Gå til innhold

Variabelt Turtall

Ranger emnet


ArraKiss

Anbefalte innlegg

Hopla!

 

Fattern har som sønnen en Audi A4:) Men i det siste har den begynt å oppføre seg litt smårart...

 

Når han f.eks sitter i kø til jobben hvor det er mye kjør-stopp-kjør-stopp-kjør... så opplever han at når han stopper i disse små pausene (m clucthen inne) så svinger turtelleren opp og ned... altså mellom 500 og opp til normalt ca 900/o. Hva kan dette komme av? Også når han skal inn til kryss å eventuelt må stoppe for noen andre så skjer dette.. Det har ingen nevneverdig innflytelse på bilens kjøreegenskaper men jeg lovte å høre meg litt rundt da:)

 

Håper noen vet hva dette kan være!

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok gasspjellet som kødder.

Kan prøve og grunninstille den evt hvis det ikke hjelper så kan du rense det inni med litt elektrorens.

 

Få å grunninstille:

Av med batteri noen min

opp med førerdør og panser

sett på batteripolen

sett på tenningen men ikke start.

la den stå på i 3min

slå av tenning

start bilen og tut og kjør.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsøkte dette idag, men virket nesten som bilen gikk dårligere? Har begynt å få mistanker om at det kan være den så godt kjente LMM som begynner å bli sliten/har tatt kvelden.

 

Så: Hvordan er man egentlig sjekker dette om den har ryki? Tenkte å dra ned på apoteket nå å kjøpe sånn rensemiddel som alle snakker om. Men skal det ikke være en måte å finne ut på om den er defekt eller ikke? (Da mener jeg ikke noe avanserte greier)

 

 

Så ett siste spm. Hører mye ang priser på LMM, men noen som vet sikker pris på dette? Er en 95 mod A4 dersom det har noe å si.

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM skal ikke ha noe å si på den typen feil.

Men har du renset gasspjellet da?

Eneste måten for å sjekke om LMM virker som den skal er å kjøre den en tur med VAG-COM koblet til eller Fohandler sitt måle apparat. Da kan må måle hvor mye LMMen flower. Flower den ikke nok er den nok def.Kan prøve og rense den og. Men hvis bilen jager enda kan også dårlig batteri gjør sånt.

 

Pris på LMM varierer veldig....kommer an på om det er innbytte på den eller ikke. Er det innbytte på den koster den rundt 12-1500.-

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve å rense gasspjellet. Men hvilken elektrorens skal jeg bruke... finnes det ikke mange typer, noen som egner seg bedre enn andre? Og bare dusjer jeg dette inn i spjellet? Med/Uten motor igang?

 

 

Takk for all hjelp:)

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrur av spjellet. Er montert med 4 stk umbrako skruer og en ledning.

Spiller ingen rolle åssen elektrorens du bruker....er bare å få vekk den oljefilmen som ligger inne der. spesielt rundt spjellet.

Det som skjer at den jager er at den ikke vil lukke seg bra.

 

Husk grunninstilling etterpå.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... og en siste ting, når bilen skal starte vil den ikke starte UTEN at man gir den gass... altså, uten at man klemmer gassen litt inn mens man vrir nøkkelen rundt. Kan dette ha noen sammenheng? Vil jo da tro at det har noe med gasspjellet å gjøre som du sier:) Andre biler vrir man jo bare nøkkelen rundt å så starter de, men forsøker man dette med denne bilen starter den ikke.... går oppp på 500/o å dør med en gang.. inntil man gir gass da...

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den feilen 3 ganger på min bil.

1. jaging av og til.

Løsning var nytt batteri

 

2.jaga hele tiden under ca 2000 rpm.

løsning: grunninstille gasspjell

 

3.jaging opptil 1200 rpm, over det døde bare motoren.

løsning:rensing av gasspjell og grunninnstilling

 

Virker ikke grunninstilling av gasspjell på mauell måte ville jeg tatt en tur innom møller for å gjort det med apparatet dems, eller noen med VAG-COM hvis du kjenner noen med det.

Men den manuelle måten skal som regel virke greit. brukte den måten på min før jeg fikk VAG-COM.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å kjøpte pakning til gasspjellet idag for jeg måtte visst bytte det når jeg skulle ta det vekk. Nå har jeg ikke renset det ennå men lurer på en ting til... Idag fikk jeg nesten ikke start... virket som om batteriet var nesten tomt?? Det smalt i ett eller annet å bilen ville ikke opp på turtall... men så kom den seg igjen.. likevel, når jeg var ute å kjørte, gikk den forferdelig dårlig på akselerasjonen.... tror du fortsatt det har noe med spjellet å gjøre??

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får jeg kjøpe nytt batteri da... Bilen vil så vidt starte, å når den starter så lukter det katalysator (les. råttne egg) laaang vei. Men sånn generelt går bilen greit, bortsett fra dårlig akselerasjon... batteri det å?

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår