Gå til innhold

Fikse opp en Ascona C litt..

Ranger emnet

sunh

Anbefalte innlegg

Driver og fikser opp bilen min litt. Det største problemet mitt er en liten skade som søstra mi har klart å lage (før bilen ble min). Bilen har kommet borti noe i sakte fart. Frontleppa eller hva f det heter (den under støtfangeren ihvertfall) er bulkete og stygg, og høyre skjerm har fått en liten knekk. Er så klart gått av lakk, og det er kommet litt rust.

Så mitt spørsmål blir da.. Hva er enkleste måten å fikse dette på?

-Kjøpe nye deler? Tror jeg har flaks om jeg finner en bil på høggern som har like fin lakk(?) Er det vanskelig å demontere/montere? Cirka pris hos høggern?

-Hamre/pusse/sparkle/lakke? Har aldri gjort det før, vanskelig? Og hvordan få lik farge på det som er reparert?

Er ganske blank her.. Trenger tips og råd. Takknemlig for alle svar :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjordt akkurat det du snakker om nå med bilen min.... en kammerat som dro den inn i et tre :(

Delen du snakker om foran der kalles frontplata. Den er sveiset på å er ikke så lett å bytte viss du ikke har noe serlig kunskap. Skal du bytte denne må du få den av (jeg brukte klippe/sparke/brekkjærn/slå metoden) Så kjøpte jeg en ny frontplate, tror jeg 800 for denne. Så punkt sviset jeg den på igjen.

Når du kjøper den kommer den vanlig viss bare med transport grunding (svart), puss denne ned. Lakk over med grunning (får kjøpt gruning for metall over alt) Finn farge koden til bilen eller ta med deg bilen ditt du kjøper lakk så finner de riktig farge får deg. Lakk så over grunningen.

Man klarer å få det til å se ganske bra ut bare med vanlig box-lakk. Det meste av platen er jo under fangeren.

Det du eventuelt kan gjøre er å kjøpe deg en 87/88 front. (Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, slaks plast greier man putter på utsiden av frontplate under fangeren) som dekker hele plata. Må bare få pussa å lakka det lille som ruster slikk at det ikke utvikler seg noe mer.

Tror det var det jeg kom på i første omgang.

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fornplaten skal "poppes" fast med noen store plast splinter. Får kjøpt de hos Opel får et par kroner stykke. Forskjerm kan man lett finne hos en hugger. Kommer vell på en 300 til 500 kr kan jeg tenke meg. Har du orginal farge på bilen er det sikkert ikke noen stort problem å finne en i samme farge som er i ok stand.

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du frontplata? Fant du en på et bruktmarked bare? Har en kamerat som kan sveise, og har lyst på en helt ny frontplate om den ikke er for dyr.. Og når den evt. skal lakkes, burde jeg kjøpe original lakk hos topp auto, eller en sprayboks med rød metallic hos feks torshov bilrekvisita?

Vet du forresten om listene langs sida midt på døra er festa med "pins" eller om de bare er limt fast?

Og en liten ting til.. Hvite blinklys eller den "nye" grillen fra en nyere ascona, passer det rett på en 84-modell? Har også lyst på en slik standard asconaspoiler eller hva jeg skal kalle det. Hvor er det mulig å få tak i dette? Har sjekka nærmeste bilopphuggeri :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by sunh

Hvor kjøpte du frontplata? Fant du en på et bruktmarked bare? Har en kamerat som kan sveise, og har lyst på en helt ny frontplate om den ikke er for dyr.. Og når den evt. skal lakkes, burde jeg kjøpe original lakk hos topp auto, eller en sprayboks med rød metallic hos feks torshov bilrekvisita?

Vet du forresten om listene langs sida midt på døra er festa med "pins" eller om de bare er limt fast?

Og en liten ting til.. Hvite blinklys eller den "nye" grillen fra en nyere ascona, passer det rett på en 84-modell? Har også lyst på en slik standard asconaspoiler eller hva jeg skal kalle det. Hvor er det mulig å få tak i dette? Har sjekka nærmeste bilopphuggeri :)

Frontplata er gått ut av produksjon så det er veldig vanskelig å få tak i!

De listene på dørene er festet med klips som er festet med nagler.

Nyere grill, nyere blinklys og nyere frontlykter passer rett på en 84 modell ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, takk for alle svar... Men nå har det seg slik at søstra mi har klart å vrake stakkars asconaen :(

Utrolig surt.. Nærmest umulig å få tak i en billig bil som er i såpass bra stand. Vært i familien siden den var ny liksom... trist.. Har brukt en del timer (og noen kroner) på den i det siste også.. :(

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg får mest mulig kroner ut av den... Feks ta av diverse deler før den hugges osv.. noen som har peil?

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...