Gå til innhold

Focal i bil...

Ranger emnet

Dulle

Anbefalte innlegg

Jaa..jeg har ikke no ordentlig bil å sette noenting i enda..men jeg liker å planlegge og drømme litt da vettu ;)

Det jeg lurer på er vel egentlig om noen har noen erfaringer med Focal-anlegg i bilen. Spesielt basserne er jeg nyskjerrig på. 11" og 13" er jo litt..uvanlig..

La oss si at jeg skal ha..frontsett med komponenter, hattehylle, og en basser eller to, med medfølgende forsterkere til alt, og resten av det jeg trenger..

Er det noe spesielt man må tenke på med tanke på merker og sånt? Leser liksom om Monster Cable og greier..men vet jo ikke hva som skal være så ekstremt bra med de ;)

Så..hvis det er noen som vil tømme seg for all info de har som er litt relatert til spørsmålene, så er dette stedet å gjøre det.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte drømmen med å vite at Focal passer veldig godt sammen med Audison (de blir testet med hverandre når de testes før produksjon). :)

Tror ikke du vil bli skuffet hvis du velger noe fra disse to merkene, men du kan få kremlyd til en billigere penge med andre merker også, selv om jeg er en Focal+Audison entusiast selv :D De andre på forumet har sikkert noen anbefalinger å gi...

Også kommer det veldig ann på hvor mye du har tenkt å legge i det. For å si det sånn, enkelt og greit: Jo mere du betaler, jo bedre lyd får du (og det finnes nesten ingen grenser for hvor mye en kan legge oppi et bilstereo! Alt fra et høytspillende anlegg til fem-seks tusenlapper til state-of-the-art anlegg bortimot tiendedeler av en million ;)

Bare gi et ca. budsjett du har tenkt på, så kan jeg og de andre prøve å anbefale noe bra til den prisen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste tre anleggene mine har jeg hatt focal, og aldri gud om jeg bytter til noe annet, i så fall måtte det vært dynaudio , men disse er noe vanskelige å få tak i og akkurat passe svindyre. Jeg har aldri brukt audioson forsterkere på dem , men har satset på krefter (kicker) eller kremlyd (Tube-driver) , og i begge tilfeller har det spilt som ønsket. Tipper 90% av de her inne på forumet hadde ikke hørt det - og til og med sagt at anlegget deres spillere bedre. Helt til vi begynner å sammenligne kvalitet med kvantiet :P Men Focal er rått , og du merker det på kvalitetet på produktene deres. Har ennå tilgode å værte borti 4"'ere som veier nesten et kilo per stykk å spiller så rått :) Men den dagen kommer vel den åg :)

Lykke til med valget , uansett merke , og velkommen til bilstereoverden! (og de uendelig lange diskusjonene om hva som er best :D )

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er nok ett bra valg, men må si at jo lenger opp i pris man kommer på komp.sett og subber jo likere blir de når det angår kvalitet.

Dog noe forskjellig lyd kan man jo forvente, men jeg har selv hatt frontsett fra JL, Phoenix Gold, Boston Acoustics, SPL Dynamics, Infinity osv, og jeg synes at alle disse spiller like bra, men er jo selvfølgelig forskjell på den dyre og billige serien til disse merkene.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er et ekstremt bra merke, selv om det er (kan være) dritt dyrt så får du en lyd utenom det vanlige, jeg har testet en del komponenter, og focal som bynte med inne elementer har virkelig skjønt hvordan man skal lage gode elementer og få god lyd.

Ser Zetec bruker Phoenix Gold og JL, det er også knall merker :)

- 88mod Toyota Supra 3.0 T

- 82mod Toyota Carina 1.6 DX

x 96mod Toyota Carina E 1.8L

x 87mod Toyota Celica 2.0L GTI

x 86mod Toyota Carina II 1.6L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..la oss si at jeg ender opp på litt i overkant av 20 000,-..er det enklere p anbefale noe da? :)

Det er kanskje litt lite? Har veldig lite erfaring med dette, siden det eneste jeg har hatt er 2 Rockford 6x9 med forsterker og spiller, som nå sikkert sitter i en stylet gammal Drabant nede i øst-europa et eller annet sted..fuckings tyver..

Men ja, la oss si 20 000,- da..så kan dere godt kommentere ut over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dulle

Hmmm..la oss si at jeg ender opp på litt i overkant av 20 000,-..er det enklere p anbefale noe da? :)

Det er kanskje litt lite? Har veldig lite erfaring med dette, siden det eneste jeg har hatt er 2 Rockford 6x9 med forsterker og spiller, som nå sikkert sitter i en stylet gammal Drabant nede i øst-europa et eller annet sted..fuckings tyver..

Men ja, la oss si 20 000,- da..så kan dere godt kommentere ut over det..

Kan gi deg en pris på ett anlegg til 20 000,- jeg forhandler Focal, men i tilbudet mitt vil jeg i såfall ikke benytte det, om du er intr. PM meg.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by focal

Ser du er fra Fredrikstad.Kontakt Bug Boys hos deg.Tlf 69315600.

Er sikker på att du får en skikkelig veiledning på ett Focal

oppsett til den prisen du har til rådighet.

Steinar på BugBoys er "guru" på Focal

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Focal anlegg:

Frontsett: Focal Polyglass 165V2 (ca. 2300)

Baksett: Focal Polyglass 165CV (ca. 2000)

Sub: Focal Polyglass SB27V2 (ca. 3800)

Forsterker: Audison Lrx 5.600 (ca. 5000)

Kondensator: Stinger 1 farad (1290.-)

Cd-spiller: Pioneer DEH-8600MP (ca. 7000)

Kabler: ca. 1000,- (25mm2 holder)

(cd-spilleren er sinnsykt bra, men du kan jo fint bruke en billigere en. men med denne får du utrolig fin lyd, og har masse justeringsmuligheter, timeshifting etc)

Totalt: ca. 22400,-

Snakker du med Steinar på Bugboys og gir han denne lista blir han fornøyd :) Du vil nok også få en rimelig fin pakkepris om du kjøper alt over ett.

Dette er iallefall en pakke du helt fint kan konkurrere med når det gjelder lydkvalitet.

nope-mx3

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo faktisk ikke gæli ut..

Jeg holder til i Fredrikstad ja..har vært ute på BugBoys en gang..men de har litt rare åpniongstider..hehe.

Men det er vel billigere å kjøpe det i Norge enn i Sverige?

Jeg bruker jo lenger tid på å kjøre til BugBoys enn til TV-boden ;)

Men, er Polyglass bedre enn Polykevlar serien?

Jeg kjenner liksom bare en som har et komponentsett fra Focal..så det er ikke lett å sjekke noe sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart en idè..

Som sagt, jeg har jo ikke bil enda..men tror og håper det er en 200SX S14..noe det virker som det kan bli en evig jakt på..

Men jeg vet uansett ikke hvordan hattehylla i denne er å bygge noe som helst i, derfor vet jeg ikke noe om evnt. baksett vs. fett fronsett enda..

Men jeg så at http://www.bilstereosenteret.no selger Polykevlar 165K2 for 4.150,-.. Dette bør vel være meget hardcore..siden det er så dyrt..correct me if I'm wrong here..jeg har ikke mye peil..men på de merkene som er kjent for å være 'bra' får man vel det man betaler for i de fleste tilfellene.

Men hvis jeg tar det over litt tid da..så kjøper jeg det settet, og så noe pent i hattehylla (hvis det går!! Erfaringer søkes!), og kjører det på en Audison 4-kanaler...da blir det vel bra på lydkvalitetsfronten hvertfall.

Men hvordan spiller Focal-basserne? Blir det noe trøkk, eller er bare pen lyd all the way?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hoppet over bakhøyttalerene og brukt de pengene på K2Power komposettet.. Heftig frontsett som spiller veldig bra.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant