Lonning Skrevet Oktober 12, 2023 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2023 Jeg har en Toyota RAV4, 2010 modell, hvor kjølevæska "fordufter" etter relativt kort kjøring. Det er ingen synlige lekkasjer, ikke hvit eksos og olja ser grei ut. Bilen blir heller ikke overopphetet men ekspansjonstanken blir så og si tom etter kun noen få mils kjøring. Det vises heller ingen feilmeldinger/varsellamper. Jeg hadde bilen innom et verksted som heller ikke fant lekkasjer, eller hadde bemerkninger rund olja eller eksos. Det ble også foretatt trykktest og dette var også greit. Mistanken går jo da mot toppakninga og fikk beskjed om at neste steg da er å begynne å demontere motoren for å sjekke og da sa de at "tusenlappene fort begynner å fly" og fikk forespeilet 30-40000 kr for reparasjonen, hvis de finner feilen og det er mulig å fikse. Jeg sitter litt på gjerdet i forhold til om det i det hele tatt er verdt det da det jo er en forholdsvis gammel bil og det er i hvert fall dumt å brenna av X antall tusen på å eventuelt finne en feil som enten ikke kan fikses eller koster type 40k, det er jeg ikke sikker på at bilen er verdt kontra spytte i samme summen i en ny bil. Er det noen som har noe formening om at det kan være noe annet? og om det eventuelt ville vært lurt med en second opinion fra et annet verksted? ( verkstedet jeg hadde bilen på er en kjent kjede og har brukt disse i årevis og har ingen mistanke om at de ikke vet hva de snakker om eller prøver å "lure" meg). Kan også legge til at min kunnskap om bil/rep er noe begrenset utover det helt elementære. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 14, 2023 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2023 På 10/12/2023 den 10:40 AM, Lonning skrev: Jeg har en Toyota RAV4, 2010 modell, hvor kjølevæska "fordufter" etter relativt kort kjøring. Det er ingen synlige lekkasjer, ikke hvit eksos og olja ser grei ut. Bilen blir heller ikke overopphetet men ekspansjonstanken blir så og si tom etter kun noen få mils kjøring. Det vises heller ingen feilmeldinger/varsellamper. Jeg hadde bilen innom et verksted som heller ikke fant lekkasjer, eller hadde bemerkninger rund olja eller eksos. Det ble også foretatt trykktest og dette var også greit. Mistanken går jo da mot toppakninga og fikk beskjed om at neste steg da er å begynne å demontere motoren for å sjekke og da sa de at "tusenlappene fort begynner å fly" og fikk forespeilet 30-40000 kr for reparasjonen, hvis de finner feilen og det er mulig å fikse. Jeg sitter litt på gjerdet i forhold til om det i det hele tatt er verdt det da det jo er en forholdsvis gammel bil og det er i hvert fall dumt å brenna av X antall tusen på å eventuelt finne en feil som enten ikke kan fikses eller koster type 40k, det er jeg ikke sikker på at bilen er verdt kontra spytte i samme summen i en ny bil. Er det noen som har noe formening om at det kan være noe annet? og om det eventuelt ville vært lurt med en second opinion fra et annet verksted? ( verkstedet jeg hadde bilen på er en kjent kjede og har brukt disse i årevis og har ingen mistanke om at de ikke vet hva de snakker om eller prøver å "lure" meg). Kan også legge til at min kunnskap om bil/rep er noe begrenset utover det helt elementære. Umulig å si det sikkert, men det er store muligheter for det. Vet det går an å teste om det havner co2 i kjølesystemet. Dette er det ikke sikkert alle verkstedene har utstyr til, men er den beste indikatoren på defekt toppakning eller i verste fall sprekk i topplokk eller blokk. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.