Gå til innhold

VW Jetta 2007 mod G28 veivaksel sensor.

Ranger emnet


Vale

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått feil på denne sensoren. Er det girkassen som må ut for å komme til eller kommer en til ved å fjerne oljekjøleren? 

:)

Noen som har erfaring med bytte av denne? 

Har snakket med 2 Møller vil verksteder hvor ene mener girkasse og andre mener oljekjøler. 

Når jeg ringte for tredje gang sier møller til meg at jeg før søke hjelp på internett. 

 

Så vestlandets møller forhandlere er jeg lite imponert over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager manglende motor info. 

Jettaen har en 1,9 TDI med 105 hester. 

Jeg har snakket med både kundemottager og delelager som ser på tegninger. Er umulig hos dagens møller å få råd fra teknikere vistnok. Dog de tolker tegningene vidt ulikt de to forhandlerene. 

Godt jeg finner ekspertisen her inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G28 sensor eller såkalte veivaksel posisjons sensor oppdatering og løsning på bytte av sensor. 

Jeg er tidligere mekaniker så tenkte jeg måtte løse dette, enda et tredjepart veksted ville ta av girkasse. 

Løsningen for meg i garasjen ble som tidligere nevnt å demontere oljekjøler, svinge denne opp uten å ta av slangene. (tok da av sensor og rør) 

Så demonterte jeg frontfangeren og senket fronten 20 cm ved å ta av 8 bolter i frontbjelke. Vet å gjøre dette kunne jeg nå se rett på bolt til G28 sensor noe som var helt avgjørende for å kunne skifte denne. Boltehodet er umbrako og dette var fult av rust å dritt så måtte skrape ren flatene i boltehodet med en lite flattskrujern. Så brukte jeg den runde enden på en lang unbrakonøkkel. Banket den godt inn i bolt med en hammer for så å sette en fastnøkkel i umbrako vinkel og vri til. Bolt kom med et greit "knepp"

Sensor byttet og bil montert sommen igjen på halvparten av tiden merkeverksted og tredjeparts verksted ville brukt på girkasse demontering. 

Greit å vite for de som skal bytte denne sensoren selv. 

 

Og ps: Bildene over fra VW lyver så det lukter svidd, tilkomst er MYE verre enn vist på tegning og det verktøyet ville bare resultert i et avrundet boltehode og enda mere demontering for å kunne borre ut bolt så OBS OBS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vale skrev:

 

Og ps: Bildene over fra VW lyver så det lukter svidd, tilkomst er MYE verre enn vist på tegning og det verktøyet ville bare resultert i et avrundet boltehode og enda mere demontering for å kunne borre ut bolt så OBS OBS. 

Som jeg nevnte, det er trangere enn bildet viser. Dog, det verktøyet er for å ta av pluggen, ikke for å løsne festeskruen på G28 ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår