HiiP Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Hva blir symtomer på en motor som har Lambda zonde som er def eller dårlig? Kan en zonde bli dårlig å unøyaktig, hva skjer med motor? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elias Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Lamda sonden er den som gir tilbakemelding til innsprøytnings systemet om mengde bensin etc. Hvis den ikke virker går motoren over på et "nødprogram" dvs at innsprøytninga ihvertfall ikke gir for lite bensin. Du får en veldig fet blanding. Symtomer er svart røyk, høyt bensinforbruk, dårlig respons i motoren, etc, mens på noen biler merker du ingenting..... De fleste nye biler får en feilmelding hvis dette skjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Mitsubishi har en check engine- lampe som lyser hver gang det er detektert feil i drivstoff/eksossystemet. Lyser ikke denne er nok sonden i orden. Forbehold om at pæra/dioden er i orden - skal lyse et par sekunder etter start av motor. Min lampe lyste ca en gang i kvartalet de første årene, og verkstedet sa det var O2 sensoren. Årsaken var nok at jeg gubbekjørte for mye, så etter det har jeg pisket motoren litt mer. Ser ut til å funke. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet August 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Har problemer med at bilen min stopper. Om jeg bremser på motoren en stund også tråkker inn clutchen så kveler motoren seg. Trodde dette kunne være et lambda problem. Men om det ikke er det? Noen som har noen forslag? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Når du bremser på motoren kuttes vel drivstofftilførselen? Går den greit på tomgang ellers? Etter at Galanten min hadde stått stolle i 3 uker hadde jeg også problem med at den stoppet, men det var på tomgang. Etter noen dager ble bare tomgangen lav/ujevn før den etter ytterligere noen dager ble fin. Tipper det var noen vakumslanger som lakk litt etter å ha tørket ut, og tettet seg igjen etter at de ble tatt i bruk igjen. Slitsomt i køkjøring å ikke ha tomgang! Om du ikke finner ut av det på egen hånd ville jeg tatt en tur ned på Motorforum i Lillestrøm. De jeg har hatt med å gjøre der har vært flinke. Dessuten har de jo diagnoseverktøy som hjelper litt.... Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet August 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Den går som regel greit på tomgang. Kan fuske litt etter litt frisk kjøring. Har bytta luft og plugger, all vakum ble byttet i fjor høst. Har bestilt bensin filter men ikke bytta det enda. Kan jo være filteret som er dårlig, kanskje derfor den stopper. Pga at den ikke får bensin igjen? i det er tråkker inn clutch. ? Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Dette er ikke mitt felt, så jeg skal ikke være skråsikker. Dog ville jeg tro at et filter som er (litt) tett ville begrense maks flow, og at egenskapene på lave turtall var bortimot normale. I alle fall der en har elektrisk bensinpumpe, og det har vel du? Der drivstofftrykket følger motorturtallet er det vel litt annerledes. Er det andre på nettet som har tips? Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet August 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Originally posted by daggy Dette er ikke mitt felt, så jeg skal ikke være skråsikker. Dog ville jeg tro at et filter som er (litt) tett ville begrense maks flow, og at egenskapene på lave turtall var bortimot normale. I alle fall der en har elektrisk bensinpumpe, og det har vel du? Der drivstofftrykket følger motorturtallet er det vel litt annerledes. Er det andre på nettet som har tips? Ja er elektrisk bensin pumpe... Er lett lei av at tralla stopper for meg... Er ikke alltid den gjrø det heller... Heller lite regelmessig, mer tilfeldig lissom. Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elias Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Originally posted by HiiP Har problemer med at bilen min stopper. Om jeg bremser på motoren en stund også tråkker inn clutchen så kveler motoren seg. Trodde dette kunne være et lambda problem. Men om det ikke er det? Noen som har noen forslag? Dette kan godt være lamda`n, når motoren får for fet blanding kan den stoppe på tomgang. Blir som å konstant kjøre med choke. Dette merkes best på lavt turtall, når du bremser motoren med fet blanding blir den skikkelig sur og stopper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet August 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Originally posted by elias Dette kan godt være lamda`n, når motoren får for fet blanding kan den stoppe på tomgang. Blir som å konstant kjøre med choke. Dette merkes best på lavt turtall, når du bremser motoren med fet blanding blir den skikkelig sur og stopper. Det der hørtes ut som bilen min... Bestille meg ny lambda da. Bytte den ut og se om der blir noen forandring :) Eller's må jeg få tilføye at denne tråden har holdt seg seriøs :D Syns det er bra :) Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Luudedude Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 en ny lambda sonde er ikke akkurat gratis......koster fort vekk et par lapper!! Du kan måle om lambda sonden er hel eller ikke ved å måle motstanden i den med et ohm-meter. Er litt usikker på hvor mye motstand det skal være i den på bilen din, men er det brudd eller kortslutning er den nok kaputt! hør med et Mitsu verksted hvor mye motstand det skal være i lambda'n din, kjedelig å kjøpe ny om det er no annet som er feil!!! (er normalt ikke retur på el deler) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SyClOnE Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Lambdaen skal pendle mellom 0.2 og 1 volt på tomgang. Kan og være bensinfilter som begynner å bli tett.. Hadde det problemet på min Audi, men der røyk pumpa også.. :( Siter '05 Audi A6 TDI - x '03 Audi A4 TDi Q S-Line - x '91 Audi S2 Coupe - x '91 mod. GMC Syclone - x '92 BMW 520i 24v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlendN Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Lambda'n min slutta å funke, og jeg kjøpte en ny fra biltema. 6-700 kroner, og den funker faktisk enda, 2 år etter! Siter '05 Audi A4 1.8TQ '96 Subaru Legacy 2,5 GX '90 Audi 90 2,3 20V Quattro Sport '86 BMW 325i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Mekanikerne på Ford var så flinke og fant ut at lambdasonden min ikke hadde jord! Det betød at den ga helt på tryne måleverdier til hjernen. Dette resulterte i et høyt bensinforbruk (følte jeg) og bilen 'harket' litt når jeg slakket av ned en bakke f.eks. Den nykket litt nå og da når jeg ikke hadde pådrag. Etter de fiksa jord på lambdaen går bilen en anelse bedre, og renere/penere. Komforten ble mye bedre :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.