Gå til innhold

Tikking på 2.3E 10v

Ranger emnet

Cozzie

Anbefalte innlegg

Harde fakta:

Audi 100

2.3E Quattro

C4 - 91-modell

Har nettopp kjøpt meg en Audi 100, og skulle kjøre den hjem i går. Hadde en liten motorstopp, og batteriet blinka på dashbordet. Det viste seg at regulatoren i dynamoen hadde tatt kvelden. Fikk så hjelp av et redningsselskap, og da han begynte å ruse motoren kom det tikking fram. Hadde ikke merket noe til dette på kjøringen til hendelsespunktet, eller ved prøvekjøring.

Problem: Motoren tikker til tider. Kan av og til "restarte" bilen, og problemet kan være løst, men ikke alltid. Merker tikkingen best ved rundt 2000 omdreininger. Kan av og til forsvinne om man slipper gassen brått.

Fyren på verkstedet sa at det hørtes ut som en råde eller løfterene. Noen som har noen tanker rundt dette? Dersom det viser seg at problemet ligger her, er dette noe som er dyrt å få gjort på et verksted?

Ellers går bilen som ei klokke. Fin og tight ... men denne lyden passer ikke inn i lydbildet :(

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har akkurat samme bil (med unntak av quattro)... og har lagt merke til noe jeg også oppfatter som tikking, men har kun hørt det på tomgang.

Skal oppover til ES tuning å gjøre noe småtteri på tirsdag, og da skal jeg høre med han oppi der hva han tror.

Har bilen din gått langt? Hva med servicer etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by one

Har akkurat samme bil (med unntak av quattro)... og har lagt merke til noe jeg også oppfatter som tikking, men har kun hørt det på tomgang.

Skal oppover til ES tuning å gjøre noe småtteri på tirsdag, og da skal jeg høre med han oppi der hva han tror.

Har bilen din gått langt? Hva med servicer etc?

Heisann=)

Er flere som er i samme båt da... Men jeg hører ingen tikking på tomgang.. Skal ha bilen inn på service i mårra, hvor dem skal gå over motoren, og se nærmere på tikkingen. Dersom jeg har fått tikkingen, og presser inn klutsjen, forsvinner den. Hva kan det tyde på?

Bilen har gådd 180.000 km. Er importert i 2001. Om den er stilt, er ikke godt å si. Virker som om den er i god stand så langt i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt olje og filter, fyll på helsynt med viskositet 5-50.

På 2.3E kan det og oppstå tikke/bankelyder på vakumpumpa til bremseservoen.

Denne delen er fullstendig unødvendig om man ikke venstrebremser til daglig. Oppskrytt del!

Løsne vakumpumpa og ta ut "staget" som drives av kammen.

trenger en 13mm fastnøkkel.

Merker ingen forskjell på bremsene.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Bytt olje og filter, fyll på helsynt med viskositet 5-50.

På 2.3E kan det og oppstå tikke/bankelyder på vakumpumpa til bremseservoen.

Denne delen er fullstendig unødvendig om man ikke venstrebremser til daglig. Oppskrytt del!

Løsne vakumpumpa og ta ut "staget" som drives av kammen.

trenger en 13mm fastnøkkel.

Merker ingen forskjell på bremsene.

Kanskje det. Kan jo forsøke på det. Har også fått opp et skjermbilde av bremseklossene på computeren. Bremsene er gode dem, og gamle eieren sa at det bare var en kontaktfeil. Mulig dette indikerer feil ved vakumpumpa da?

Men vil ikke fjerning av vakumpumpa til bremseservoen føre til at man må tråkke mye hardere på pedalen, eller er det noe man først merker på større kjøretøy? Bremsen er fra før av ganske hard..

Skal forøvrig ta et oljeskift i mårra, og skifte filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

Kanskje det. Kan jo forsøke på det. Har også fått opp et skjermbilde av bremseklossene på computeren. Bremsene er gode dem, og gamle eieren sa at det bare var en kontaktfeil. Mulig dette indikerer feil ved vakumpumpa da?

Men vil ikke fjerning av vakumpumpa til bremseservoen føre til at man må tråkke mye hardere på pedalen, eller er det noe man først merker på større kjøretøy? Bremsen er fra før av ganske hard..

Skal forøvrig ta et oljeskift i mårra, og skifte filter.

er ingen føler på vakumpumpa iaf... vakumet blir akkurat like stort uten pumpa, så merker ingen forskjell på bremsene, bare å prøve!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at vakumpumpen kan være dårlig og gi en hard tikkelyd. Som skrevet ovenfor kan denne kobles ut uten at det går utover bremseeffekten. Bremsekraftforsterkeren henter vakum fra innsuget også (når du slipper gasspedalen).

Ved noen svært sjeldne tilfeller har kamakslingen knekt som følge av at pumpa har kilt seg, så ta med fordel ut støtstanga mellom kammen og pumpa.

Denne tikkingen dere refererer til kommer høyst sannsynlig fra en eller flere hydrauliske ventilløftere som er dårlige (som regel på kald eller mellomvarm motor). Dette er et fenomen som forekommer ved slitte løftere (motor gått langt) eller ved bruk av feil olje/viskositet. Bruk skikkelig olje, gjerne Mobil 1 5W-50 eller Castrol TWS motorsport 10W-60.

Når denne tikkingen først er kommet hjelper det sjelden å skifte olje og filter, bytt alle løfterene og problemet er løst.

Ved noen tilfeller har det ved bruk av feil olje eller avleiringer hjulpet å bruke en innvendig motorvask, helst den fra Royal PurpleOil. Den vil vaske ut dritt og avleiringer i oljekanalene mm. og kan med fordel prøves først. Dersom dere bytter løfterene, husk å ikke starte motoren rett etterpå, la den stå en times tid først.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på gamlebilen min og på den jeg har nå, det hjelper ofte med et par kjappe oljeskift. Bytt gjerne olje etter 2-3000 km, kan også evt. helle på en liter med diesel før oljeskiftet, la den stå å gå på tomgang i 10-15 minutter og tapp så oljen av. Dette renser også motoren ganske bra. Gjorde det på min, og all tikking ble borte. Klakkingen ble borte ved å gjøre som beskrevet ovenfor, altså ved å ta ut "akslingen" mellom kammen og vakumpumpa.

Tikkingen kommer ofte av at det har lagt seg avleiringer rundt løfterne / oljekanal til løfterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltikking kan forekomme på Audi/VW med fra ca. 1985-86 og oppover, da de gikk over til hydr. løftere på den tiden. Det er også mulig å bygge om til mekaniske løftere og shims, dette koster ikke mer enn å bytte til nye hydr. løftere og tåler mer turtall uten å få ventilflyt.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i vei å testa blikkboksen på 0-402m ... kjørte varm bilen etc... først.

Nedslående resultat gitt - 19 sek.

Ikke nok med det, syntest den tikka brukbart på tomgang etterpå også. Tyder kanskje på at den tikker når olja er sånn passe varm.

Satser på å få til et oljeskift på ES på tirsdag, samt høre med de hva de mener.

Litt trist å "trimme i hjel" en motor som kanskje trenger en overhaling først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske dødfødt prosjekt å trimme med en vanlig 2.3E som utgangspunkt uansett. Det lille som kan gjøres koster mye og smaker lite.. Etter å ha brukt kanskje 10-15k på diverse modifikasjoner sitter man igjen med rundt 150 hk, ikke verdt pengene etter min mening..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Håper på litt mer enn 150... Skal gi tilbakemelding på hvordan det går og oppleves bak rattet.

Penger er til for å brukes, har mest lyst på 93' S4 sedan men har ikke helt stabil økonomi til det enda.

Litt penger på å piffe opp 2.3'n har jeg derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Et ganske dødfødt prosjekt å trimme med en vanlig 2.3E som utgangspunkt uansett. Det lille som kan gjøres koster mye og smaker lite.. Etter å ha brukt kanskje 10-15k på diverse modifikasjoner sitter man igjen med rundt 150 hk, ikke verdt pengene etter min mening..

Kanskje du har modifisert på feil plasser? Ved et utlegg på 15k er det fullt mulig å hente 200 hk ved porting av topp (8000 kr), ny kam (4500 kr) og fjerning av katalysator. Resten av pengene brukes til ombygging fra hydrauliske løftere til mekaniske :)

Etterpå vil du få 200+ reelle hester i motoren.....

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider