Jump to content

Rykking ved forsiktig pådrag

Rate this topic


støff
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vår -93 cabriolet med 2.3 NG har i løpet av det siste året fått en del nye deler, og oppfører seg på det jevne helt eksemplarisk.

Har dog et irriterende problem med rykking/nøkking ved forsiktig pådrag (foten så vidt på gasspedalen).

Når jeg slipper pedalen helt, og ved normal akselerasjon, oppfører den seg helt fint.

Forslag til utgangspunkt for feilsøking eller løsning mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Falskluft kan skape mye problemer på KE3-Jetronic, kan derfor ikke utelukkes. Antar tomgang er ok siden den ikke nevnes? Mest kjent er hull/sprekk i gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld, samt alle slanger som står i forbindelse med denne belgen.

Om alt er ok utenom forsiktig pådrag så kan dysene utelukkes. Det som ikke er opplyst er om det skjer uansett varm eller kald motor. Ei heller opplyses det om nykkingen er såvidt merkbar eller om det nykker mye.

Min mistanke går til falskluft, defekt lambdasonde eller treghet i bensinmengdefordeler. Før gjerne tennplugger og pluggledninger opp på listen. Dersom pluggledninger og lambda er fra dag én, så er dette uansett modent for utskifting. Dette, sammen med nye tennplugger, er en «ikke altfor dyr» start på elimineringen. Sjekk også fordelerlokk og rotor. Men, som nevnt, start med det som ikke koster noe, å sjekke for falskluft.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Quattro73 skrev:

Falskluft kan skape mye problemer på KE3-Jetronic, kan derfor ikke utelukkes. Antar tomgang er ok siden den ikke nevnes? Mest kjent er hull/sprekk i gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld, samt alle slanger som står i forbindelse med denne belgen.

Om alt er ok utenom forsiktig pådrag så kan også dysene utelukkes. Det som ikke er opplyst er om det skjer uansett varm eller kald motor. Ei heller opplyses det om nykkingen er såvidt merkbar eller om det nykker mye.

Min mistanke går til defekt lambdasonde eller treghet i bensinmengdefordeler. Før gjerne tennplugger og pluggledninger opp på listen. Dersom pluggledninger og lambda er fra dag én, så er dette uansett modent for utskifting. Dette, sammen med nye tennplugger, er en «ikke altfor dyr» start på elimineringen. Sjekk også fordelerlokk og rotor. Men, start med å sjekke for falskluft.

 

Nykkingen er absolutt merkbar, og opptrer på både kald og varm motor.

Gummibelg samt et par slanger er nye, de øvrige er sjekket ok. Det er også nye plugger og dyser med tetninger samt overhalt mengdefordeler.

Tomgangen er jevn og fin. Starter litt tregt på halvvarm motor, typisk etter hvile på et par timer, ellers ikke noe å melde.

Lambda ble byttet for et par år siden. Rotor og fordelerlokk ser fine ut, men alder på pluggledningene vet jeg ikke noe om. Begynner med å bytte de

Link to comment
Share on other sites

Da har du altså skiftet det meste. Etter overhaling av mengdefordeler, ble da grunninnstilling av DPR utført? Feil grunninnstilling vil ofte resultere i tregstartet motor når halvvarm - samt tilhørende ekstraproblemer dersom lambda feiler.

Sjekk/mål bryter for WOT (full gass), bare for å eliminere den. Den vil «kople ut» lambdsensor. BTW, kjøpte du original lambda (Bosch)? De fra Biltema varer sjelden mer enn ett år ca. Har ikke strøket denne fra listen - enda ;)

Glemte å spørre, har du manuell eller automat. De med automat har TPS som kan bli slitt - og skape problemer.

Er fort gjort, for å utelukke, mål verdi på temperaturgiver til motorstyreenhet. Er den 2-polte som sitter på vannflensen ca rett over dynamoen. Mener den skal være ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved kald motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Quattro73 skrev:

Da har du altså skiftet det meste. Etter overhaling av mengdefordeler, ble da grunninnstilling av DPR utført? Feil grunninnstilling vil ofte resultere i tregstartet motor når halvvarm - samt tilhørende ekstraproblemer dersom landa feiler.

Sjekk/mål bryter for WOT (full gass), bare for å eliminere den. Den vil «kople ut» lambdsensor. BTW, kjøpte du original lambda (Bosch)? De fra Biltema varer sjelden mer enn ett år ca. Har ikke strøket denne fra listen - enda ;)

Glemte å spørre, har du manuell eller automat. De med automat har TPS som kan bli slitt - og skape problemer.

Er fort gjort, for å utelukke, mål verdi på temperaturgiver til motorstyreenhet. Er den 2-polte som sitter ca rett over dynamoen. Mener den skal være ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved kald motor.

Det er manuell.

Det ble gjort en liten justering av DPR, og jeg mener å huske at strømtrekket lå rundt 1-1,5 mA. Kan måle den igjen, for sikkerhets skyld.

Det finnes ikke deler fra Biltema på bilen, men om det var Bosch lambda er jeg usikker på.

Siden bensinforbruket ligger på ca. 0,75 på blandet kjøring har jeg antatt at lambdaen er ok. Gassresponsen er også upåklagelig. Er det andre symptomer på at lambda ikke regulerer riktig?

Temp.giveren er målt ok tidligere, men fort gjort å dobbeltsjekke.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering.

DPR trengte en justering, og ligger nå på fra -0,11 til 2,43 mA med varm motor.

Har ikke prøvekjørt nå, så det får ligge så lenge. Blir bytte av fordelerlokk, rotor og pluggledninger uansett.

Imidlertid la jeg merke til at motoren ikke blir ordentlig varm. Selv om den nå har stått og gått mens jeg har testet, og vifta har slått inn, viser instrumentet bare drøye 60 grd. Dette samsvarer med verdien på temp.giveren som da måles til 477 Ohm. Byttet termostat i forbindelse med skifte av frostvæske for tre uker siden...

Kan den nye termostaten være defekt, eller kan det være andre syndere her??

Link to comment
Share on other sites

Temperaturgiver til motorstyring er ikke den samme som til instrumentpanel. Den på andre siden av vannflensen er til instrumentpanel, 3- eller 4-polt MFTS (multi function temperature sensor). 

Viste den rett temperatur før bytte av termostat, eller var lav temp i instrumentpanel årsaken til at du byttet termostat? Siden radiatorvifte starter så kan man anta at kjølevannet blir godt over 90 grader - så sant det ikke var temperaturgiver bak på toppen (den for motorrom) som startet viften - og instrumentpanel viser da feil. Muligens luft i systemet eller defekt MFTS. Var visning korrekt før så må du få ut luft.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Quattro73 skrev:

Temperaturgiver til motorstyring er ikke den samme som til instrumentpanel. Den på andre siden av vannflensen er til instrumentpanel, 3- eller 4-polt MFTS (multi function temperature sensor). 

Viste den rett temperatur før bytte av termostat, eller var lav temp i instrumentpanel årsaken til at du byttet termostat? Siden radiatorvifte starter så kan man anta at kjølevannet blir godt over 90 grader - så sant det ikke var temperaturgiver bak på toppen (den for motorrom) som startet viften - og instrumentpanel viser da feil. Muligens luft i systemet eller defekt MFTS. Var visning korrekt før så må du få ut luft.

Jeg vet at det er flere temp.givere, og burde sikkert forklart meg bedre. Instrumentet viser i overkant av 60 grader, men det er målt 477 Ohm på giveren til ECU. Siden dette harmonerer antar jeg at temperaturen som vises er ca. riktig.

Bilen har knapt vært kjørbar de siste to årene, så hva temperaturen var før bytte av termostat tør jeg ikke si noe om.

Termostat og frostvæske ble byttet da fargen på kjølevannet var heller ubestemmelig, og av uviss alder. Lufting ble utført iht. manual, men det kan jo ikke utelukkes at det kan være noe luft i systemet. Det er dog ingen andre indikasjoner på at det er det.

Link to comment
Share on other sites

Forstår. Har du lufteventil ved varmeapparat? Jeg bruker alltid ejektor ved påfylling av frostvæske for å unngå luft i systemet. På enkelte biler er det eneste måte å få ut all luft.

Har du tilgang til en temperaturmåler (type laser / IR)? Er da fort gjort å finne ut hva eksakt temperatur er på kjølevann i flensen der temperaturgiver er montert.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

På 8/16/2022 den 11:16 AM, Quattro73 skrev:

Forstår. Har du lufteventil ved varmeapparat? Jeg bruker alltid ejektor ved påfylling av frostvæske for å unngå luft i systemet. På enkelte biler er det eneste måte å få ut all luft.

Har du tilgang til en temperaturmåler (type laser / IR)? Er da fort gjort å finne ut hva eksakt temperatur er på kjølevann i flensen der temperaturgiver er montert.

Det sitter lufteventil på slangen til varmeregisteret. Tok en ekstra runde med lufting i går, og fikk ut noe i ventilen på radiatoren.

Vedlagt bilder tatt etter en halvtimes kjøretur i dag.

Registrerte forøvrig at nykkingen var mye mindre fremtredende (Placebo?), men fortsatt tilstede. Skal prøve å justere opp litt til på DPR-en samt bytte nevnte deler. Har trua på at det blir bra :-)oljetemp_170822.thumb.jpg.e2afdbe946a528699e22e3735557d177.jpg

tempmålinger_170822.jpg

vanntemp_170822.jpg

Link to comment
Share on other sites

92 grader på vannflensen høres normalt ut, altså er temperaturgiver til motorstyring litt feil, men muligens innenfor krav?

Temperaturvisning er da feil, tipper dårlig MFTS siden den mest sannsynlig har vist korrekt en gang. Det er mulig å justere visere på tank- og temperaturmåler, gjerne feil sted å angripe problemet når årsaken mest sannsynlig er giveren.

Angående DPR, husk at dersom du måler positiv strøm så er det som følge av at grunninnstilling er lavere enn det lambda vil ha. Motsatt, måles negativt strøm så regulerer lambda ned grunntrykket. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Quattro73 skrev:

92 grader på vannflensen høres normalt ut, altså er temperaturgiver til motorstyring litt feil, men muligens innenfor krav?

Temperaturvisning er da feil, tipper dårlig MFTS siden den mest sannsynlig har vist korrekt en gang. Det er mulig å justere visere på tank- og temperaturmåler, gjerne feil sted å angripe problemet når årsaken mest sannsynlig er giveren.

Angående DPR, husk at dersom du måler positiv strøm så er det som følge av at grunninnstilling er lavere enn det lambda vil ha. Motsatt, måles negativt strøm så regulerer lambda ned grunntrykket. 

Da tar jeg med en ny sensor neste gang det skal bestilles deler.

Men er det noen fellesnevner for viserne til oljetemp. og vanntemp. siden disse viser nokså likt?

Tankmåler er korrekt, og viser for oljetrykk ser også ut til å være fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fellesnevner for temperaturmåler og oljetemperatur. Eneste som henger sammen er temperaturmåler og tankmåler i instrumentpanel, de er begge matet fra samme konstantspenningsregulator i instrumentpanelet (10V). 

Er litt vinkel på bildet ditt så klarer ikke se eksakt oljetemperatur, andre streken er for 90 grader, peker den ikke ca på den?

https://www.skruvat.no/Kjolevæsketemperatursensor-P867650.aspx?gclid=CjwKCAjwo_KXBhAaEiwA2RZ8hEVoxhXO9WaEzRm8HPeAsFBd8UqTGNRtEgGCzWQXqiX43l6u8IgK3hoCJ8AQAvD_BwE

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Quattro73 skrev:

Ingen fellesnevner for temperaturmåler og oljetemperatur. Eneste som henger sammen er temperaturmåler på kjølevann og tenkmåler, de er begge matet fra en konstantspenningsregulator i instrumentpanel (10V). 

Er litt vinkel på bildet ditt så klarer ikke se eksakt oljetemperatur, andre streken er for 90 grader, peker den ikke ca på den?

 

Den er nok ca. der ja, så da bare takker jeg for gode innspill som tas med videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy