævla ledninger!! :angry: før eg begynte måtte av med framskjermen for å montere den døra... og for å få av framskjermen måtte eg av med frontlysa :lol: sånn da var alt montert... begge dører :) rompa også B) hihi blir snart sveising av den B) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2005 vel... i dag laget eg malen for badlooken til panseret B) først kutta eg til toppen av pappen slik at den passet til formen på panseret... også kutta eg nedre delen like lav som lyktene også kutta eg til første lykta... også kutta eg til andre lykta.. også teipte eg kantene slik at dere ser lettere hvor kantene går :) også fikk eg bort alle flyssene som hang etter å ha skåret litt skjeivt og slikt :P ahhhh digger det :) skal se om eg klarer å rote fram framfangeren slik at eg får noen full "monterte" frontbilder ;) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2005 vel... hentet også framfangeren i samme slengen B) "lager" hjørnet mitt :) ikke det største... men det vokser :) med fanger på :) satan så ond ut nå :ph34r: Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.