Gå til innhold

Effektanlegg

Ranger emnet


Honda_Accord

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt meg en Audi 80 2.3. Har funnet meg et remus effektanlegg som jeg kunne tenkt meg å kjøpe. Dette effektanlegget går bare fra katalysatoren og bakover, men jeg har tenkt å ta bort katalysatoren. Vil dette ha noe å si??? tenker på mere effekt ?? eller vil jeg miste effekt???

Present: 1993 Audi 80 2.3

 

"Sopp under ruta og seter med mott i, slik var det gått med min Audi 80"

 

xHonda Accord 1981 (Super bil)

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men blir det noe sinnsykt med bråk??? Hadde et raka rør på den gamle Honda Accorden min, og er ikke ute etter så mye bråk.

Present: 1993 Audi 80 2.3

 

"Sopp under ruta og seter med mott i, slik var det gått med min Audi 80"

 

xHonda Accord 1981 (Super bil)

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en katalysator uten innmat å selge hvis du er int..

Kjekt å ha den org når du skal på EU kontroll:D

 

Er litt vanskelig å lage rør istedenfor katan pga at det er spesial gjenger der man setter inn lambda sonden.

 

Men da er denne midt i blinken for deg

 

Forresten så får man litt mer effekt av å fjerne katalysatoren

Får ca.10 hk mer

Snakka med en audi ekspert i trondheim og han fortalte meg det.

 

Pris:300 kr

TLF:95929462

Audi 90 2.0E 88

KTM EXC 250 2002

 

www.bikepics.com/members/ktmexc250/ <---Mine cross sykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KTM-Racing

har en katalysator uten innmat å selge hvis du er int..

Kjekt å ha den org når du skal på EU kontroll:D

 

Er litt vanskelig å lage rør istedenfor katan pga at det er spesial gjenger der man setter inn lambda sonden.

 

Men da er denne midt i blinken for deg

 

Forresten så får man litt mer effekt av å fjerne katalysatoren

Får ca.10 hk mer

Snakka med en audi ekspert i trondheim og han fortalte meg det.

 

Pris:300 kr

TLF:95929462

 

Du får nok flere hk når du fjerner katalysatoren ja (mindre motstand). Men jeg har hørt det at motoren ikke liker seg så gått når man ikke har rett motstand i eksosanlegget.... Stemmer dette?

Noen som vet?

 

Du nevner Lambda sonden... Er det den som bestemmer hvor mye bensin bilen skal få, eller hva er det? Ligger den i katalysatoren?

 

Iså fall, så hvil jo bilen bruke unødvendig mye mer drifstoff hvis du fjerner katalysatoren...

06 BMW 320D M-Sport

99 BMW 323IA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottrykk er viktig på en sugemotor! Bytta selv til et Simons "sportsystem" en gang i tida da jeg ikke viste bedre. Mista kraft i mellomregisteret, men fikk kanskje et par hester ekstra i toppen. Ikke noe å betale penger for.

 

Katalysatoren gir ekstra motstand, og den demper noe lyd. Det er mulig å få mere hester ved å fjærne katten, men ikke uten videre. Motorstyringen på biler med kat er stilt inn til å prøve å oppnå et gunstig balndigsforhold med tanke på utslipp, drvstofføkonomi mm.Balndingsforholdet (luft/bensin) er justert slik at feks div ugunstige gasser i eksos omdannes til mindre farlige gasser i katalysatoren. Fjærner man katten, og samtidig chipper bilen (mapper om, ikke bare en ferdig chip) vil blandigsforholdet stilles mere slik at det gir mere hk. Dette kunne fått katalysatoren til å gå tett, men det er jo ikke noe problem om den er fjærnet...

 

Når det gjelder lambdasonden er den skrudd inn i noen gjenger på katten. Ganske enkelt å sveise på en mutter med samme gjenger på eksosrøret om en lager seg rakt rør i steden for katten. Lambdasonden er meget viktig, og bør ikke fjærnes. Vil trolig føre til høyre bensinfobruk, og at bilen går dårligere. Lambdasonden forteller styreenheten om blandingsforholdet luft/bensin er gunstig ved å teste avgassene. Den justerer altså blandingsforholdet.

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår