Gå til innhold

sub+subkasse

Ranger emnet

greddyspeed

Anbefalte innlegg

heisann.

jeg skal begynne å mekke litt anlegg i bilen, skal starte med subben. siden jeg ikke har allverdens med penger har jeg valgt noen 'billige' subber, 2stk Sony XS-L121P5 (890,- på bilradiospesialisten.no), maks power 1200w rms=350w. er det noen som har noe erfaring med disse subbene?

subbene må jo ha kasse, og siden jeg rett og slett ikke orker å bygge kassen selv har jeg valgt denne bassreflekskassen: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=377 . den er på 94l, og subbene krever 45-55l hver. så dette burde gå bra eller?

et spørsmål til mens vi er i gang. går det an å teste\(bruke?) en bilsub hjemme i stua på det stasjonære anlegget?

takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å koble en bil sub til inneanlegget må du vite hvor mange ohm bil elementet er på. viss det fks er på 4Ohm som de fleste bil elementer er, så må du sjekke om forsterkern din tåler dette, fordi det er mange inne fosterkere som bare tåler 8 ohm.

den kassa burde jo funke den, men du kan jo ta en titt på dette elementet her fra pyle. det er akkurat det samme som sonyen, bare at pylen har kraftigere magnet, dobbel spole, også koster den bare 798,-

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting du bør kikke på er Peerless og DynaBel elementene hos Eltek samt Soundstramsubene på Musical Transparency. Hvilken forsterker har du/har du tenkt å kjøpe? Budsjett for denne?

Du bør også huske at en bra 12" som er litt mer påkosta enn to billig-billig elementer kan spille både høyere og renere. I tillegg sparer du bagasjeplass ;)

Hvilken muskikk hører du mest på? Disco, trance, rock, jazz, klassisk eller litt av hvert?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vurdert å legge litt mer penger i en enkel 12" istedet for 2 "billig" elementer, men siden jeg har tenkt å bygge opp anlegget når pengene begynner å rulle inn, kan det jo være greit å ha en dobbel 12" kasse liggende :P

jeg hadde tenkt meg en forsterker i 2500-4500kr klassen

jeg spiller det meste av musikk; techno\trance, rock, metal osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tankegang det, men den kassa som du får kjøpt der vil ikke holde mål til etpar fremtidige kvalitetselementer. Portlengeden kan justeres men volumet vil nesten garantert ikke stemme. Dessuten låter en lukka kasse mye strammere og renere enn en porta kasse. I tillegg så den rett og slett spinkel ut :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greddyspeed

ang. bruk av sub innendørs: skal jeg bare koble vanelige høytalerkabler fra en høytalerutgang på stasjonær-forsterkeren til sub?

Du må bruke ett passivt delefilter også, om det ikke er innebygd i forsterkeren?

Går seff uten, men det låter ikke noe pent.

Trenger f.eks ikke hvis du kun skal teste eller spille inn også.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en sånn sony sub koblet opp på en Planet Audio TT-6500 (forrige modell) funker helt greit. med den kan du seriekoble slik at belastningen på subbene blir 2 Ohm.

bruker en lukket kasse på ca(!!) 30 liter (hjemmemekket).

forsterkeren funker bra til å koble opp høytalere oxo hvis du brokobler på de 4 kanalene som ikke brukes til subbene. Annbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Ronnyprimera

bilradiospesialisten er DYRE på kasser. Se heller her, http://www.mobilsentrum.no/products.asp?c=291551768&n=641764942#xy

Mulig det...men vær klar over at det ER store kvalitetsforskjeller på slike kasser...og da snakker jeg ikke opplevd kvalitet :)

Når det er sagt så selger vi andre kasser som ikke er representert på net...om du vil ha 'billig' :)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider