Gå til innhold

Glassfiber prosjektet

Ranger emnet

a|ien

Anbefalte innlegg

Hei alle stereo-bygger kyndige mennesker der ute!

Hjelp meg :op

Har planer om å starte mitt første glassfiber prosjekt innen rimelig tid. Det er da snakk om å utnytte reserverhjuls brønnen

på min golf 3 til en stk 12".

Trenger først og fremst handleliste for dette prosjektet.

Hvilke materialer/utstyr trenger jeg? Og hvor kjøper jeg det?

Deretter kan det være greit med noen tips om hvordan jeg

regner ut volumet av brønnen. Samt tips om selve konstruksjonen av kassen. Gjerne en walkthrough sak (helst på norsk)

Håper på inspill fra mennesker med samme lidenskap som meg for lyd i bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Regner med at du skal hive ut reservehjulet ?

Hvordan finish/design skal du ha på dette ??

Generell handleliste kan være slik som dette:

Glassfiberduk

Polyester

Aceton

Mange penseler

Ansiktsmaske

Glassfibersparkel (langtrået)

Finsparkel

Pusseutstyr i forsjellige størrelser og grovhet. (f.eks Mouse, Pussekloss, sandpapir, Rondellskive til vinkelsliper, ansiktsmaske)

Walk trough kan lages hvis vi får litt mere detaljer.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for raskt svar. planen er å lage bunnen av kassen i glassfiber, (ja reservehjulet skal langt vekk!) . deretter kombinere

denne bunnen med en plate i MDF som dekker hele gulvet i bagasjerommet. hevet noen cm for å få nok kasse volum og plass til den relativt dype alpine type-r. så tilslutt vil bare subben og forsterkene være nedfelt i gulvet for å beholde endel plass i bagasjerommet. MDF'en vil selvsagt bli trukket i stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Soundstream Arosa; Lars K; glemte en viktig ting: herder. Bruk mye herder.

Skal du lage en kasse der bunnen av reservehjulsbrønnen danner grunnlag for bunn i kassa ville jeg aller først lagt noen asfaltmatter eller tilsvarende i selve brønnen. Kjøper du høytaler frontstoff (støvstoff, ikke forveksles med høyttaler teppe) er dette et stoff som er veldig elastisk og fint å forme for å lage en mal til videre støp. etter at du har lagt asfalt i gulvet tar du det elastiske høytalerstoffet og teiper fast i bilens gulv. Pass på at det ikke sitter stramt. Ta deretter og fordel stoffet nedi reservehjulsbrønnen. Bland deg en solid mengde polyester (ca 2 - 5% herder). Ta en malerkost og begynn å pensle stoffet med den flytende polyesteren. Når høyttalerstoffet er helt vått og mettet med polyester kan du presse det rundt nede i reservehjulsbrønnen i alle krinkler og kroker. Når dette har tørket (parker helst et sted det er varmt) har du en støpemal du kan jobbe ut i fra. Har du på forhånd smurt inn reservehjulsbrønnen med et tynt lag fett vil støpen løsne umiddelbart.

Nå tar du glassfiberduken og legger oppi støpemalen din, det er nå du bygger selve kassen. Pensl på ny polyester og mett all glassfiberduk, la det tørke og gjenta suksessen til du har en minst 4 -5 lags tykke vegger og gulv. Kan være lurt og stive av med en tverrdrager ved behov.

Skal du måle hvor mange liter denne rommer og ikke er matematiker kan du ta støpen ut av bagasjerommet og fylle den med vann. Evn for liten kasse må kompenseres med å heve topplaten du skal ha i hele bagasjeromsgulvet tilsvarende de litrene du mangler.

Husk at støpen i overgangen til MDF platen i bagsjeromsgulvet må festes godt. Støp inn jernbeslag som kan skrus fast i MDF platen, og fug overgangen med Sikaflex eller tilsvarende!

Jeg har laget basskasse nede i reservehjulsbrønnen, men jeg har valgt å bygge den i MDF fremfor glassfiber, det går alldeles strålende det og!

Lykke til!

Du kan godt kjøpe Polyester, fiberduk, herder og alt annet du trenger på Biltema, koster nesten ingen ting!

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herder glemte jeg i farten ja...

Ved handling på Biltema så kjøp den flytende til polyesteren. og bruk den på tube til glassfibersparkelen.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne volumet i brønnen på matematisk vis, må du finne ut diameteren på reservehjulsbrønnen. Deretter må du ta halvparten av det i andre potens(gang det med seg selv) og gange med pi(3,14) da har du arealet i bunnen av brønnen. Deretter ganger du det med høyden og vil da få antall liter. Eller du kan ta antall ønsket liter og dele på arealet i brønnen, da vil du få hvor høy brønna må være..

Håper det ble riktig, har ferie fra skole nå og mattematikk kunnskapene pleier forsvinne helt da, men tror det skal stemme:)

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at du kan bruke Pi R i 2, men det blir ikke helt korrekt. Du må ta hensyn til om overgangen fra bunn i reservehjulsbrønnen til veggene er konvekse og eventuelt trekke fra dette. Det samme må du kjøre dersom det er falsekanter, eller profilkanter i metallet. Mål uansett den ferdige kassen innvendig og ikke mål reservehjulsbrønnen før du lager kassen. 4mm glassfiber tar litt volum. Du vil sikkert ikke høre forskjell, men skal det være så skal det være pirkete!

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvis man skal måle liter i runde kasser osv. er det greit å ofre en gammel "sakkosekk" med isoporkuler og bruke bøtte el. med litermål..

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thomas K

Prøv evn å flytt diskanten litt lenger opp enn i kickpanelet (ser slik ut på bildet)....men er du fornøyd er jo det det aller beste. Nyt heller sommeren!!!

En diskant bør sjeldent flyttes mer enn 20cm fra mellomtonen/midbassen den tilhører.

Lyden er nok best slik diskanten er montert nå, så lenge ikke spilleren eller dsp har timealignment for mellomtone og diskant.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider