malla13 Skrevet Desember 20, 2022 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2022 Hei! Jeg kjørte med bilen min (Toyota corolla 2005 modell) til jobb på lørdag og motorvarmen lyste at den var varm. Fant ut at det var helt tomt for frostvæske og fylte opp. To dager senere sjekker jeg igjen nivået og ser at det nesten er tomt og fyller på til maximum. I dag (tirsdag) når jeg sjekket var den på litt over minimum. Er det vanlig å måtte etterfylle på nytt flere ganger etter den har vært helt tom? Og er det vanlig at bilen bruker mye frostvæske når den har vært helt tom? Jeg har ikke peil på bil og føler meg ganske rådløs. Håper det er noen kloke hoder der ute som kan gi meg noen råd eller kanskje vet litt mer om bil enn meg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 20, 2022 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2022 Det er normalt å måtte etterfylle etter hvert som luft forsvinner fra systemet, dog er det da snakk om mindre mengder. Når du skriver at det var tomt for frostvæske, mener du da tom ekspansjonstank? Hele systemet tar gjerne 7-8 liter. Eller spurt på en annen måte, hvor mye etterfylte du første gangen? Motor skal ikke bruke frostvæske, gjør den det så har du mest sannsynlig en lekkasje. Det kan være en slange, vannpumpe, radiator osv som lekker. Dersom det kommer mye hvit røyk fra eksosen (på varm motor) så kan toppakning være defekt, noe mer kostbart å utbedre enn en lekkasje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
malla13 Skrevet Desember 20, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2022 4 timer siden, Quattro73 skrev: Det er normalt å måtte etterfylle etter hvert som luft forsvinner fra systemet, dog er det da snakk om mindre mengder. Når du skriver at det var tomt for frostvæske, mener du da tom ekspansjonstank? Hele systemet tar gjerne 7-8 liter. Eller spurt på en annen måte, hvor mye etterfylte du første gangen? Motor skal ikke bruke frostvæske, gjør den det så har du mest sannsynlig en lekkasje. Det kan være en slange, vannpumpe, radiator osv som lekker. Dersom det kommer mye hvit røyk fra eksosen (på varm motor) så kan toppakning være defekt, noe mer kostbart å utbedre enn en lekkasje. Ja, når jeg skriver at det var tomt så mener jeg at ekspansjonstanken var helt tom. Fylte på rundt 4-6 liter første gangen. Etterfylte igjen et par dager senere, men da med vesentlig mindre enn første gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 21, 2022 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2022 Ok, da var det ikke mye kjølevæske igjen når du fikk på 4-6 liter. Om du har kjørt lenge slik så er det også fare for at toppakning ryker. På den annen side så må du ha en nokså stor lekkasje, så sant den mengden kjølevæske forsvant på kort tid. Antar du sjekker både oljenivå, kjølevæske mm jevnlig slik at du hadde oppdaget om nivået på ekspansjonstank var for lavt? Uansett må du sjekke hva som lekker og få utbedret. Med kjølevæske på topp, sjekk hvor det er vått under bil og ta det derfra. Enkelte ganger må man sette trykk på systemet for å finne lekkasjen. Har du ikke egnet sted til å utføre dette så bør du nok innom et verksted. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
malla13 Skrevet Desember 22, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2022 På 12/21/2022 den 12:06 PM, Quattro73 skrev: Ok, da var det ikke mye kjølevæske igjen når du fikk på 4-6 liter. Om du har kjørt lenge slik så er det også fare for at toppakning ryker. På den annen side så må du ha en nokså stor lekkasje, så sant den mengden kjølevæske forsvant på kort tid. Antar du sjekker både oljenivå, kjølevæske mm jevnlig slik at du hadde oppdaget om nivået på ekspansjonstank var for lavt? Uansett må du sjekke hva som lekker og få utbedret. Med kjølevæske på topp, sjekk hvor det er vått under bil og ta det derfra. Enkelte ganger må man sette trykk på systemet for å finne lekkasjen. Har du ikke egnet sted til å utføre dette så bør du nok innom et verksted. Tusen takk for svar. Har kjørt bilen og sjekket flere ganger og nivået har nå vært på det samme nivået som etter forrige gang jeg fylte på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.