Gå til innhold

VAG-COM: diagnose på laptop

Ranger emnet


eivindw

Anbefalte innlegg

Hei gjorde et søk på VAG-COM her og det ser ikke ut som det er skrevet noe særlig om det.

 

VAG-COM er et billig og veldig bra system for å utføre diagnose, rettinger/instillinger, logging ++ på vag biler. Jeg sjekket litt rundt før jeg kjøpte det og virker som dette er det mest anerkjente programmet til formålet. Utrolig greit å kunne sjekke feil i diagnose systemet selv uten å bli rippet fullstendig av grisedyre Møller sjapper. Nå kan jeg i teorien sjekke ting selv, stille service indikator ++ for så å få ting fikset på billigere verksteder osv.

 

Dessuten kan man logge info fra systemet i bilen. Dette kan så brukes til å lage grafer over diverse. Utrolig kult. :D

 

Mer info her:

VAG-COM, demo på logging.

 

Har ikke fått testet det så veldig bra enda, så kjenner ikke alle funksjoner osv.

 

Hadde vært gøy å høre fra andre som har det, eller er interessert i å skaffe. Kunne vi prøvd å samle sammen litt forskjellige ting som er nyttig å vite osv. her. Jeg kan også formidle kontakt med en kar som selger systemet i Sverige. Blir billigere og går kjappere enn å kjøpe fra usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp det er klart.. Man må uansett kjøpe/skaffe seg en ODB II -> seriell interface.

 

Dessuten synes jeg ikke $99 er ille for den softwaren. Med tanke på alt arbeid som ligger bak det systemet der er det rett og rimelig å bidra litt. Med dagens sterke krone koster det jo ikke mer enn en skikkelig tur på byen ;)

 

Om ingen betaler for det, vil de slutte å lage oppdateringer osv. og det er i hvertfall ingen tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig eivind, jeg har også VAG-COM og spesielt for de med TDI er det et nyttig verktøy. Litt vittig at man kan kjøpe et bedre diagnseverktøy enn VAG selv har :)

 

Hvilken verson av VAG-COM kjører du? Har 1.0 selv, har ikke oppgradert men det er vel på tide hvis 208 er bedre. Har notert meg at mange klager over at cracket verson 0.81 beta er ustabilt... det er jo en beta da...

 

Trist at jeg ikke kan lese blokk 120 på TDI'en min. Men jeg er glad i "henne" allikevel, selv om hun er enkel i hodet :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logget litt på 120 når en kompis kjørte her om dagen. Tok ikke noen spesielle runs, så tallene ble litt rare.. Uansett høyeste tallet målt der var 293,2 Nm, og det stemmer nok ikke på en original S3 (270Nm oppgitt høyeste).

 

Må nok kjøre noen skikkelige runs og sette opp noen målinger med grafer osv. før jeg kan uttale meg om dette.

 

Finnes det forresten en god oversikt over hva de forskjellige blokkene er og hvilke som er artige å logge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvik på 8% var litt avvik det ja. Min erfaring er at turbomotorer gjerne gir litt mer når du måler på vei enn på rulle, spesielt hvis de får jobbe litt i et tungt gir.

 

Har ikke funnet noen spesifikk liste, men det skrevet litt i forumene rundt om og faq'en på vag-com sidene har du vel lest sikkert.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindw

Uansett høyeste tallet målt der var 293,2 Nm, og det stemmer nok ikke på en original S3 (270Nm oppgitt høyeste).

 

Det kan godt stemme det der. Effekt oppgitt fra fabrikk er mer veiledende enn bastante. Standard 1,8T 150hk har blitt målt til opptil 165 hk på ruller såvidt jeg vet (husker ikke i farten hvor jeg hørte det). Stod bl.a. om dette i bladet Motor for noen år siden.

 

Så at en S3 under heldig omstendigheter kan gi 293,2 nm tviler jeg ikke på. :)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvordan det blir regnet ut. Er jo bilen selv som rapporterer disse tallene (espen nevnte vel forsåvidt noe om det litt lengre opp her).

 

Jeg skal kjøre noen litt mer ordnede målinger, lage noen grafer og se hvordan det ligger an..

 

Hva er den vanligste måten å regne ut effekt og dreiemoment på? Hva må man logge og hvilke formler benyttes deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på forksjellen 150hk og 165hk jeg da.. en slik forskjell kan fort oppstå vil jeg tro når en bytter mellom statisk og dynamisk måling...

Noen oppgir effekt på hjulene, andre på veiva, men noen også oppgir beregnet effekt (menerjeg å ha fått med meg ett sted..)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omregningen har allerede vært godt beskrevet... skal vi se.. klippe...

 

Originally posted by Trondos

Den generelle formelen du kan bruke er P=Tw , der P er effekt i W, T er dreiemoment i Nm og w(omega) er omdreininger i radianer pr sekund.....:D

 

w= pi*RPM/30

 

Effekten din ved 5500 RPM er altså 965*3,14*5500/30 = 556 kW, eller 756 hester. (...)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Avvik på 8% var litt avvik det ja. Min erfaring er at turbomotorer gjerne gir litt mer når du måler på vei enn på rulle, spesielt hvis de får jobbe litt i et tungt gir.

 

Har ikke funnet noen spesifikk liste, men det skrevet litt i forumene rundt om og faq'en på vag-com sidene har du vel lest sikkert.

 

Fabrikken har sikkert standarder på lufttemperatur når de måler effekt, og med den kulda vi har hatt i det siste, kan godt effekten bli betraktelig mer enn orginalt, spesielt på turbobiler med liten intercooler!

Merker god forskjell på varmt og kaldt vær selv!

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår