jørn bergflødt Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Er snart på tide med reg reim skifte på bilen min. Hørt mye om at vannpumpa burde byttes samtidig oxo?? Og holder det å bytte reima, eller burde jeg kjøpe et helt sånn kit med stramme hjul og alt?? Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 kjøp et sett du!! Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mnx Skrevet September 6, 2004 Rapporter Share Skrevet September 6, 2004 Kjøp settet ja. På min (vel, det var bensinmotoren da)var strammehjulet så og si defekt, var ikke lenge igjen før det hadde tatt kvelden. Det var på 109.000km og skifteintervallen på den var 120.000km. Siter x - 1998 VW Golf GTI x - 1999 Audi A4 avant 1,9 TDI x - 1995 Audi A4 sedan 1,8 20v x - 1985 VW Golf 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 7, 2004 Rapporter Share Skrevet September 7, 2004 Jeg spurte på ØMV - Østlandske MotorVerksted HVORFOR man skal skifte strammehjulet. Det er fordi at det er et lager inni det. Når du etterpå står og vrir på det nye og det gamle merker du hvorfor :) Når det gjelder vasspumpa er det vel fordi at du må fjerne reg.reima, remskivene og/eller det bakre dekslet til regreima for å komme til skruene. TROR jeg. Jeg har byttet reg.reim for ett år siden, og og nå skal jeg til med vasspumpa. Håper det går greit nå som jeg kan rutinen. Tips til bytte av regreim. HAYNESBOK! Der står det om enn noe tungvint, åssen du gjør det step-by-step. Også har de tips til hvordan du lager verktøy selv hvis du ikke får lånt et sett. Nå viser det seg at Biltema HAR et ferdig sett med alle verktøyene til 129,- s203 i katalogen; Timing-kit for dieselmotorer. Kjøp det samt to stk bladsøkere til 20,-/stk. Da har du alt du trenger. Gjør-det-selv varianten: 1stk 4,5mm tykt flat/vinkeljern lengde 15-20 cm(bredden på VAG-toppen, 2stk bladsøkere eller shims/metallflak med kjent tykkelse, 1stk rund stang eller skrutrekker som passer inn i et visst hull på dieselpumpa. Popp av proppen oppå girkassa, finn ØDP(et hakk på svinghjulet, da skal pinnen passe i et hull på dieselpumpa og dieselpumpedrevet, jernet på 4,5 ev det ferdige settet skal passe i enden på kammen. Står kammen oppned vil det ikke passe. Så skal du dreie motoren til kam-verktøyet butter. Da måler du klaringen "på andre siden". Er den 2mm skal du bruke 1mm bladsøker på hver side av kam-verktøyet. DA står kammen i ØDP. Nå er det trygt å pelle av reg.reima. På _MIN_ VAG 1.9D er det løs kon på remskiva til kammen. Da skal dette løsnes og løpe fritt når du spenner opp reima med strammehjulet. Når det er gjort strammer du kam-drevet. Så fjerner du verktøyene og dreier motoren rundt 2-3 runder før du tester timingen med verktøyene. Jeg gjorde det mange ganger da jeg ikke helt stolte på egne kunnskaper ;) Lykke til :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet September 7, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2004 Originally posted by Skody Jeg spurte på ØMV - Østlandske MotorVerksted HVORFOR man skal skifte strammehjulet. Det er fordi at det er et lager inni det. Når du etterpå står og vrir på det nye og det gamle merker du hvorfor :) Når det gjelder vasspumpa er det vel fordi at du må fjerne reg.reima, remskivene og/eller det bakre dekslet til regreima for å komme til skruene. TROR jeg. Jeg har byttet reg.reim for ett år siden, og og nå skal jeg til med vasspumpa. Håper det går greit nå som jeg kan rutinen. Tips til bytte av regreim. HAYNESBOK! Der står det om enn noe tungvint, åssen du gjør det step-by-step. Også har de tips til hvordan du lager verktøy selv hvis du ikke får lånt et sett. Nå viser det seg at Biltema HAR et ferdig sett med alle verktøyene til 129,- s203 i katalogen; Timing-kit for dieselmotorer. Kjøp det samt to stk bladsøkere til 20,-/stk. Da har du alt du trenger. Gjør-det-selv varianten: 1stk 4,5mm tykt flat/vinkeljern lengde 15-20 cm(bredden på VAG-toppen, 2stk bladsøkere eller shims/metallflak med kjent tykkelse, 1stk rund stang eller skrutrekker som passer inn i et visst hull på dieselpumpa. Popp av proppen oppå girkassa, finn ØDP(et hakk på svinghjulet, da skal pinnen passe i et hull på dieselpumpa og dieselpumpedrevet, jernet på 4,5 ev det ferdige settet skal passe i enden på kammen. Står kammen oppned vil det ikke passe. Så skal du dreie motoren til kam-verktøyet butter. Da måler du klaringen "på andre siden". Er den 2mm skal du bruke 1mm bladsøker på hver side av kam-verktøyet. DA står kammen i ØDP. Nå er det trygt å pelle av reg.reima. På _MIN_ VAG 1.9D er det løs kon på remskiva til kammen. Da skal dette løsnes og løpe fritt når du spenner opp reima med strammehjulet. Når det er gjort strammer du kam-drevet. Så fjerner du verktøyene og dreier motoren rundt 2-3 runder før du tester timingen med verktøyene. Jeg gjorde det mange ganger da jeg ikke helt stolte på egne kunnskaper ;) Lykke til :) Tusen takk for et nydelig "leserbrev" hehe:D Er en kamerat a meg som skal gjøre det, så jeg printer ut denne siden jeg, og gir den til han. Blir litt innviklet for meg dette! Men takk for svar! Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg