Gå til innhold

doch motorene på sierra


solid

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om at de er så dårlige osv. og at toppen kan bli skeiv og det koster flere tusen å bytte..

La oss si motoren er i 100% orden.

Kan noen gå litt dypere inn på dette?

Er den så dårlig at om man ligger på sperra ca. 5-6 sekunder så risikerer man å drepe hele motoren?

Er den liksom så dårlig at om man kjører så hardt at den koker (om det går ann da når alt funker som det skal..) så dør toppakninga?

- Sierra sedan -92 (rs styling)

 

x Opel Manta GSi -85

x Sierra sedan -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

Motoren holder så lenge en bruker den med fornuft.. ikke overoppheter den.. Viktig at viftene til radiatoren er i orden.. også føleren... men å trimme motoren for mye er ikke fornuftig.. da kan en heller trimme en zetec og sette inn det..

 

Hva mener du med trimme for mye? Hvor mye?

__ ____

\\_/_|__\__

=|(o)_|_(o)_\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror registerkjedet er skummel. Skal inspiseres på ford-verksted, men har følelsen at det ikke blir gjort. Så plutselig holder det ikke lenger og motoren totalhavarer. Fattern bytta toppakning på sin selv, fordi toppen hadde slått seg skjeiv etter en lang tur med masjfart 150-160 noen timer. (mest sannsynlig pga. varmkjøring av tidligere eier) Det som skjedde var at det var noe galt med monteringen av kjedestrammeren, så den dro litt borti kjedet. Til slutt røk hele greia, så han bytta motor (kosta 4k)

 

Som nevnt viktig at viftene funker. Det står på planen å legge opp egen bryter til disse i min bil.. folk bytter ikke kjølevannet, så blir det dårlig og irrer på tempsensoren som bestemmer når viftene starter. Sensoren trigger senere -> viftene starter for sent og motoren blir for varm. Surt kjølevann tærer også på toppakningen, og den er dyr å bytte. Derfor bytt kjølevann! Hvis du skal kjøpe en DOHC-motor, dra ned på Ford og få dem til å måle CO'en i kjølevannet....hvis det er noe er toppakningen gåen --> dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta ville ikke eg heller ha begynt på engang.... som man nevner er ikke toppen helt god, lett for topp-pakninghavari og registerkjede brudd, men har også sett 3-4 av disse varmskjært, og det har vært biler som har vært kjørt av pensjonister som holder seg godt under 2,5k omdreininger... er forsåvidt heller ikke noe imponert over levetiden på ventiltetningene, men det kan jo ha vært et enkelt-tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høvlig, proting av toppen, forsterket topppakning, ny sjede, effektanlegg, og filter.. vil effekten økes betraktelig... dette vil motoren tåle fint.. at motoren ikke tåler så mye kan stemme.. men riktig olje og ingen overheting.. vil den vare lenge.. problemet er at toppen blir for varm og ventilene begynner å knipe..

BMW 523 E39 97mod

Ford Sierra 3dørs 86mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår