KaiFred Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 lurer litt på forskjellen på disse... vet at den ene blir drevet av eksos og den andre mekanisk, men selve virkemåten/effekten på motoren, hva er forskjellen? diskuterte litt med mekanikeren i dag og han påstod at for turbo så måtte man lavkomprimere motoren (ellerno). Ikke uenig i dette, men han påstod at ved montering av kompressor var dette unødvendig. Er dette jeg stusser litt på da, og lurer på om stemmer. I grunn kan jo noen fortelle meg hva som må/bør gjøres før montering av turbo, og hva som bør gjøres før kompressormontering. kanskje noen tilogmed kan forklare meg dette med ladetrykk? skjønner at jo mer jo råere (!?) men hva vil f.eks 1 bar si? hvor mye effektøkning? hk/%? Håper noen kan hjelpe meg med informative svar :) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Ikke stor forskjell på hva som må gjøres i motoren ved turbo eller kompressor. Kjøp en bok om emnet. Da skjønner du litt mer hva du burde tenke på, og hvorfor. Har man ikke tid/råd til å kjøpe en bok om emnet, har man heller ikke tid/råd til å bygge om motoren. hehe. Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OldSchool Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Grunnen til at man ved montering av "blower" (turbo / kompressor) skal ha lav kompresjon er at det presses inn mer luft som gjør at den reelle kompresjonen blir høyere. Den statiske kompresjonen må være lav. Hvis man har turbo/kompressor og høy komp vil man få tenningsbank og etterhvert slå hull i stemplene. Turbo og kompressor fungerer likt ved at de presser inn mer luft enn motoren suger på egenhånd. Forskjellen er den mekaniske ved at turboen benytter eksosen for å pumpe luft og kompressoren blir drevet av veiva. Dette gjør at man får raskere reaksjon i en kompressormotor enn i en turbo motor. Dette er veldig generellt om en veldig avansert tema så jeg anbefaller også at du skaffer deg litteratur. Siter VW 1300, 1968 They don't make 'em like they used to, I'll make them even better...... 1968 Boble "Old Speed" prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet August 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 tid har man nok av, rekker ikke noe denne "sesongen" uansett... saken er at det er en som skal gjøre alt for meg, er ikke såååå into å skru motor selv, men tror nok jeg kjøper noe litteratur om dette før jeg slipper til noen som helst. kort sagt vil det si at han tok feil når han påstod at man ikke trengte gjøre noe som helst med motoren før kompressormontering?! i så fall :mad: Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 kompen i motoren må ned uansett ja. skal mer luft inn uansett.. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.C Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Hei.. Har nettopp bygget turbo på bilen min UTEN å dekompe motoren..Det fungerer helt fint så lenge man kjører på nok bensin og holder seg på et fornuftig ladetrykk som vil si ikke mye over 0.5 bar..det kan nesten enhver motor tåle sålenge den får nok bensin.. Skal du ha masse mer hk så ville jeg anbefalt å bytta til smidde lavkomp stempler,en kobbertopppakning og investert i et datasprut..Det er mye å hente på å få mappa bilen skikkelig med eller uten dekomping for orginalsprutet har en tendens til å ikke være nøyaktig nok og dermed kan du ødlegge motoren.. Nå har ikke jeg sånn veldig peil men du kan gå inn på http://www.mx6.com eller http://forums.probetalk.com/ å skjekke..der kan du få litt bedre info om turbokonvertering av mazda 2.0l maskiner PS Turbo er billigere enn kompressor Siter det er ikke størrelsen det kommer an på. det er hvordan du bruker den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OldSchool Skrevet August 26, 2004 Rapporter Share Skrevet August 26, 2004 Hvorfor ikke bare bruke forgassere og slippe alt tullet med å mappe innspruten? Finnes flere dobble Webere for blåsere. :cool: Siter VW 1300, 1968 They don't make 'em like they used to, I'll make them even better...... 1968 Boble "Old Speed" prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 en kompressor vil lever luft som er kladere en en turbo vil gjøre. Så i teorien kan man kjøre med mindre ladetrykk å oppnå samme effekt. Kanskje det var noe slikt han tenkte på da han mente at en kompressor matet motor ikke måtte ned med komp.... Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elias Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Fordelen med presse er at det er veldig enkelt og bytte utvekslingen (% overdriving eller % underdriving) som igjen forandrer ladetrykket. Også er det FET lyd fra en presse iforhold til turbo. Pressa er også lettere å få til å virke fra bunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Originally posted by Bmw345 Hmm... Hørt om intercooler? Har hørt om det ja, men det kan man også bruke på en kompressor, og der med så har man senket luft temp. med ennå mere. En rød glødene turbo og manifold vil altid gi fra seg varmere luft enn en kompressor. Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Originally posted by OldSchool Hvorfor ikke bare bruke forgassere og slippe alt tullet med å mappe innspruten? Fordi det er så utrolig mye enklere å mappe om iforhold til å måtte bytte dyser. Pluss bedre forstøving, pluss mindre bensin på veggene i innsuget, etc. etc. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Originally posted by OldSchool Hvorfor ikke bare bruke forgassere og slippe alt tullet med å mappe innspruten? Finnes flere dobble Webere for blåsere. :cool: Man kan,men det blir ikke nøye nok ved litt seriøse effektuttak...og skal man ikke gi fra seg masse ponnier,drit i Weberene og kjøp et sett MC-forgassere og turbokonverter de...MYE mindre flødesmotstand enn Webere med design fra sent 60-tall. :) 4 Mikuni 38mm fra en GSX-R1100 fra midten av 90-tallet puster like mye luft som Weber eller D'ell Orto 48'er...mindre innsnevringer etc,og de tar MYE mindre plass i motorrommet...:cool: Men for optimalt resultat, Go E.F.I.... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Kaldere luft ifra turbo enn kompressor??? Nå er det få kompressorer som er mer effektive enn turbo'er. Lysholm kompressoren er vel eneste som har omtrent samme effektivitet som en riktig konfigurert turbo. Og lettere å stille ladetrykk med komressor er vel også litt feil. Kompressoren stjeler også en del hester pga at den er drevet av reim. Men fordelen er jo at den funker over hele turtallsregisteret, imotsetning til turbo som først begynner å lade skikkelig når motoren produserer nok eksos. Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 27, 2004 Rapporter Share Skrevet August 27, 2004 Varmen i innsugsluften på samme ladetrykk blir den samme...det er komprimeringen av luften som skaper varmen,ikke varmestråling fra eksosen.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet August 28, 2004 Rapporter Share Skrevet August 28, 2004 Siden En kompresser er reimdrevet, så vil jo det si at kompressoren lader luft inn i forbrenningskammeret hele tiden... Mens en Turbo, har en turbin som ser ut som ei vifta som står inni turboen, å ved et visst turtalls område så er eksos trykket så høyt at turbin bynner på spinne rundt inni turboen og presser da ladeluft inn i sylindrene... En turbo vil du med en gang kjenne og høre når den slår inn, vertfall med gamle bilder kan det ofte merkes "ketchup effekten" dvs at når turboen først lader, så kommer alt på en gang. En Kompresser vill jobbe jevnt hele tiden og utover hele turtalls registeret..... Det med at kompressoren "stjeler" hk, pga den er reimdrevet,har jeg dårlig tru på, isåfall kan den ikke stjele mange hk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg