Otto von Bismarck Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Min Audi 100 2.3q trives best i kalde omgivelser, ikke så dumt det, med tanke på det røffe klimaet vi er underlagt. Er det kjølig i luften, for eksempel 15 varmegrader og under, da ligger motortemperaturen på akkurat 90 grader, og da føles den nokså frisk i frasparket. Er det i tillegg over normalt fugtig oppfører den seg som rene racerbilen. Nærmer derimot gradestokken seg 20 grader, og motortemperaturen 100, så avtar effekten voldsomt. Det er som om 30 hk bare forsvinner i løse luften. Slik har bilen vært i uminnelige tider og jeg har bare ikke brydd meg så veldig mye om det, men det skulle vært fint å endelig få vite hva dette kan skyldes. For den skal da ikke være slik? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 jeg sliter med det samma når motoren min begynner å bli god varm og det er varmt ute... er bare slik det er vettu. varm motor = mindre komp + varm luft = lite effekt. Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Rett og slett at oksygen tettheten er mye større i kald luft. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet September 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Takk for svar! :) Så det er intet en kan gjøre for å motvirke fenomenet noe? Som å montere en minifryser eller lignende i luftinntaket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 hehe. få sapp opp kjøle elementer fra din mors kjøle skap i radiator og motor rom, så kjøper du deg en heftig stor intercooler med fryse elementer som går til innsug... kansje da. :D Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Søk på http://www.cryofuzion.com ,så finner du "mini-fryseren" din.. :D Eller du kan magre ut blandinga i bilen din litt,evt finne en måte å få luftveiene litt friere på...gjør samme nytta. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas K Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 Støp et innsug i glassfiber under fangeren (bak rillene), saml luften i en fleksislange og led den rett til luftfilteret (sportsfilter selvsagt), kan hende det hjelper. Eller stikk på Hydro og kjøp en bøtte tørris....det burde gjøre susen!! Siter Thomas K - er faen meg fotgjenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 Temperaturen på innsugslufta har sinnsykt mye å si. bl.a derfor intercoolere er så effektivt på turbo biler. Man kan sammenligne med store passasjerfly. Som drar fra Norge en kald vinterdag, med sinnsykt stor take off vekt. Når den skal returnere fra Syden (i varmen) midt på dagen, bruker den mye mere rullebane og kan ikke ha så stor takeoff vekt pga det. Av samme grunn er Gardermoen en veldig bra Drag Race bane. Det settes mye rekorder der. Det er veldig mye pga at det som regel er litt kjølig på Gardermoen, sånn relativt sett i forhold til andre dragrace baner i verden. Kald luft er tettere enn varm luft. Det du kan gjøre er å sette luftfilteret et sted det ikke er varmt i motorommet. feks bak frontlykta eller noe. Et sted med masse gjennomtrekk er bra. Også skjerme luftfilteret fra strålevarme fra motoren med noen plater. At innsugsrør og innsug er i plastikk er også en fordel da det ikke leder så mye varme. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 men en kan ikke sammenligne en turbomotor med en sugemotor. Turbo`n vil jo varme opp lufta ekstemt mye, men det stort sett er ute temperaturen som styer på en sugemotor. Klart en kan bygge om luft inntak og innsug, men effekten med å senke temperaturen ett par grader på en sugemotor vil ha lite å si. Spesielt hvis den er standard i utgangspunktet. Otto: det kan virke som om bilen din blir altfor varm i motor temp. Ingen av de vag bilene jeg har hatt har blitt noe over 90grader på temp måler. Kanskje det er ett termostatproblem eller muligens så kan radiatoren din ha blitt småtett? Ville hvertfall skiftet termostat og "renset" systemet med litt spyling gjennom slanger og radiator. Kan jo og være at det er for lite luftgjennomstrømming gjennom radiator pga flurer/insekter, møkk og annen normal forurensing av kjøleelementet..:) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 Kald og fuktig luft fyller mye bedre uansett om bilen er turboladet eller normalaspirert. Er det 20 grader kaldere i lufta, vil lufta inn i motoren være 20 grader kaldere. En måte å hente mer effekt fra en n/a-motor kan være å få til et ram air-system. Siter Alpina B10 BiTURBO -"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 Hva med å bruke kjølespray rett i ic'n eller radiatoren da ? :D Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet September 21, 2004 Rapporter Share Skrevet September 21, 2004 Originally posted by Trotto Kald og fuktig luft fyller mye bedre uansett om bilen er turboladet eller normalaspirert. Er det 20 grader kaldere i lufta, vil lufta inn i motoren være 20 grader kaldere. En måte å hente mer effekt fra en n/a-motor kan være å få til et ram air-system. men uansett så vil jo en turbobil være der det er mest å hente på kjøling når en tenker "standard" biler. en standard n/a motor vil jo fungere helt greit under de fleste forhold, mens en turbomotor er mer følsom når det gjelder temperatur... Effekt økningen med ett åpent eller ram air system vil nok bli ekstremt liten på en slik n/a motor så lenge den er standard. Er det en trimmet motor så kan det spille en viss rolle. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet Oktober 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2004 Originally posted by Kjetilr Otto: det kan virke som om bilen din blir altfor varm i motor temp. Ingen av de vag bilene jeg har hatt har blitt noe over 90grader på temp måler. Kanskje det er ett termostatproblem eller muligens så kan radiatoren din ha blitt småtett? Ville hvertfall skiftet termostat og "renset" systemet med litt spyling gjennom slanger og radiator. Kan jo og være at det er for lite luftgjennomstrømming gjennom radiator pga flurer/insekter, møkk og annen normal forurensing av kjøleelementet..:) Jeg skal gjøre som du sier, jeg bytter termostat og rengjør systemet. Det er verdt et forsøk, og bilen setter nok pris på litt stell, uansett. :) Takk for tipsene. Og takk til dere andre også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.