Gå til innhold

Montering av nye rådelager??

Ranger emnet


parelius

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind Ryeng

Takk for retting og kommentarer, Turboed1! Er ikke 100% stødig på dette punktet ennå.

 

Men ALLE, selv superproffene hos Boosted-Hybrid, Honda-Tech, Rocket Motorsports med flere sier at en skal bruke Non-Detergant olje? Men Turboed1 er uenig? Care to elaborate?

 

Bare hyggelig... :) Tja,grunnen til at jeg sier at det ikke er så farlig er enkel.. Om oljen inneholder "detergants",altså vaskemidler/stoff som løser opp sot etc,er helt irrelevant...det er olje der til å skape en smørefilm som er "incompressible",altså så lenge trykket er der fra første sekund,har som du også nevnte ingen av delene kontakt...har de det raser det jo. Om oljen da løsner flere partikler på kortere tid gjør jo ikkenoe,det er bare en bonus,alt kommer fortere ut. Første oljeskiftet med ny/nybygd motor skal jo helst taes etter max et par varmkjøringer.

 

Har selv bygd HELT ny motor fra bunnen av et par-tre ganger,og jeg har aldri hatt unormal slitasje selv med bruk av såkalt billig-olje til første oppstart. Under selve "innkjøringen" har jeg brukt god kvalitets mineral-olje...og jeg kjører inn på en kilo ladetrykk,helst i en benk. Etter en 8 -10 dynokjøringer,evt en 10 -12 mil på veien med litt aktiv gassing,er det oljeskift og god syntetisk motorolje på gang..

 

Etter å ha kjørt 400 mil med relativ mishandling av motoren,tok jeg den opp,spylte rådelagerene med avfetting,og skylte de i varmt vann...lagt ved siden av et nytt lager var det umulig å se hvilket lager som var helt ubrukt,så sant man ikke så merkene på "baksiden",altså mot blokka der det subbet under montering... valid test? :D

 

Men hvis det er så viktig for alle superproffene,ville jeg likt å vite deres grunnlag for å hevde dette...bevis?? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quattro kåre

Har ein volvo 230et motor som er blitt bora, nye stempel, rådlager og veivlager!

 

fikk besked omm innkøring på 5000km og ikke over 3500 rpm.

dette stemmer altså ikke???

20 mi hørest betraktelig bedre ut for minn sin del, vist det stemmer!!

 

Det stemmer bare hvis du vil ha en sløv,dau motor med mye lekkasje... ;) Husk bare på å ha den ordentlig driftsvarm før du putter plattan i mattan. Og er den allerede kjørt en 20-30 mil,er det for sent...da blir den aldri mer enn 98%. De første 20 minuttene er VELDIG viktige. Der skal du helst kjøre i motbakke eller med full bil slik at den jobber og har stort sylindertrykk hele tiden....så er det hjem til oljeskift. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quattro kåre

er vel en fordel og sjekke a/f forhold først??

grunnen til boringa var et varmt stempel!!!

tror du det holder med ett a/f meter, eller må man bruke breibåndslamda??

 

Vanskelig å sjekke hva det er uten å kjøre motoren med belastning,vet du... så lenge den ikke går å drukner/spyr ut uforbrent bensin eller går grisemagert på full belastning ( alt magrere enn 13.5:1 med fullt trykk) går det nok bra. Beste er nok om du monterer lambdaen og bruker denne mens du "kjører inn"...ha en kompis til å titte på den mens du gasser. Er den helt på tur magert eller fett,juster om med en gang og så fortsett innkjøringa. Finjusteringene kan du ta etterpå... :) Jeg har bare brukt vanlig Lambda..ikke bredbånds,og det har gått helt fint det..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quattro kåre

er ikke lamda originalt på bilen, og 3" annlegg fra turbo, så eg tenkte eg sulle sveise på ein!! (ikke lamdaen altså, men mutteren) hvor langt fra turbo bør denne stå???

hvor mange lednonger bør eg ha på lamdaen???

 

Så nærme turboen som mulig i eksosanlegget...IKKE sveis den i manifolden,men ta den i anlegget...der er gassene bedre blandet,slik at du får et snittbilde av blandinga,og ikke bare fra en sylinder. :) En Lambda med forvarming (fire ledninger) er fint å ha...da begynner den å virke mye fortere.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter har jeg aldri skjønt/fått med meg hvorfor "ekspertene" anbefaler ND-olje, bare at de sier at slik skal det være. Kanskje det ikke spiller noen rolle i det hele tatt?

 

Det finnes forresten ingen bredbåndslambda uten forvarming. Det er blant annet forvarmina som er "hemmeligheten" bak bredbåndslambdaenes presisjon. Mange anbefaler Bosch LSU4.2-sensor, og denne skal ha 5 ledere om jeg ikke husker helt feil. Fordelen med denne er prisen (mye billigere enn en original smalbåndssensor (!)), hastigheten og marginalt bedre nøyaktighet enn andre sensorer som f. eks. de eldre 6066 og NTK sine.

 

Ihht. spesifikasjonene, skal en Wideband-O2-sensor aldri utsettes for temperaturer over 800 grader Celsius, da kan (vil) de bli ødebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Når jeg tenker etter har jeg aldri skjønt/fått med meg hvorfor "ekspertene" anbefaler ND-olje, bare at de sier at slik skal det være. Kanskje det ikke spiller noen rolle i det hele tatt?

 

Det finnes forresten ingen bredbåndslambda uten forvarming.

 

Tradisjon? :D Eller bare fordi de ikke har oppgradert kunnskapene sine om innkjøring av i dag..?

 

Tenkte nå mest på vanlig ikke-bredbånds med forvarming jeg... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quattro kåre

1 lednig +

2 lednig jord

3 lednig signal

4 ledning?????

Det går vel bra med ein uten forvarming og!

 

Takk for mange gode svar Turboed 1!!

Ikke for og mase, men kan du ta og skrive ned innkjøringsprosessen ei gang til, så eg gjør det 100% riktig????

 

Får egentilig ikke skrevet det bedre enn jeg har gjort allerede.. :) Bare les dem igjen,og spør hvis du tviler på noe da vet du.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quattro kåre

1 lednig +

2 lednig jord

3 lednig signal

4 ledning?????

Det går vel bra med ein uten forvarming og!

 

Takk for mange gode svar Turboed 1!!

Ikke for og mase, men kan du ta og skrive ned innkjøringsprosessen ei gang til, så eg gjør det 100% riktig????

 

bruker å være sånn.

 

svart - signal

grå - jord

hvit - + forvarming

hvit - - forvarming (jord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår