Nitros Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Noen som vet hvordan de fungerer? eller hvordan de skal brukes? Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Noe jeg svarte i en annen tråd, ang tenningsstilling av Ford V8. Men det er samme fremgangsmåte allikevel. Dette er jo forbeholdt forgassermotorer, da det på injection-motorer styres tenningen av elektronikken. Sjekkliste:1: Tenningslampe (som f.eks. denne: Tenningsinnstillingslampe fra Biltema ) 2:Værktøy til å løsne fordeleren - Kobl opp tenningslampe med (+) og (-) samt klemme på pluggledning til sylinder 1. - Start motor, og pass på at ingen ledninger kommer borti roterende deler! (en normal tabbe å gjøre første gang, he he) - Dra av vakumslange til fordeleren. Motoren skal på tomgang falle minimalt/intet med rpm. Det skal ikke være noe vakum på tomgang. - Finn tennings-skalaen på motoren. - "Skyt" med lampa ned der. Lampa blinker da i takt med motorens rpm. Du skal da kunne se en strek eller en annen form for merke på den roterende delen, som da skal stemme overens med et merke eller tall på en skala. Det kan hende du bare har 2 merker i stedet for skala. Topp-punkt (0 grader) og tennings-punkt. Vanligvis skal du ha 8-12 grader fortenning. - For å stille så løsner du fordeleren litt, men ikke helt, sånn at du klarer å vri på den. - Skru fast fordeler, kobl til vakumslange og kobl fra lampe. - Ta en kjøretur. ;) Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 de har som regel 3 ledninger, 2 som skal på batteri en på pluss og en på minus, den siste er det en slags klemme på, den skal du sette på pluggledningen til sylinder 1. Så finner du tabbelen på tenningsgrader (i nærheten av reimhjulet) så starter du motoren, lar den gå på tomgang, husk å fjerne vakum slangen til fordeler. klem inn "avtrekkeren" mens du sikter på reimhjulet like ved tabellen, nå vil lampa blinke hver gang sylinder 1 får tenning, og forhåpentligvis så ser du tenningsmerket bli opplyst i nærheten av der du sikter... Nå kan du løsne fordeleren og vri den rundt helt til tenningsmerket treffer riktig antall grader på tabellen. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 om vakum skal være på eller av er forskjellig fra motor til motor Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Juli 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Takk for svar folkens! Fikk det til! Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
guest Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Originally posted by Ratata Dette er jo forbeholdt forgassermotorer, da det på injection-motorer styres tenningen av elektronikken. Du mener fordeler motorer. Selv biler med EFI hadde fordelere en god stund (og noen har det sikkert ennå). Nå om dagen er DIS mer utbredt. Siter '87 Dodge Daytona Shelby Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.