Stlovberg Skrevet Oktober 22, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2002 Hei. Trenger å komme i kontakt med noen som har erfaring fra Audi sin v8 på 4,2 liter.......Har en s4 med denne motoren "på hånden" men skulle gjerne ha snakket med noen som har erfaring med denne.Når det gjelder trimming og holdbarhet osv...... På forhand takk....... Pedal to the metal.....:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danna Skrevet Oktober 22, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2002 har hørt 2.2 l er en bedre motor....går en S4 her jeg bor med 4.2 l....kan IKKE si den går dårlig akkurat :D Siter - 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi quattro turbo Skrevet Oktober 22, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2002 Har hørt veldig mye dritt om tidlige 4,2 motorer.De går ikke an å borre pga spesielle sylindre og noe annet tjafs som jeg ikke husker.Du får ikke deler så du kan overhale motoren heller tror jeg.Var diskutert en del på mailforumet til VW-Audi klubben ifjor en gang.Du får kompressor-kit til 4,2 men det koster flesk,kjøp heller en 2,2 og trim den.Mye billigere og mye bedre motor,også er det jo femmer da :) :) :) De er iallefall skuddsikre!!!!!! Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Oktober 24, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2002 4.2 før 95 er det ikke mulige å overhale dvs du får ikke kjøpt sett til de.... så dersom de bruker olje så kan den trenge en overhaling.. Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Mars 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2003 litt sent men...:) Hva er HK antallet orginalt i denne motoren? og NM. Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet Mars 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2003 Motoren har 280 hk og 400 Nm. Det stemmer at det har vært en del problemer med de tidlige motorene av denne typen. Bruker den olje er det viktig å finne ut om det er ventiltetninger eller stempelringer. Kommer det et "puff" av eksos når man starter bilen etter at den har stått en stund er det ventiltetninger. Det blir sjelden noe kjempeforbruk av det. Relativt kurant sak å fikse, men med 32 ventiler blir det både penger og jobb av det uansett. Mener å huske at tetningene er de samme som Golf GTI 16v, så deleprisen er ikke så avskrekkende. Er det derimot stempelringer bør man se seg om etter en annen bil. Det leveres ikke motordeler til nedre del av motoren, så det blir et kjempeprosjekt å finne noe som kan brukes. Både pris og arbeid gjør at det er bare å glemme. Det beste er å bytte motor, men en komplett "bytte-blokk" koster fort 25 lapper i Tyskland, så billig blir det absolutt ikke. Andre ting det lønner seg å sjekke hvis oljeforbruket er i orden er når registerremmen bør byttes. Å gjøre dette på verksted i Norge koster fort over 10000,- så det er ikke direkte billig. Må enten få tak i bøker og gjøre det selv eller dra til f.eks. Tyskland hvor det koster 5-6000 på merkeverksted.. Fin bil med nydelig motor hvis man finner en som er i orden og fungerer som den skal, men det er mange "fallgruver". Vær også klar over at du må kjøre veldig pent for å få den til å gå på under literen. Min ligger mellom 1.0 og 1.1 på pen kjøring med en del motorvei.. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Mars 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2003 Som et tillegg kan det nevnes at "Audis 4,2 liter" yter 290 hk i S6 fra -95. Og 327 hk i S6+ som kom i -97. I A8 har den vel 310 hk fra -97 og 340 hk i S8 og Siste utgave av S6. Det er helt sikkert gjort en god del endringer i motoren opp gjennom årene. :) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet Mars 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2003 Motorene på 280 og 290 hk er relativt like, selve motorene går om hverandre, styreenheten også, til tross for forskjellig delenummer. Hva som er forskjellen på 280 og 290 hk er det ingen som har klart å finne ut.. Disse har vanlig fordeler (en på hver topp) til tenningen. Motorene på 300 hk og oppover er en helt annen generasjon, de ser annerledes ut under panseret, har en coil pr. sylinder og har visstnok blitt kvitt "barnesykdommen" med høyt oljeforbruk. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kviper Skrevet April 6, 2006 Rapporter Share Skrevet April 6, 2006 jeg kjøpte en S4 4,2 og angrer ikke på det. som dere sier har de et problem med olje forbruk, min har slitte stempelringer. noe som dere beskriver som en sviiiin dyr greie. det er sant at de ikke kan bores på nytt, så hvis sylindrene er ødelagt sliter jeg skikkeli... men, sylinder & motorservice i trondheim fikser stempelringene... hvis jeg tok ut motoren, demonterte toppene og bunnpanna, skulle de skifte stempelringene for ca. 5500kr inkl arbeid og deler. http://www.cylmo.no... hvis sylindrene er skadet eller "ovale", blir motoren plukket ut å satt på et annet artig prosjekt (motor,gir,hjul,ramme å ratt greie), da har det ikke noe å si om den bruker olje. ny motor må jeg da få tak i brukt, noe som heller ikke er noe stort problem. da det finnes en go del skade biler av denne typen. men hvis jeg tar kontakt med norsk bildemontering as, så har de komplett motor liggende til ca 18000. mulig de kan selge bare blokka og, da blir det jo ikke så dyrt. http://www.norskbildemontering.no hørte om en her i norge som satt på kompressor kit på 4,2literen, leste i et forum at han betalte 30.000 for kompressor og arbeid. kjøpte delene i sverige. 4,2 motoren er et sinnsvakt krafwærke. P.S. 4,2 V8ern er lettere enn 2,2T... hele V8 greia er av aluminium. hele bilen er 40kg lettere. husk at V8ern har 300nm på tomgang, fantastisk.. hvis noen vil lese mer om urS4 så kan de stikke innom http://www.rsmodels.net, der finner dere all info om disse to motor alternativene. til og med den orginale S4 salgsbrosjyren fra 1993 bakdelen med S4 er sint politi, plutselig vet de hvem du er, hvor du bor å hvor du kjører. gjerne over fartsgrensen. radar/laser varsler/jammer er et must og helst politi radio også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet April 7, 2006 Rapporter Share Skrevet April 7, 2006 jeg kjøpte en S4 4,2 og angrer ikke på det. som dere sier har de et problem med olje forbruk, min har slitte stempelringer. noe som dere beskriver som en sviiiin dyr greie. det er sant at de ikke kan bores på nytt, så hvis sylindrene er ødelagt sliter jeg skikkeli... men, sylinder & motorservice i trondheim fikser stempelringene... hvis jeg tok ut motoren, demonterte toppene og bunnpanna, skulle de skifte stempelringene for ca. 5500kr inkl arbeid og deler. http://www.cylmo.no... hvis sylindrene er skadet eller "ovale", blir motoren plukket ut å satt på et annet artig prosjekt (motor,gir,hjul,ramme å ratt greie), da har det ikke noe å si om den bruker olje. ny motor må jeg da få tak i brukt, noe som heller ikke er noe stort problem. da det finnes en go del skade biler av denne typen. men hvis jeg tar kontakt med norsk bildemontering as, så har de komplett motor liggende til ca 18000. mulig de kan selge bare blokka og, da blir det jo ikke så dyrt. http://www.norskbildemontering.no hørte om en her i norge som satt på kompressor kit på 4,2literen, leste i et forum at han betalte 30.000 for kompressor og arbeid. kjøpte delene i sverige. 4,2 motoren er et sinnsvakt krafwærke. P.S. 4,2 V8ern er lettere enn 2,2T... hele V8 greia er av aluminium. hele bilen er 40kg lettere. husk at V8ern har 300nm på tomgang, fantastisk.. hvis noen vil lese mer om urS4 så kan de stikke innom http://www.rsmodels.net, der finner dere all info om disse to motor alternativene. til og med den orginale S4 salgsbrosjyren fra 1993 bakdelen med S4 er sint politi, plutselig vet de hvem du er, hvor du bor å hvor du kjører. gjerne over fartsgrensen. radar/laser varsler/jammer er et must og helst politi radio også. Nå svarer du på en over 3 år gammel tråd (bare sånn til informasjon) Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 hehe.. hadde en S6 4.2.. Nydelig motor altså... bedre en 5ern!! forutenom billigere å kjøre med..trimme..osv.. men lyden er helt sinn syk med 2x2,5" som jeg hadde.. gamle 4.2 (280hk) har dorlige selynder foringer som sprekker i overkanten så dem detter ned..null kompresjon.. min hadde rusla 272.000 da kjærringa vraka den.. å den har vert i framiliens eie siden den hadde gått 150.000 ca. så dette er trofast motor.. å den fikk det i ny og ned.. så juling tåler dem :) Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baron Skrevet April 15, 2006 Rapporter Share Skrevet April 15, 2006 4.2 før 95 er det ikke mulige å overhale dvs du får ikke kjøpt sett til de.... så dersom de bruker olje så kan den trenge en overhaling.. ALT kan overhales. Siter Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 det stemmer.. men nytter ikke det når wag ikke selger løse selynder foringer eller stempel :(.. må da sette i noe annet gammal drit.. Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 V8-motorene til Audi, uansett årsmodell, har IKKE løse sylinderforinger. Sylindrene er behandlet aluminium. Stempelringer kan skaffes utenom VAG-systemet, men ny overflatebehandling av sylindrene er såpass omfattende og dyrt at det aldri vil lønne seg å overhale en slik motor, da bare kostnaden for lagre, stempelringer og overflatebehandling av sylindrene alene kommer på ca. det samme som en brukt 4.2-motor fra en A8. Dessuten er motoren med 280 hk (ABH) og 290 hk (AEC) så og si identiske. Eneste som skiller disse er kamaksler og motorstyring, stort sett p.g.a. utslippskrav. Blokken er lik, men det skjedde visstnok forbedringer av overflatebehandlingen etterhvert slik at f.eks. en motor fra 1996 sies å være mer holdbar enn en fra 1992. Motorene som kom til A8 og S6 Plus (kort sagt, alle med 300 hk eller mer originalt) hører til en nyere generasjon som har betydelig mindre problemer med oljeforbruk. Den gamle motoren satt i Audi V8, første generasjon S4 og første generasjon S6. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.