Gå til innhold

Problem: stjeler strøm

Ranger emnet


KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med et problem jeg har hatt en måneds tid nå?

 

Problemet er at det er noe som stjeler strøm.

Jeg har isolert problemet til å gjelde sikring #3, som går til:

- Klokke

- Kupelys

- CD-spiller

- Sigarett-tenner

Videre trodde jeg at jeg isolerte problemet til å gjelde kupelyset..

Når jeg prøvde 2 netter å sette kupelys bryteren til AV så startet bilen morgenen etter. Men i går ville den ikke det lenger, da var det frem med hjelpestarteren...

Når jeg først starter, har den holdt hele dagen, men tapper seg over natten, men i dag gikk det kun 4-5 timer før den tappet seg.

 

Har byttet batteri uten at det hjalp noe.

 

Det kan nevnes at jeg har en Defa 821X alarm som ikke virker, som de fleste Defa alarmer har denne kupelys forsinkelse, det kan jo selvfølgelig være noe her. Dette blir testet i natt (tar ut sikringen til alarmen).

 

Kom gjerne med forslag, det er ofte det enkleste man overser når man feilsøker :cool:

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo prøvd 2 batterier da... et som jeg selv har kjøpt, er 2-3 år gammelt.. et som skal være under 1 år gammelt. Merkelig hvis det skulle være noe galt med begge... men selvfølgelig er det en ørliten mulighet for det. Kan prøve et annet batteri som jeg VET virker.

 

Det er nok ikke cd-spilleren, ettersom den har vært koblet ut når jeg har tatt ut sikringen, det er eneste strømkabelen til cd-spilleren.

Har også koblet ut kabelen til forsterkeren.

 

Jeg har begynt å tenke på jordfeil/dårlig jording og da spesielt dørkontakter til kupelyset... men hadde det vært noe feil der, ville vel enten kupelyset lyst hele tiden, eller lyst svakt

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KooPa TropA

Har jo prøvd 2 batterier da... et som jeg selv har kjøpt, er 2-3 år gammelt.. et som skal være under 1 år gammelt. Merkelig hvis det skulle være noe galt med begge... men selvfølgelig er det en ørliten mulighet for det. Kan prøve et annet batteri som jeg VET virker.

 

Det er nok ikke cd-spilleren, ettersom den har vært koblet ut når jeg har tatt ut sikringen, det er eneste strømkabelen til cd-spilleren.

Har også koblet ut kabelen til forsterkeren.

 

Jeg har begynt å tenke på jordfeil/dårlig jording og da spesielt dørkontakter til kupelyset... men hadde det vært noe feil der, ville vel enten kupelyset lyst hele tiden, eller lyst svakt

 

jeg ville enten fyrt på amper tang ell kobla et mulitmeter i serie fra + ledning til batteri for å sjekke om det er noe som trekker noe... når bilen selvsagt er av og ingen ting står på..

 

tar du av sikringa på alarmen ska det ikke være noe som drar merkbart strøm... spillern styres jo av styre strøm samme som forsterker så er bare lite lite som spillern bruker...

 

 

mvh

vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med at min bil laddet seg ut når jeg fikk den. Jeg målte strøm trekket med tang amperemeter, først trodde jeg at jeg hadde noe som stjal mye strøm pga. at med engang man koblet til batteriet, så målte vi en del ampere (husker desverre ikke hvor mye) , men så gikk det noen sekunder, så gikk den ned mot 0,05 eller noe, altså ingenting.

 

Mitt problem forsvant (merkelige greier, hørest kanskje sykt ut) , når jeg byttet børsten/regulatorn i dynamoen.

 

Var en kjenning som sa at det kunne være at diodene i dynamoen (som bare skal slippe strøm igjennom en vei) , lå og tuklet, at dem altså slapp strøm tilbake i feil retning.

 

Jeg vet ikke om dette kan stemme, hvorfor fikk vi i såfall ikke til å måle dette eventuelle trekket?.

 

Vet ikke om du fikk noe hjelp av dette, men måtte nå bare fortelle:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå byttet jeg børstene med spenningsregulatoren på fredag og siden har den ikke tappet strøm. Så takk for tipset kimojajaj.

 

Jeg hadde aldri drømt om at spenningsregulatoren skulle tappe strøm.

 

Men er det noen som kan forklare at når jeg tok ut sikring #3 så tappet den ikke strøm? Sitter kanskje ladelampa til dynamoen på denne sikringen, at den derfor trakk kun når sikringen stod i ?

 

@banybakke: Selvfølgelig vet jeg at kupelyset kan stå på rimelig lenge før batteriet tappes, men jeg tenkte det kunne være noe jordfeil e.l. der, slik at det trakk strøm.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår