Gå til innhold

Bensinpumpe trøbbel , hjelp !

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Hey!

I dag kom jeg hjem og satte i det nye releet. Jeg ante uråd med engang jeg så releet, for dette var et av de mindre releene med 2 (om jeg ikke husker feil nå) sinnsykt store tapper på, 2 vanlige tapper og en mindre tapp. Dette releet var ikke det som stod som nr. 2 fra venstre..

Jeg bytta releet og det var ingen forskjell.

Somsagt så ble jeg fortalt at man tjuvkobler pompene om man tar ut releet og lager kontakt mellom punktene 30 & 87 , jeg er forvirra nå, for på det releet som står som nr. 2 øverst fra venstre, har ikke disse punktene. Men det releet som jeg fikk i dag & bytta, har disse punktene, men dette releet står somsagt ikke øverst til venstre, det står i den midterste rada, i midten..

Forivrra!

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tyder det på at du har fått riktig relee og at det er strømmen inn til rellet som er brutt et sted. Hørte du om det klikka i releet når du skrudde på tenninga. Mål spenninga på releet. Det skal være minst 12 volt på to av kontaktene når tenninga er på. (inn og ut) Finner du ikke det på noen av kontaktene er det strømmen inn som er problemet. Da hjelper det ikke å kolble mellom 30 og 87. Da kan du enten få tak i et koblingsskjema, (ligger en url til ei russisk side på forumet et sted) og finne bruddet. Eller du kan lage bryter å kjøre strøm rett på pumpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Klokka er nå 08.00 å jeg sitter her som en kuk. Klokken 6 i morges satt jeg meg inn i bilen og skulle kjøre inn til narvik å gå på skolen ( 2 timers kjøring) , jeg vrir rundt tenninga og starter bilen. Bilen starter men stopper etter bare et par sekunder.

Jeg vrir rundt tenninga og hører at den vanlige summinga fra bensinpumpa er borte, dette skjedde en gang før, jeg bare vridde på tenninga et par ganger, å så plutselig gikk pompa igjen. Vanligvis når jeg har vridd på tenninga, så har pompa gått en liten stund, og så stoppet når den har fått jobbet opp et visst trykk (regner jeg med) , men helt siden sist gang pompa plutselig ikke ville gå, så har pompa gått kontinuerlig så lenge tenninga har vært på.

Dette er jo somsagt en 16V , og denne har ei pumpe i tanken og ei pumpe utenfor tanken. Jeg bytta pumpa i tanken for 1 år siden, så det er vell heller tvilsomt at det er denne pumpa som er gåen!.

Det jeg i hovedsak lurer på, er:

1.Hvilken av pumpene er det som går når jeg vrir på tenninga? (uten å starte bilen altså). (den man hører summer).

2. Hvilket av releene i sikringsboksen er det som er til bensinpumpa?. Jeg løsnet alle releene og dunket på dem og satte dem på plass igjen, men til ingen nytte.

Jeg ble fortalt at det var et slags hovedrele som bla. styrte strømmen til vindusviskern osv. , men dette er det nok ikke feil med ettersom at viskeren funker.

Jeg har også prøvd å banke forsiktig på den pumpa som står utenfor tanken med en nylon hammer, men den startet heller ikke da.

Jeg tok ut den ledningskontakten som gikk inn på pompa, stiftene var rene og fine og det var ingen grunn til at det skulle være dårlig kontakt. Jeg ble litt forvirra for det var 4 ledninger (hvis jeg ikke husker feil) som gikk inn i kontakten, men så var det liksom bare 2 kontakt punkter inni kontakten?.

Jeg slo på tenninga og krøyp under bilen med multimeteret. Jeg satt den ene måleledninga til gods og prøvde så å bytte mellom de to kontakt punktene i kontakten med + ledninga til multimeteret, ettersom jeg regner med at det ikke var så enktelt som at den ene ledninga i kontakten var + og den andre minus.

Jeg fikk uansett ikke utslag på multimeteret.

Det er vell heller tvilsomt at feilen er en slags kontakt feil?.

Jeg løsnet sikringsboksen og bevegde hele kladasken mens jeg hadde tenninga på, men det var ingen forskjell.

Det eneste jeg ser for meg er at det er releet som er gåent?.

Jeg har selvfølgelig søkt blant tråder etter info om dette, og i en tråd stod det at det var det releet som var øverst i midten som var til bensinpompa, vet ikke om dette stemmer?. Jeg så at nabo releet var helt likens, og prøvde derfor og bytte om på disse, men det ble ingen forskjell. Men jeg vet jo heller ikke om det kanskje kunne ha noe å si for bensinpumpe releet at naboreleet plutselig ikke fungerte? (altså ettersom at jeg byttet om på dem).

Huff ble mye skriving her men det er like greit å skrive alt man vet med engang.

Fy faen for en kjip morgen, regnet hølja ned og det var et faens uvær, og bilen starta ikke !. Nå må jeg få skyss til Evenes flyplass å få tatt en buss innover til narvik. Heldigvis fikk jeg lagt opp ADSL linje på hybelen på fredag, så nå blir jeg mere online!:) Det neste som skjer er vell at jeg blir plaga med det også ! .

Håper noen gidder å ta seg tid til å lese igjennom og si hva de tror, for meg så virker det som at det kan være releet? eller?

Jeg kan fortelle deg feilen: Det er VAG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så der ER relé nr 2 til venstre som er til bensinpumpa?

Hva slags nr er det det står på det, mener jeg har sett forskjellig nr på disse... Hva har dere på deres?

Kjøpte du relé på Møller? de sa ikke noe om at det fantes ulike typer eller noe da...

Volvo!!!! ja det er tingen;)

Spar deg mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Skulle skifte et bremserør på en'ern i går, og da måtte jeg løsne festene til pumpa som ligger på utsiden av tanken for å komme til. Etter alt var montert og jeg skulle hjem, så summa pumpa hele veien mens jeg kjørte.

Si fra hvis dere finner utav problemet/problemene.

Posisjoner for relé'ene kan dere finne her: http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page09

Lenke til kommentar
Del på andre sider