Gå til innhold

Ujevn på tomgang

Ranger emnet


Golf tsi

Anbefalte innlegg

Sliter med at golfen min er veldig ujevn på tomgang, akkuratt som at den sliter med å stå og gå. Har skiftet tennplugger 2 ganger Ila 2023, i mai og i september. Begge gangene har tennpluggene vært svarte og fulle av olje. Nå er motoren veldig ujevn på tomgang IGJEN og motorlampa kan begynne å blinke, men den oppfører seg fint under kjøring. Motorlampa har blinket på tomgang to ganger i vinter og dette etter at bilen har blitt kjørt noe hardere enn vanlig. Bilen har fått feilkoder lesing der det var tenningsfeil på sylinder 1 og 4, har ikke skjekket etter tennpluggene ble byttet i september. 
 

Noen som har opplevd det samme eller evt hva det kan være som ligger under at tennpluggene slites så fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennpluggene "slites" ikke fort, det er andre årsaker til dine problemer, men viser igjen på tennpluggene. Å oppgi hvilken motor du har kan være greit, så vi vet hva vi snakker om, det finnes mange forskjellige TSI-motorer i forskjellige generasjoner. Hvor langt motor er kjørt er også relevant. 

Når du skriver at tennpluggene er svarte og fulle av olje, antar du mener den delen under gjengepartiet, og at de er tørre og rene over gjengepartiet? Svarte plugger kan tyde på for mye bensin, defekt lambdasonde, feil på LMM, feil på MAP-sensor eller potte tett luftfilter er noen eksempler på årsak. Skikkelig diagnose vil kunne gi et svar, altså utlesing av live data, ikke utlesing av feilkoder med et jalla biltema-apparat. Uansett, ingen av tingene over skal gi tennplugger våte av olje, det tyder på langt mer alvorlige og kostbare problemer. Er motoren kjørt langt, gjerne akkompagnert med alt for sjeldne oljeskift, så er den gjerne utslitt. Oljeskraperinger som er utslitte, slitte sylindre, slitte ventilstyringer, utslitt turbo osv, enkle ting men kostbart å utbedre. 

Så igjen, det er ikke "tennpluggene som slites fort" men andre feil som viser igjen på tennpluggene. Jeg ville sjekket om innsug er vått av olje, det kan antyde om oljen kommer fra defekt turbo eller tett PCV (ikke så dyrt) eller om du har feil internt i motor (kan bli veldig dyrt). 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quattro73 skrev:

Tennpluggene "slites" ikke fort, det er andre årsaker til dine problemer, men viser igjen på tennpluggene. Å oppgi hvilken motor du har kan være greit, så vi vet hva vi snakker om, det finnes mange forskjellige TSI-motorer i forskjellige generasjoner. Hvor langt motor er kjørt er også relevant. 

Når du skriver at tennpluggene er svarte og fulle av olje, antar du mener den delen under gjengepartiet, og at de er tørre og rene over gjengepartiet? Svarte plugger kan tyde på for mye bensin, defekt lambdasonde, feil på LMM, feil på MAP-sensor eller potte tett luftfilter er noen eksempler på årsak. Skikkelig diagnose vil kunne gi et svar, altså utlesing av live data, ikke utlesing av feilkoder med et jalla biltema-apparat. Uansett, ingen av tingene over skal gi tennplugger våte av olje, det tyder på langt mer alvorlige og kostbare problemer. Er motoren kjørt langt, gjerne akkompagnert med alt for sjeldne oljeskift, så er den gjerne utslitt. Oljeskraperinger som er utslitte, slitte sylindre, slitte ventilstyringer, utslitt turbo osv, enkle ting men kostbart å utbedre. 

Så igjen, det er ikke "tennpluggene som slites fort" men andre feil som viser igjen på tennpluggene. Jeg ville sjekket om innsug er vått av olje, det kan antyde om oljen kommer fra defekt turbo eller tett PCV (ikke så dyrt) eller om du har feil internt i motor (kan bli veldig dyrt). 

Det er snakk om en 1.2 tsi motor som har gått snaue 115 tusen,  2014 modell, ja er jo så klart en grunn til at tennpluggene slites så fort, nevner at coliene er også byttet. Den er kun feilsøke hos verksted og ikke med et «jalla biltema apperat». Det er delen under gjengene som er svarte, har vært noe olje på dem. Bilen har blitt fulgt opp med oljeskift og service i mitt eie og i forrige eiers eie. Men takk for svar uansett, det blir nok en tur på verkstedet og få dem til å få skjekket grundig hva som kan ligge under problemet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, antar motor bruker en del olje? Som tennpluggene bevitner? Din motor som jeg antar er en CJZA/CJZB/CJZC er ikke noen dårlig motor, vet om flere av de som har rundet 200' km uten feilslag og uten oljeforbruk. 

Longlife oljeservice er ikke bra for motor (kjøre på samme olje 2 år / 30000 km), kan ikke antyde hvor ofte olje og filter er byttet på din. Om bil er kjørt med alt for lite olje så tar raskt knekken på motoren, men siden vi ikke kjenner historikk på bilen så blir det bare synsing. 

Et seriøst verksted vil nok prøve å finne feilen, ikke bare fjerne symptomer. Et greit sted å begynne ; Ta av luftføring fra turbo til IC, veldig fort gjort å ta av. Er det fullt av olje inni der så kan mistanken rettes til turboen - så sant det ikke er olje foran turbo som peker mer mot PCV og overtrykk i veivhus pga mer alvorlig feil. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Quattro73 skrev:

Ok, antar motor bruker en del olje? Som tennpluggene bevitner? Din motor som jeg antar er en CJZA/CJZB/CJZC er ikke noen dårlig motor, vet om flere av de som har rundet 200' km uten feilslag og uten oljeforbruk. 

Longlife oljeservice er ikke bra for motor (kjøre på samme olje 2 år / 30000 km), kan ikke antyde hvor ofte olje og filter er byttet på din. Om bil er kjørt med alt for lite olje så tar raskt knekken på motoren, men siden vi ikke kjenner historikk på bilen så blir det bare synsing. 

Et seriøst verksted vil nok prøve å finne feilen, ikke bare fjerne symptomer. Et greit sted å begynne ; Ta av luftføring fra turbo til IC, veldig fort gjort å ta av. Er det fullt av olje inni der så kan mistanken rettes til turboen - så sant det ikke er olje foran turbo som peker mer mot PCV og overtrykk i veivhus pga mer alvorlig feil. 

Oljen er skiftet mellom 10-15 tusen samme med filterhvertfall i mitt eie de to siste åra. Og i tilleg til dette har jeg måtte fylle på endel selv også, så ja den bruker endel men så kjører jeg endel også. Den skal på oljeskift om 2 uker igjen så da får de tatt en titt på den. Jeg kan ikke så mye om bil sånn sett men hvor lurt er det å bruke bilen som vanlig frem til de evt finner og får rettet feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe problem å bruke bilen frem til den skal på verksted, det som tar mest skade av oljeforbruk er katalysatoren. Siden dette er et problem som har vart en god stund så utgjør det liten forskjell for katalysator om du bruker bilen to uker til 😉

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår