Gå til innhold

Japsediesel i Amcar?

Ranger emnet


jkalvik

Anbefalte innlegg

Som å banne i kirka - men;

 

Hvilke japsedieselmotorer (ev. andre) vil passe rett i en midsize Buick Century fra 1979. Den originale automatkassa fungerer perfekt. (3 trinns auto)

 

Vurderer å bytte den originale V6 sekseren m/turbo med noe som er svært drivstofføkonomisk - og ha denne som bruksbil.

 

Er det noen som kan dele sine erfaringer her?

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jkalvik

Som å banne i kirka - men;

 

Hvilke japsedieselmotorer (ev. andre) vil passe rett i en midsize Buick Century fra 1979. Den originale automatkassa fungerer perfekt. (3 trinns auto)

 

Vurderer å bytte den originale V6 sekseren m/turbo med noe som er svært drivstofføkonomisk - og ha denne som bruksbil.

 

Er det noen som kan dele sine erfaringer her?

 

det greieste er vel å se etter amerikanske diesler, vel?

 

hvor høyt turtall ha du i f.eks. 100 km/t? Diesler vil gjerne gå på litt lavere turtall, ellers blir de ganske tørste de også. Det greieste er vel helst å få tak i motor + kasse, og en kardang med rett utveksling.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe rett inn vil ingenting gjøre. En Nissan 2,8 med automat kan kjøpes relativt billig og passer nok brukbart.90 hester er litt lite men med oppskrudd pumpe og evnt en turbo går de godt. De er uslitelige og har en trivelig lyd til diesel og være. En Mercedes 300 med kasse er også bra , men koster nok en del mer og du får problemer med mellomakslingen.(Det er ikke "sliding yoke" på Mercedes.) Lar seg dog løse. En nyere 180 hesters 24 v hadde vært snop, men koster alt for mye for et slikt prosjekt.VW lt dieselen kan nok monteres men den blir nok ikke lett og finne med automatkasse for bakhjulstrekk.Du kan selvsagt lage adapter til gearkassen din men det er jo ikke bare bare.De større dieslene som feks Nissan 3,3 eller Toyota Dyna 3,5'en vil jeg tro blir vel stor og tung for en midsize.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

Volvo D6 med autokasse passer fint inn.

Nissan rekke-6 diesler passer fint inn.

 

 

Så en Nissan-diesel, for eksempel TD27TI med 125 HK fra en Terrano kan være en grei løsning som passer på den girkassen jeg har? Eller må jeg bytte både motor og gir hvis jeg skulle velge en Nissan?

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

det greieste er vel å se etter amerikanske diesler, vel?

 

hvor høyt turtall ha du i f.eks. 100 km/t? Diesler vil gjerne gå på litt lavere turtall, ellers blir de ganske tørste de også. Det greieste er vel helst å få tak i motor + kasse, og en kardang med rett utveksling.

 

Joda - skulle gjerne hatt en US diesel, en liten 4,1 liters diesel fra Cadillac Seville hadde vært veldig greit. GMs 6,2 og 6,5 er også mulig, men de som har slike motorer for salg vil gjerne ha veldig mye igjen for disse.

 

Japsediesel, MB eller Volvo tenker jeg som en "grei og billig" løsning, også når saker skal vedlikeholdes etterhvert. Jeg har bare skiftet motor på en 69 Mustang tidligere - fra 302 til 302. Dèt var enkelt, men har dermed heller ikke høstet noen erfaringer med å slippe "fremmed" motor under panseret.

 

Håper er å finne en motor som passer på automatkassa jeg har, det vil gjøre "alt" enklere for meg - ikke minst siden jeg vet at den er bra. Om jeg må sveise nye motorfester e.l. så er det bare moro.

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by elias

Hvorfor ikke få tak i en Olds 5,7 diesel med Olds 350 kasse, den passer vel rett inn.... 5,7 dieselen er vel ikke kjent for å være den beste motoren men jeg kjenner folk som har kjørt i årevis uten problemer.

 

5,7 dieselen er kjent for å være litt - skal vi si - ikke helt det aller mest solide fra USA. Men jeg er helt enig i at det er føreren som bestemmer hvor lenge motoren skal holde. Jeg har ikke noe imot en olds-diesel, men jeg vet flere Olds-eiere som (etterhvert) byttet ut 5,7-litern med Chevy 6.2 diesel. De måtte bare skifte bunnpanne for å få den til å passe rett inn.

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5,7 Olds diesel du kan få dritbillig. en tusing eller så. Den gikk, men hadde en bankelyd.(Da er det kansje ikke noe for deg?Bør overhales/sjekkes). 6,2/6,5 får så vidt plass i full sizerene og går neppe nedi din bil. Ingen japsediesel vil passe på din gearkasse uten videree.Kjøp motor med gear.

 

En kompis har en 2,8 nissan tilsalgs.Har alle serviser og ca 220000 km.Den gamle med ståltopp som tåler mye trimming.5 trinns manuell gearkasse følger med. vil ikke selge under 5000 kr.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Jeg har en 5,7 Olds diesel du kan få dritbillig. en tusing eller så. Den gikk, men hadde en bankelyd.(Da er det kansje ikke noe for deg?Bør overhales/sjekkes). 6,2/6,5 får så vidt plass i full sizerene og går neppe nedi din bil. Ingen japsediesel vil passe på din gearkasse uten videree.Kjøp motor med gear.

 

En kompis har en 2,8 nissan tilsalgs.Har alle serviser og ca 220000 km.Den gamle med ståltopp som tåler mye trimming.5 trinns manuell gearkasse følger med. vil ikke selge under 5000 kr.

 

Hvordan blir det å kombinere "rattautomatspaken" med manuell Nissan-kasse? Må jeg da heller lage hull i tunnellen for "floor shift" ?

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår