Mandel Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 cat back er fra katten og ut ja.. svendsen har kvalitet... er det ikke de som garanteret livstids garanti sålenge bilen har 1 eier?? Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Granada3.0GL Nå har det seg sånn at jeg har meget godt bestått fagbrev som mekaniker lette kjøretøy, dvs bilmekaniker personbil etc. . Eksosen skal ikke ha noen motstand i utgangspunktet, men skal gi kjapp og lett tømming av sylindrene, dette sørges for ved hjelp av ekpansjonskammer(les svanehals moped) som sørger for undetrykk i manifolden(det er ofte manifolden som er ekspansjonskammeret), samt korrekt dimensjonert eksos ellers. Ved dårlig tømming får man dårligere fyllingsgrad, inaktiv gass i forbrenningskammeret, ergo mindre effekt. Ved turbo har manifolden/grenrøret en del å si da turboen bremser eksosen en del, samt down-pipe`n bør være bra utforma, ellers er det likegreit med å få eksosen rett ut uten motstand. Tynt rør gir høy gasshastighet, men bremser eksosen hvis det blir for stor mengde. Biler etter ca. 94? har motorer som yter dårligere uten katalysator, da topper, kamprofiler etc er utformet for en viss motstand. Prøv å skru av eksosanlegget ved manifoilen din og ta bilen ut for en test runde å se hvor godt den går.. ;) Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Svendsen har 2 års garanti. Betalte 5000 jeg men det var inkl. den forhatte kromma endestussen :p Vet ikke om de lager grenrør, men de monterer det iallfall ikke på. Spurte han jeg. Ikke hadde de utstyr til å skru, og ikke ville de ta på seg no sånt tilfelle de ødela noe. Svendsen har iallfall topp service og er flinke. Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by partypulp Svendsen har 2 års garanti. Betalte 5000 jeg men det var inkl. den forhatte kromma endestussen :p Vet ikke om de lager grenrør, men de monterer det iallfall ikke på. Spurte han jeg. Ikke hadde de utstyr til å skru, og ikke ville de ta på seg no sånt tilfelle de ødela noe. Svendsen har iallfall topp service og er flinke. Dem har ikke lov til og sette in erstatnings rør for kat heller..;) Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by eGtTurbo hørtes meeeeeeget merkelig ut at en NA motor ikke skal ha motstand i eksosn. Det strider mot alt jeg har hørt, i tillegg så begynner jeg da å fundere hvorfor de måler så stor HK forskjell i de forskjellige effektanlegg. Hvis det bare er å bygge det rettest mulig med minst mulig motstand så burde vel alle store seriøse selskap simpelt klare dette du snakker nå om 2 takt du! Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrimeraPower Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 har ikke lest alt.. men noen som har noen tips til hvordan jeg kan få billig gromlyd i diesel'n min uten at jeg må frem med "hadelandstrimmen?" send gjerne en PM Siter Primera P10 Silvia S12 200SX S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by PrimeraPower men noen som har noen tips til hvordan jeg kan få billig gromlyd i diesel'n min uten at jeg må frem med "hadelandstrimmen?" Erstatt alle lyddempere med rør og ta bort katalysatoren. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by Tape-R du snakker nå om 2 takt du! eeeh.. tog han ikke Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by eGtTurbo eeeh.. tog han ikke Hvis en 2-taks motor får feil (les: for lite) mottrykk blåser en en stor del av bensin- og luftblandinga rett ut i eksosen (Både innsugs- og eksosport er åpne når stemplet er ved BDC. Mens begge portene er åpne går eksosgassene ut eksosportene og ny luft og bensin kommer inn innsugsporten samtidig. Er mottrykket for lavt blåser "for mye" av eksosen ut, og en del av den nye, friske, fine luft- og bensinblandinga følger med ut). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juli 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2004 jo, men en bilmotor skal da også ha et visst mottrykk? Og som sagt, hvis ikke, hvorfor er det da forskjell på hk på forskjellige effektanlegg hos seriøse store fabrikanter Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrimeraPower Skrevet Juli 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Erstatt alle lyddempere med rør og ta bort katalysatoren. og hva tror du kommer til å skje med effekten i bilen? diesel'n er dau fra før av ;) Siter Primera P10 Silvia S12 200SX S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2004 Originally posted by PrimeraPower og hva tror du kommer til å skje med effekten i bilen? diesel'n er dau fra før av ;) Skal jeg være helt ærlig - driter jeg i det. Herr Harry her ville bare ha gromlyd. Dessuten kaller jeg ikke dieseler for motorer, det er bare oljebrennere brukes til transportering og ingenting annet (unntatt VAG 1,9TDI som faktisk går jævlig godt). jo, men en bilmotor skal da også ha et visst mottrykk? Og som sagt, hvis ikke, hvorfor er det da forskjell på hk på forskjellige effektanlegg hos seriøse store fabrikanter Nei. En 4-takts sugemotor skal ikke ha mottrykk. Den skal derimot ha et rørsystem og dempere som er avstemt etter massen/mengden eksos som skal gå igjennom. At 4-taktere skal ha mottrykk er ingenting annet enn en myte som det viser seg, er umulig å ta knekken på. Spør deg selv - hvorfor skal den ha mottrykk? Hvorfor skal stemplet trenge å måtte skyve eksosen ut (les: motstand= effekttap), når sylinderet, med et godt grenrør og effektanlegg, tømmes helt av seg selv straks eksosventilen åpner? Det er jo blant annet av denne grunnen at man setter grenrør på sugemotorer, for å få denne såkalte "scavenging effekten". Ikke sant, i grenrørets kollektor der de 4 primærrørene går over til å bli bare ett, suser det igjennom eksospulser (IKKE en konstant strøm, nei). Idét en av disse pulsene går igjennom kollektoren dannet et vakuum i de andre rørene, og dette vakuumet suger eksosen ut av den sylinderen som akkurat åpner sin eksosventil. DERFOR er det viktig at primærrørenes lengde er nøye utkalkulért - jo lengre primærrør - på høyere turtall oppstår den største scavenging-effekten. Også, hvis rørene er for store -> lav gasshastighet -> lav scavengingeffekt -> lav momentøkning frem til eksospulsene blir store nok til å skape et tilstrekkelig sug i den andre sylinderen. Med alt for store rør kan scavenging-effekten bli nærmest umerkbar. Et siste tips: Ikke ta imot motor"lære" fra hvemsomhelst - det kan være vanskelig å "avlære" ting. Jeg er langt fra noen motorgud, og jeg har for eksempel INGEN praktisk erfaring what-so-ever med noen slags form for trimming av bil. Jeg har bare lest, lest, lest og lest. Og teoriene jeg plukker opp er de samme som gir gode resultater hos alle andre. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juli 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2004 okay. Iallefall lært noe idag :) Men viktig å merke seg at selv om det ikke skal være noe mottrykk så betyr ikke det at det er bare å bygge rakarør med en tilfeldig dimensjon... Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrimeraPower Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Øyvind Ryeng: jeg sa jeg skulle ha gromlyd, ikke KUN lyd... det finnes en mellomting.. enig i at Diesel ikke er gøy, å at det stort sett bare er en transport motor, men jeg fikk nå en gang bilen å da gir jeg faan.. Siter Primera P10 Silvia S12 200SX S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 ryeng: du overdriver en del da med uttalelsen om dieseler. Tror ikke du har prøvd mange nye diesel motorer. Både mercedes og BMW sine er minst like gode som VAG sin 1.9.. Solgte min Mercedes C220 CDI i fjor (2000 mod), og den hadde 125 hk og 300 nm, men fyyyy fan så d dro. Svært mange gti biler som ble overrasket. Blandt annet dro den ifra en celica 2.0 gti med komplett sportseksos og blitz filter Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.