Gå til innhold

*HJELP* HCen er for høy på min '89 16v, på tomgang..!

Ranger emnet


blacklude

Anbefalte innlegg

motoren rusker og går litt ujamt på tomgang. spesielt når den er kald er bilen helt "ute å kjøre" turtallet går opp å ned, og den stopper om jeg ikke sitter med foten på gasspedalen..

dauder vekk når jeg gir gass og kommer i et rykk når den kommer..

 

fikk målt den igår, og det viser seg at COen er bra, mens HCen er altfor høy, opp i rundt 2000. det ble pratet litt om lambdaen, at den kansje må skiftest, men vi vet ikke om det er lambda på desse bilene engang. bilen har katalysator, motorkode PL.

og da kan man vel ikke stille på CO og HC, den stiller vel seg selv..

Det er altså uforbrent bensin...

 

Noen som har vært bort i noe liknende problem?

Hva kan være problemet??

ryker litt gjør den også, og bruker nok 1liter olje på et par uker....

 

Bilen har passert 225'km, men skulle jo fortsatt ha den del igjen.

Problemet gjelder bare på tomgang, på turtall går bilen som den skal.

 

Setter utrolig stor pris på alle svar, da jeg helst ikke vil forurense slik:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. fikk en mekaniker til å se litt på den igår. tok ut tomgangsregulatoren å renset den litt. hjalp jo pittelittt..

vakumslangene ser OK ut. å d samme gjør luftfilteret..

får stikke innom en vw forhandler å prate med en mekaniker der kansje.. sender vel regning om jeg opptar de 3 minutter..

 

men ingen her som tror det kan være lambdaen altså?

eller som i det hele tatt vet om det finnes på bilen min..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nok lambdaen ja. bestilte mg ny på mekonomen. mest sannsynli var d lambdaen, så jeg tar en sjans.. stiller en på HC å CO/tenningen på disse bilene vil det stille seg tilbake selv visstnok. det går and å rense lambdaen, men det vil fort bli like gale ijen, så det beste er å kjøpe ny. visstnok.

 

klokere blir man da ihvertfall av å ha gammel bil:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DOHC

det var nok lambdaen ja. bestilte mg ny på mekonomen. mest sannsynli var d lambdaen, så jeg tar en sjans.. stiller en på HC å CO/tenningen på disse bilene vil det stille seg tilbake selv visstnok. det går and å rense lambdaen, men det vil fort bli like gale ijen, så det beste er å kjøpe ny. visstnok.

 

klokere blir man da ihvertfall av å ha gammel bil:rolleyes:

 

Samme var med bilen min.... dro og kjøpte lambdaen, kom hjem og skulle bytte så var det bare ledningen fra lambdaen som hadde ryki ;)

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de måler nok HCen også ja.. min hadde ikke vært godkjent som den er nå....stilte du tenninga på vag sjappe..hmm... trodde d bare stilte sj tilbake selv da..

 

ledningen??? oj... fyren jeg kjøpte bilen me sa d hadde blitt slik når den kom fra verksted... da kan d faen mj vere bare d....

dette må ej få sjekka...heh... først må ej finne ut korleis lambdaen ser ut, så skaffe ei grav:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET BLE FAEN ikke bedre nesten av å skifte lambda...

fy faen. litt ble d jo, men bruker fortsatt mye olje, å ryker litt.

går ujamt å greier.. med det samme jeg starter den må den først ha litt turtall før clutchen tas ut om dere forstår.. og den hakker.. kommer i rykk.. noen som VET om det bare er å få stilt inn tenninga manuelt.... det er vel det.. jeg som tuller?..

 

men når motoren har gått litt, (og lambdasonden er varm antar jeg) funker den ålreit. selv om den rusker og går janske ujamt.. litt frieksos er det jo.. men det skal ikke ha noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår