Gå til innhold

Wohooo!!! Ny motor

Ranger emnet


joarek

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men så ble det en ny motor, valget falt på en 87. mod GTi 8v som er "lettere" modda.

 

Slik motoren ser ut nå er ikke veien å gå (hehe, rimte jo) Forrige eier har ikke vært raus på lakken for å si det sånn...sick

 

Litt om motoren :peace:

 

Blokk: 1.8 borret fra 1781 til 1847cc.

Veiv: Std veiv. slipt 0.25 på rådene & Std ramme.

Staker: Normaliserte, lettet & balanserte.

Stempler: 82.5mm smidde.

Lett fullflytende pinne m/teflonbushinger.

Zero gap stempelfjærer.

Oljesystem: Høyvolum m/skvalpeplater og økt volum i sump. oljekjøler.

Topplokk: 42mm Innsugvent. & 35mm Ex-vent.(rustfrie)

Blyfri seter, silicon bronse styringer, viton tetninger

portet og matchede kanaler og kammere.

kamaksel: S4 - 109. 237gr. v/.50 løft

klaringer: in 0.3mm Ex 0.4mm

High lift ventilfjærer

Justerbart kamdrev:+ - 8grader.

Innsug: originalt: delt, portet, matched & sveist.

Eksos: 4-1 Grenrør.

 

Denne motoren måtte jeg dra laaaangt for å hente, kjørte helt til Haugesund. Trip telleren sto på 98 mil når jeg stoppet hjemme, sånn ca. 7 timer hver vei helpme Men det var faen meg verdt turen, og snakk om natur... Drit mye kult å se på!!! Angrer på at jeg ikke tok med kamera doh

 

Vel vel.. Her er noen bilder:

Motor-bak-i-Peugot4.gifMotor-bak-i-Peugot2.gif

Ute etter å senke bilen? This is the way to go:D

Jalla-senking.gif

Justerbart kam hjul:

Justerbar_kam2.gif

Motor-bak-i-Peugot2.gif

 

Og dette skal inn i denne bilen:

S2300020.jpg

 

Gleder meg kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by joarek

Denne motoren måtte jeg dra laaaangt for å hente, kjørte helt til Haugesund. Trip telleren sto på 98 mil når jeg stoppet hjemme, sånn ca. 7 timer hver vei helpme Men det var faen meg verdt turen, og snakk om natur... Drit mye kult å se på!!! Angrer på at jeg ikke tok med kamera doh

 

 

7 timer hver vei?

 

Da har du kjørt sakte;)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer hver vei?

 

Da har du kjørt sakte

 

Dette var da med masse stopp for å se på ting og tang (Dama så så mange baby sau) pluss at vi tok oss litt tid til å slappe av litt innimellom....

For og ikke snakke om "litt" roligere kjøring hjem sombrero

 

hva kostet herligheten?

Jeg betalte 6000,- for motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var demonteringen igang!!!

 

Etter rimelig mye lok med tauing av bilen til "lokale" (slepetau røyk), så startet jobben med å lempe ut den gode gamle 1.6 literen...

 

Motormekk3.gif

 

Motormekk2.gif

 

Så ble klokka litt mye og jeg måtte pakke sammen for å fortsette i morgen, henger kun igjen i de bakre motorfester samt drivakser...

 

Motormekk4.gif

 

Motormekk.gif

 

Går på den i morgen igjen, skal også shine opp motor rommet med evt. sandblåsing eller "vannsann blåsing" som jeg har hørt om i det siste. Like greit å gjøre nå som motor blir tatt ut.

 

Vurderer å bruke benga lakk (eller hvordan det skrives) noen som har noen forslag på hva som blir best? Trenger ikke være eksakt samme farge som lakken (sølvgrå metallic) men noe lignende.

 

Takker for evt. svar m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du alt det info om den motoren fra ? Kjenner hans om eide den før han du kjøpte den av ... og han viste ikke en drit om den ... Fikk den heller aldri til å gå skikkelig .. Den ble vistnok levert inn på et verksted som fikk den til å gå greit - men konstanterte med at vanlig gti bensinpumpe ikke gidde nok bensin ved fult pådrag ...

 

Får håpe du har god peiling og får den til å gå slik som den en gang gjorde - for da gikk det unna - og det brølte pent :)

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kameler for en motor? betalte 5k for en hel bil. som jeg kjørte til mekke lokalet.. sikker på at du får dette til å gå bra? ikke kast eller ødelegg 1,6`en før du får det til å virke.. surt å stå uten motor i det hele..

x-1984 Golf2 GTI

1992 Golf3 VR6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du alt det info om den motoren fra ? Kjenner hans om eide den før han du kjøpte den av ... og han viste ikke en drit om den ... Fikk den heller aldri til å gå skikkelig .. Den ble vistnok levert inn på et verksted som fikk den til å gå greit - men konstanterte med at vanlig gti bensinpumpe ikke gidde nok bensin ved fult pådrag ...

 

Får håpe du har god peiling og får den til å gå slik som den en gang gjorde - for da gikk det unna - og det brølte pent

 

Fikk det av selger ja... Om det er noe muffens her så er jeg ikke informert om dette, skrev også en saftig kontrakt med han, på denne ble det underskrevet at motor er "plug and play" dvs. ingen videre påkostninger skal være nødvendig.

 

Så jeg har dette svart på hvitt. Jeg mener, ingen kan jo være så naiv å tro at en kjøper bare skulle la dette gå.... eller?

 

Vi får se da, skulle det være noe, får jeg ta det fra derfra..

 

Fraktet du motoren i baksetet?

Kunne blitt interresant ved en bråbrems det der

 

Var litt "kebab" å gjøre ja, men hadde ikke noe valg... Frakta jo selvfølgelig ikke motor ufestet heller da:o Og som du ser lenger opp i posten tok jeg meg god tid ;)

 

 

Men tilbake til deg Sonick.. Du skriver : Får håpe du har god peiling og får den til å gå slik som den en gang gjorde - for da gikk det unna...

 

Hva slags bensin pumpe ble brukt da? (om du vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, konverteringen fortsetter....

 

Etter å ha slitt veldig med å huske hvor den #&$%# skralla var, ble motoren plukka ut..

motor-ut5.gif

 

motor-ut4.gif

 

motor-ut-3.gif

 

motor-pall.gif

 

Da var den ute..

motorn-ut1.gif

 

Starta med fjerning av tektyl og smuss og fikk dama til å knote med litt av det mens jeg pussa litt på de nye/brukte GTi bremsene (ventilerte) som ble innkjøpt på hugger´n.

neineidv.gif

 

Så imorgen (forhåpentlig) skal jeg få låne sandblåseren til rakriste :D å gå til innkjøp av benga lakk og tektyl. Neste på lista er da; bytte bremsekraftforsterker og skive bremsene til de ventilerte..... Bilder kommer!

 

Ps. 9" bremsekraftforsterker er "bolt on" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joarek

Jaja, konverteringen fortsetter....

 

 

 

Starta med fjerning av tektyl og smuss og fikk dama til å knote med litt av det mens jeg pussa litt på de nye/brukte GTi bremsene (ventilerte) som ble innkjøpt på hugger´n.

neinei

 

Så imorgen (forhåpentlig) skal jeg få låne sandblåseren til rakriste :D å gå til innkjøp av benga lakk og tektyl. Neste på lista er da; bytte bremsekraftforsterker og skive bremsene til de ventilerte..... Bilder kommer!

 

Ps. 9" bremsekraftforsterker er "bolt on" eller?

 

 

Hei du..

 

kommer ned med vannsandblåser'n etter 1900 en gang ( er på jobb)

husk å kjøp sand og ta med høytrykkspyleren din!!

 

vi skal få motoren til å gå bra og jævlig tenker jeg.. mange kokker som kan litt og da fungerer det til slutt.

bensinpumpe fra en audi med 2l burde gå (om den ikke er like stor som orginal 1.8, husker ikke i farta)

 

Snakkes etter på..

 

BROOM broom

 

EDIT: kjøp blank svart bengalakk, mye penere enn å prøve å macthe gammel billakk, dessutten blir det ikke synnelig med møkk etterpå... noen forskjellioge størrelser pensler og en liter tynner/white sprit.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår