Gå til innhold

Nissan 100NX-bra kjøp?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Fikk noe som virket som et bra tilbud på en Nissan 100NX. Så jeg lurte på litt mer om den bilen. Har ikke peil i det hele. Vet at det er 1,6 liter og 1,8 liter i dem. Den jeg fikk tilbud på er 1,8 liter twincam. Er det samme motor som 200 sx-s13 bare uten turbo?

Noen som kan si litt om bilene, utenom utseende? -Jeg liker det etter hvert. Er det f.esk bakseter? hvordan er den å kjøre? Svakheter. Noe en må være på vakt etter ved kjøp av denne bilen? Eller noe annet?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at den er basert på Nissan Sunny, slik at utsende er mye tøffere enn f.eks kjøreegenskapene.

Teknikkmessig kan det være ett pluss, siden det sansynligvis er greit med deler og sånt. Driftsikkerheten burde jo også være OK.

 

med en 1800 TC burde den jo også flytte seg brukbart. Om det er samme motor som 180SX vet jeg ikke, men hvis den er basert på Sunny, har den hvertfall fwd (mens 180SXen har rwd)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 twincam? hm...

 

trodde de kom i 1.6 insp og 1.6 forgasser jeg..

 

motorbetegnelse GA16DE og GA16DS

 

GA kom vel aldri i 1.8, så da må det være en CA18DE (eldre) eller en Q(?)18DE (nyere)

 

CA18DE motoren er vel ganske sterk med 130bhp eller noe, og ja; det er broren til s13 sin bare uten turbo. er det rwd (rettstilt motor), så skal det vel ikke være noe problem å flytte original manifold og downpipe fra en s13 over :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100nx kom ikke med 1,8l. den kom med 1,6l og med 2,0l

 

Svakheter, rust. rust, rust, rust, rust.

 

dem er ganske ålreit å kjøre. bare synd at dem går så dårlig (tro meg, jeg har hatt en) også ser dem jo ikke akuratt bra ut.

 

På en annen side så er det veldig mulig å ha det ganske morro med en sånn på svingete veier, sett på noe dempere/stivere fjører så ligger den faktisk ganske greit på veien.

 

Men skal jeg gi deg et tips så ville det vært og heller kjøpe noe annet. hvis du ikke får den veldig billig da.

 

ellers så kan du jo titte på http://www.sr20deforum.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte 100nx jeg og før jeg kjøpte sunnyen min, targatak og integra-lookalike styling frista mest. Men disse bilene har en del feil på seg som den deler med sunny....

 

* "Turbolag" - Vet ikke på 1.8 motoren, men 1.6 motoren har iallfall en bug hvor det tar ca. 2 sekunder før motoren reagerer skikkelig. Dette er bra for motorlevetid + bensinforbruk, men noenganger ikke særlig morro. Fikset i alle modeller etter februar 1993 (innsprutsmotor).

 

* Lufteanlegget låser seg på enten gjenbruk eller rett-inn. Dette er et vanlig problem (sjekk http://www.carsurvey.org, 100% av bilene har dette problemet. Samme med 3-dørs sunny). Litt tricky og fikse og egentlig ikke noe å bekymre seg over.

 

Dette er de to største kriteriene for ikke å kjøpe bilen, men 1.8 motoren er bra da. Har mine tvil om at det er RWD på 100nx'en men Nissan har jo overrasket før :)

 

Tenkte jeg skulle kjøpe denne bilen som sommerbil.... Tenk så digg og ta av taket og bare cruise ned E6'en :D

 

Hva slags tilbud var det du fikk? 1.8 modellene er ganske sjeldne.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

Vurderte 100nx jeg og før jeg kjøpte sunnyen min, targatak og integra-lookalike styling frista mest. Men disse bilene har en del feil på seg som den deler med sunny....

 

* "Turbolag" - Vet ikke på 1.8 motoren, men 1.6 motoren har iallfall en bug hvor det tar ca. 2 sekunder før motoren reagerer skikkelig. Dette er bra for motorlevetid + bensinforbruk, men noenganger ikke særlig morro. Fikset i alle modeller etter februar 1993 (innsprutsmotor).

 

* Lufteanlegget låser seg på enten gjenbruk eller rett-inn. Dette er et vanlig problem (sjekk http://www.carsurvey.org, 100% av bilene har dette problemet. Samme med 3-dørs sunny). Litt tricky og fikse og egentlig ikke noe å bekymre seg over.

 

Dette er de to største kriteriene for ikke å kjøpe bilen, men 1.8 motoren er bra da. Har mine tvil om at det er RWD på 100nx'en men Nissan har jo overrasket før :)

 

Tenkte jeg skulle kjøpe denne bilen som sommerbil.... Tenk så digg og ta av taket og bare cruise ned E6'en :D

 

Hva slags tilbud var det du fikk? 1.8 modellene er ganske sjeldne.

 

RWD på Nx ? neeeei det har vi ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

* Lufteanlegget låser seg på enten gjenbruk eller rett-inn. Dette er et vanlig problem (sjekk http://www.carsurvey.org, 100% av bilene har dette problemet. Samme med 3-dørs sunny). Litt tricky og fikse og egentlig ikke noe å bekymre seg over.

 

Tar ca 5 min og fikse og finnes ikke vanskelig......

 

Har 100nx blitt levert med 1,8l i det hele tatt??

Trodde de kun kom med 1,6(GA16Di/De) og 2,0(SR20DE)....

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Originally posted by NissanPrimera

 

Tar ca 5 min og fikse og finnes ikke vanskelig......

 

Har 100nx blitt levert med 1,8l i det hele tatt??

Trodde de kun kom med 1,6(GA16Di/De) og 2,0(SR20DE)....

 

Hvordan kan man fikse sånt på 5 min?

Min er fastlåst på "luft rett inn" og jeg kunne godt hatt valget om jeg ville puste inn igjen lufta jeg har pustet før ;)

 

snakket med en som hadde fikset dette, og han hadde ute hele dashbordet for å smørre opp noe greier sånn at det var mulig å skifte.

 

Hvordan fikses dette relativt lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte NissanPrimera om dette på PM, svaret jeg fikk var:

Er bare og skru ned vifta og stikke hånda inn og ta tak i spjeldet og dra det løst!

 

Grunnen til at det setter seg fast er fordi det aldri blir brukt!! Er bare og dra i spaken en gang imellom for og forhindre at det skal sette seg fast!

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 NX finnes KUN i 3 motor utgaver. 90hk, 102hk og 143hk. Dette henholdsvis i respektive 1,6l og 2liter. 1,8 finnes IKKE!

 

Rust blir nevnt som et problem, men ikke noe verre enn alle andre japse biler igrunn. Kjører selv en importert 94 mod SR(102hk) og den har null rust! Mener også at det er en sterkt forbedret utgave av 90hk utgaven. Ikke noe "turbolag" og en sterkere motor. Dessuten har SR utgaven(102hk, 1,6L) ekstra lave skjørt og finere front med tåkelys,men IKKE targatak! Og ja, de har to små bakseter.. . billig bil å eie,både med tanke på deler og forsikring. Mye bil for pengene,og spennende styling potensialwww.home.no/nissan100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår