Gå til innhold

Lekasje test av motor

Ranger emnet

Era

Anbefalte innlegg

Hei på dere teknisk intreserte.

Hva er ok når man måler lekasen (Leak Down) på en motor i detta tilfelle er det er Alfa motor.

Målte 10% på samtlige cylindre er det ok, bra eller her må noe gjøres???

Motoren skal ut og få nye lager mm og overhala topp men bør den få nye ringer også?

Vet 3-5% er race tett.

Hva er 5-15%

15-25% er gjenomtrekk spørr du meg spes når motoren ksla fra hverandre.

Men hav sier dere som vet litt m detta???

Mvh

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Hei på dere teknisk intreserte.

Hva er ok når man måler lekasen (Leak Down) på en motor i detta tilfelle er det er Alfa motor.

Målte 10% på samtlige cylindre er det ok, bra eller her må noe gjøres???

Motoren skal ut og få nye lager mm og overhala topp men bør den få nye ringer også?

Vet 3-5% er race tett.

Hva er 5-15%

15-25% er gjenomtrekk spørr du meg spes når motoren ksla fra hverandre.

Men hav sier dere som vet litt m detta???

Mvh

Erik

Det er jo ikkke så ille det. Også er det jevnt. Så for meg virker det som om motoren er i bra stand. MEN... utførte du testen på kald eller varm motor. Det er veldig viktig at dette gjøres på varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i fjord vinter men er kjørt ca1000km i sommer uten no problemer.

Motoren blei kjørt skikkelig gjenom varm så testa.

Funderer på og la den være bare bytte lager og olje pumpe også investere i nye kammer og match porte toppen samt litt div.

Eller om jeg skal kjøpe nye cylinder foringer med stemple osv men da spørs det om jeg har råd til kammer...

What dæven do I do tru???

Bestiller nye bremser til den brune denna uka også...

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetil

Skal du gjøre så mye ut av det hadde jeg uansett skifta ringene, koster jo ikke allverdens, og blir jo veldig lite ekstra arbeid.

Joa men det blir ikke tett hvis cylindrene er urunde.

Nye ringer er 700,- nye foringer med stempel og ringer er 2000,- så det helle rden veien.

Men nå blei det plutselig mye greier her Fikk tilbud om ny moror i Vega`n her i stad hehehe.

Skal innn i tenke boksen her nå.

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Samme motor som du prata med meg i tlf om????

Uansett er det vel ikke no vits i å koste på mer enn lager og oljepumpe på en motor med jevn, lav lekkasje vel?

Den går vel en runde til da??

Mulig det er en 2l Alfa motor fra 75`med ukjent antall km men ser veldig bra ut inni det lille jeg ser.

Motoren åker ut på Lørdag så da får jeg se hvor mye jeg rekker og demontere.

Skal skru sammen bunn på den B20 2.2l som skal i 142 på Søndag også håper vi på og begynne på toppen.

Jeg trenger den motor bukken som den står i til Alfa motoren serru.

Ja er litt sån jeg tenker også men så er det lite vits i og trimme hvis halvparten lekker ut igjen...

Tenkte og trimme og kose meg nå så får det bli strikt orginal restaurering av den en gang den er gammal nok til det.

Får se når alt er i deler.

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider