PetterJacobsen Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Originally posted by Tassa Vanskelighetsgraden kommer an på hvilken motor som står i bilen i utgangspunktet. Er det en A7 (20V) er det ganske enkelt. dersom det er en NG (10V) er det noe mer omfattende. Hvorfor er det mer omfattende med 10V? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tassa Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Mekanisk sett er det ingen problem med å få plass til motoren. Sikkert samme fester og det hele. Men, alt elektrisk, innsprøytning og motorstyring må skiftes. For godkjenning må det skiftes en god del mer. Hjuloppheng, fjærben, hjulnav, bremser.......... Denne lista kan bli svært lang. Enkleste er det dersom du har en komplett bil å plukke fra Har du en 20V fra før er det mye enklere. Denne har stort sett alt fra S2 (mangler bare noen småting) bortsett fra turboen. Siter 5 - the magic number! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Originally posted by Tassa Mekanisk sett er det ingen problem med å få plass til motoren. Sikkert samme fester og det hele. Men, alt elektrisk, innsprøytning og motorstyring må skiftes. For godkjenning må det skiftes en god del mer. Hjuloppheng, fjærben, hjulnav, bremser.......... Denne lista kan bli svært lang. Enkleste er det dersom du har en komplett bil å plukke fra Har du en 20V fra før er det mye enklere. Denne har stort sett alt fra S2 (mangler bare noen småting) bortsett fra turboen. For å få godkjent ombygg til s2, må man også ha 5*112 boltsirkel, ikke 4*108 som 20V (7A) har. Og det elektriske er forskjellig på 3B/AAN og 7A. Dermed er man like langt med en 20V 7A, som en 10V NG/NF/AAR. Bytter du fjærbein, bytter man som regel også navet, da disse sitter sammen. Dempere og fjører fra alle 5'ere er like foran, men bak er det forskjell. Og så må man ha quattro for å få godkjent s2-motor, fordi bilen det bygges om til må være "identisk"/tilsvarende den typegodkjente. mvh EW Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gecco Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Kom til å tenke på en ting. Når man setter inn ny motor, og ellers får den godkjent. Godkjenner man den som en S2, eller for sikkerhetens skyld ? Vil det i praksis si at du gjør bilen om til en S2, og ikke om til en "ombygget 90" ? Vil bilen da gå under som en S2 eller en 90 ? Siter 2000 VW Passat 1.9TDI 4motion X 1991 Audi 90 2.3E Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Originally posted by gecco Kom til å tenke på en ting. Når man setter inn ny motor, og ellers får den godkjent. Godkjenner man den som en S2, eller for sikkerhetens skyld ? Vil det i praksis si at du gjør bilen om til en S2, og ikke om til en "ombygget 90" ? Vil bilen da gå under som en S2 eller en 90 ? Normalt vil bilen fortsatt bli ført i registeret som den bilen den var i utgangspunktet. Når den blir godkjent ombygd blir dette lagt til nederst på vognkortet som en notis. Du betaler forsikringspremie etter den bilen den er registrert som, altså ikke for bilen den er ombygd til. Ikke regn med å få igjen på forsikringa som om bilen er original s2 da, om det var en 2,3 coupe quattro før f.eks. Det blir nok en mellomting, i beste fall. Hørte i dag om en med en ombygd 100 til 200, og den sto som 200 i vognkortet. Han må derfor betale 200'ns forsikring etc. Men dette tror jeg er et sjeldent unntak. Verdt å sjekke i hvertfall, om man skal handle ombygde biler, så slipper man forsikringssjokk. mvh EW Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tassa Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Jeg kom til å tenke på et par ting når det gjelder ombygging av bremsene fra en A7 til S2: Siden S2 har boltdim. 5x112 og A7 (og andre A80) har 4x108 er det egentlig bare hjulnavet som må byttes for å få ny boltdim. Skivene har samme offsett og trenger derfor bare noen nye hull. Calipterene er de samme. (ren teoretisk tenkning, men arrester meg dersom jeg tar feil) Bak skulle tro det kan brukes samme metode, selv om bakhjulsopphenget er litt forskjellig mellom Cupè og sedan/avant. Det kan nok hende at Biltilsynet ikke synes noe om en slik snarvei. Siter 5 - the magic number! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Originally posted by Tassa Jeg kom til å tenke på et par ting når det gjelder ombygging av bremsene fra en A7 til S2: Siden S2 har boltdim. 5x112 og A7 (og andre A80) har 4x108 er det egentlig bare hjulnavet som må byttes for å få ny boltdim. Skivene har samme offsett og trenger derfor bare noen nye hull. Calipterene er de samme. (ren teoretisk tenkning, men arrester meg dersom jeg tar feil) Bak skulle tro det kan brukes samme metode, selv om bakhjulsopphenget er litt forskjellig mellom Cupè og sedan/avant. Det kan nok hende at Biltilsynet ikke synes noe om en slik snarvei. Det er dette jeg påpeker i min quote til ditt tidligere innlegg. Å borre inn flere hull i skivene, er nok neppe særlig populært, og bremser er vel ikke det området man skal ta sjanser først. Drivakslinger på 7A og 3B/ABY er forskjellig. Diameteren i navet er større på S2 enn på biler uten turbo, vil derfor tro at man må bytte hele fjørbeinet for å få riktig nav, men er ikke sikker. Det er også forskjell på drivknuter på biler med og uten ABS. Bakhjulsopphenget er nokså likt på alle quattro, i praksis en ombygd forstilling hvor man har fjernet styreledd etc selvfølgelig. Innfesting i coupe, avant og sedan er lik, men festepunkter/høyde på fjørbein kan variere. mvh EW Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tassa Skrevet September 5, 2004 Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Borre hull i bremseskivene var bare en billig tanke.... Men, fjærbena skal være like etter min mening. Drivledd og drivaksel kan nok være forskjellig dim. som du sier. Skal se litt nærmere etter når jeg kommer hjem, og eventuelt lage en skisse av fjærbena som forklarer litt bedre. Er på nattskift akkurat i skrivende stund...... Siter 5 - the magic number! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tassa Skrevet September 6, 2004 Rapporter Share Skrevet September 6, 2004 Etter en del undersøkelser har jeg kommet fram til følgende: (forbehold om skrivefeil etc.) Konvertering fra boltdim. 4x108 til 5x112 (gjelder kun 7A og 3B) - Hjulnav, hjullager, kompl. drivaksel m/ledd (i +y) og bremseskive må byttes. Resten (fjærben, kaliper etc.) er likt. Referanser: 1. Hjulnav (3B) VAG nr. 895 407 615 A Hjulnav (7A) VAG nr. 895 407 615 2. Hjullager kompl. (3B + 7A) VAG nr. 893 498 625 E Hjullager kompl. (NG) VAG nr. 893 498 625 D 3. Navhus (3B + 7A) VAG nr. 895 407 258 M m/ABS NB! Det er ikke tatt hensyn til Høyre/Venstre Siter 5 - the magic number! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet September 6, 2004 Rapporter Share Skrevet September 6, 2004 "Konvertering fra boltdim. 4x108 til 5x112 (gjelder kun A7 og 3B)": 1) 20V uten turbo heter 7A, ikke A7. 2) 3B (20V turbo 220hk)har 5*112 i likhet med AAN (20VT 230hk). 7A og NG/AAR har 4*108, i likhet med de få KV-motoriserte coupe 2,2 88-modell av typ89. Caliptere er likt om man har 7A-motoren, men ulikt om man har NG/AAR. Dessuten har ikke alle NG/AAR-motoriserte coupe ABS, noe som også er et must for eventuell godkjenning. mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audikiller Skrevet September 9, 2004 Rapporter Share Skrevet September 9, 2004 Quattro systemet tåler 500hk har jeg fått høre. Men 500hk er vel nok? :op Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audikiller Skrevet September 9, 2004 Rapporter Share Skrevet September 9, 2004 Jeg tror du ikke MÅ skifte bremser når du har en 20v quattro. Siden de er likt som på s2...men disse bremsene er veldig dårlige, på en s2. Så derfor hadde det sikkert vært lurt og kjøpt et par skikkelig bremser hvis man skal tukkle litt så man får mer gamp i kjerra ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet September 9, 2004 Rapporter Share Skrevet September 9, 2004 Originally posted by Audikiller Jeg tror du ikke MÅ skifte bremser når du har en 20v quattro. Siden de er likt som på s2...men disse bremsene er veldig dårlige, på en s2. Så derfor hadde det sikkert vært lurt og kjøpt et par skikkelig bremser hvis man skal tukkle litt så man får mer gamp i kjerra ;) Hvis du skal ha 4-500hk da eller ? Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audikiller Skrevet September 9, 2004 Rapporter Share Skrevet September 9, 2004 Hehe. tror ikke du har nok penger til og få det ut av en S2. Kansje to årslønn... da hadde du kansje fått ut det. Det jeg mener er at S2 Bremsene er dårlige. mens når du har en 20v quattro så er disse bremsene "overdimensonert". Så kjøp Ebc eller brembo og få skikkelig bremser med engag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tassa Skrevet September 9, 2004 Rapporter Share Skrevet September 9, 2004 "har en 20v quattro så er disse bremsene "overdimensonert" Kan ikke akkurat si at jeg synes den har nok bremsekraft. Har nyoverhalte bremser (nye skiver,calipere og belegg) på min egen 20V. 200++ til 0 tar faktisk en evighet! En henger kansje i beltet, men ikke noe mer. Det er umulig å f.eks. låse hjulene i 100+. Samme bilen hadde vært en mye raskere bil dersom bremsene hadde vært bedre. Husk at fra A til B er sjelden en rett strekning! Siter 5 - the magic number! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.