Gå til innhold

Forgasser eller innsprut til turbo ascona?

Ranger emnet


Gulenpower

Anbefalte innlegg

Heisann !

 

eg har nettopp gått til innkjøp av ein ascona b 2.0N 78 modell.

Har også skaffa meg ein saab 900 turbo + intercooler.

2.0N maskina er vel eit godt utgangspunkt for ein liten turbo pga. lav kompresjon ?

Men eg lurer på om eg skal bruke store doble forgassera eller bygge om til innsprut ? Kva er fordelar/ulempar med å ha forgassar vs. innspurt og omvendt ?

 

Ein kamerat av meg som er bilmekaniker fortalte at det ikkje gjekk at å sette turbo på 2.0N motoren uten å bytte topp. Pga. at ventiltettningane på eksosventilane var så dårlige at dei ville bli blåst til helvete berre med litt turbotrykk. stemmer dette ?

 

Derfor er det vel best av meg og kjøpe ein 2.4 eller 2.2 topp ? som også har større ventilar enn 2.0 toppen.

Skal ikkje ha så stor motor med eingang, så nøyer meg med å få montert turboen og få motoren til å halde. men... mye vil ha mer ;) så det er vel best å bygge det skikkelig med eingang, sånn at eg kan forandre og bygge vidare seinare uten å bygge heile motoren på nytt.

 

Og ein ting.. eg har høyrt at trommelbremsene bak på ascona b er godkjent til 143 HK. stemmer dette ? Då kjem eg ikkje til å prøve å få ut noke meir enn 140 HK i første omgang, sidan eg slepp og bytte bremser.

 

Visst der er noken som kan svare meg på desse spørsmåla, evt. komme med andre tips og triks til bygging av turbomotor i ascona blir eg veldig takknemmelig :)

 

 

Mvh

 

Daniel

nybakt ascona eigar

Opel Ascona C 1.8i - 1987

Ford Sierra 2.0i s - 1986

Opel Ascona B 2.0N - 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette på frambremser fra 2.2i Rekord visst du har 230 mm bremstrommler bak. Da er den godkjent til 150 hk Devil

 

Hvordan var nå dette igjen... vist du satt 2.0 topp på en 2.2 så ville du få optimalt kompresjonsforhold for en liten snurre?

Enem har mye spennende deler:

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg satte 2 doble 45 og turbo på en sånn motor, gikk meget bra han gjorde ikke noe med toppen eller noe, men du må bygge om fordeleren så den justerer tenningen etter trykk og ikke vakum, her er det det største feilen folk gjør.

Kompisen min kjørte med 0.6 i trykk kjørte ca 50 000km med dette før han prøvde seg med 1,4 i trykk ved uflaks blei litt feil tending da osv og hul i stemplet,

 

Bare og hekte sammen men husk at du må kjøre trykk inn i flotør kamrene også på gassern

 

Lykke til og hold oss opdatert hvordan det går da

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) skal holde dere oppdatert ja.

Tar sikkert litt tid. Blir ihvertfall ikkje før utpå høsten.

 

men asconaen spinn no godt no og den. Spesielt uten bakbremser :)

nettopp spunne ut dekka (trengte nye likevel)

Opel Ascona C 1.8i - 1987

Ford Sierra 2.0i s - 1986

Opel Ascona B 2.0N - 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er ikke ventiltetninger på eksosen, er kun noen gummiringer.

Hvis du bruker suge-gasser så er det vel ganske enkelt, trenger da ikke IC heller da bensina kjøler krafig ned lufta.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjennomfører dette med forgasser, skal du ha turboen før eller etter forgasseren da? Det er et par tråder om blandt annet en golf som hadde snella etter forgasseren, som også er enklest ettersom jeg forsto, og da ble det sagt at bensinen hadde en kjølende virkning på lufta og det ble dermed ikke brannfarli.. om jeg ville stolt på dette i praksis er noe annet.. i motsatt fall må du vel ha en trykk-forgasser? Hva gjør du?

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forgasser før turbo.... har aldri hørt om. men det er vel enklare og ta turboen før forgasseren ? ja, har blitt fortalt at eg må ha trykkforgasser. men kva ligg egentlig i ordet ? forskjellen fra ein vanlig forgasser og trykkforgasser?

Opel Ascona C 1.8i - 1987

Ford Sierra 2.0i s - 1986

Opel Ascona B 2.0N - 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forskjellen på en vanlig og en trykk gasser, men jeg vet at har du vanlig gasser må du sette denne før turbo, med trykk gasseren må du sette den etter...

 

Det er vel mer holdbart med trykkgasser... Men injection er og anbefalle

 

Og gratulerer med Ascona! Dere får nok mange gode stunder sammen ;)

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZombiE

Jeg kan ikke forskjellen på en vanlig og en trykk gasser, men jeg vet at har du vanlig gasser må du sette denne før turbo, med trykk gasseren må du sette den etter...

 

 

men kvifor må du sette den før forgasseren ?? og korleis gjer ein dette ?

Opel Ascona C 1.8i - 1987

Ford Sierra 2.0i s - 1986

Opel Ascona B 2.0N - 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår