Jensen09 Skrevet Mai 24, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2022 Hei! Har planer om en roadtrip til sommeren, der vi skal kjøre ca 4tusen km nedover i Europa, og så vrake bilen der nede. men jeg vil jo gjerne at bilen skal komme seg dit! bilen det gjelder er golf 3 2.0 94 modell bilen blir ikke varmere enn 70 grader ca.. kjørecomputer viser ca 80-85 grader på olja. bilen synker nok til enda litt lavere enn 70 grader på motorveien. Dette er vell spørsmålene mine. -Hvor skadelig er det for motoren og kjøre gjennom hele Tyskland på autobahn i mange timer på for lav temperatur? Vil den rase? -hva kan feilen være? Har byttet den sensoren som sitter på kjøleslangene. Har også demontert termostaten og testet i en kjele med termometer at den kobler inn på 87 grader. Men lurer på om den kanskje ikke er helt tett ? begge slanger som går inn i radiator blir varme, så fort bilen begynner å bli lunken sorry for rotete innlegg, ville bare få med mest mulig info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 24, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2022 Du trenger ikke bekymre deg, motor tåler fint det. Om olja er 80-85 grader så er nok også motoren det. Kanskje litt feil visning på instrumentet? Om motoren er 70 eller 90 grader så vil det utgjøre det samme for ECU, altså driftsvarm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensen09 Skrevet Mai 25, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2022 Herlig! Det var svaret jeg ønsket meg! Tusen takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 25, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2022 Siden begge slanger til radiator blir varme så fort det er litt lunk i motor, så er nok termostaten synderen. Du kan jo vurdere å bytte den og kjøre bilen hjem igjen. Får vrakpant for den her hjemme - i det minste Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xr4ti Skrevet Mai 26, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2022 På 5/24/2022 den 10:04 PM, Jensen09 skrev: -Hvor skadelig er det for motoren og kjøre gjennom hele Tyskland på autobahn i mange timer på for lav temperatur? Vil den rase? Med en såpass gammel bil så er det nok ikke lurt å presse den. Bedre å komme frem noen timer senere enn at den raser. Ny olje og oljefilter et et must på sånne turer, og NAF-medlemskap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensen09 Skrevet Mai 26, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2022 Takk for svar begge to :) Jeg kjøpte ny termostat , og denne funket ikke. Men så tenkte jeg at jeg prøver å kjøpe enda en, og jaggu funka den nå! nå kjøler den godt :) fikk ett nytt problem etter jeg byttet termostat, (tror ikke det har noe med termostaten å gjøre, men mulig jeg har sølt for mye kjøleveske over noe strøm kabler?) for når jeg starter bilen nå, så slår den seg bare av etter noen sekunder, og dette gjør den flere ganger, frem til den starter ordentlig, og da går den som ei klokke. Så kjørte vi en stund, også døde den under kjøring, og turtelleren fløy opp og ned mange ganger, uten at bilen sitt turtall fulgte. Den ville kvele seg, men startet på en måte med en gang igjen pga bilen var i fart. Så gikk det over, og bilen funket glimrende i den resterende timen vi kjørte tur. Utrolig dårlig skrevet ser jeg nå, men er dette en typisk feil på noe elektriske kontakter ? Xr4ti jeg har byttet en del på bilen, så den skal holde nedover :) byttet olje,oljefelter,bremser,bremsevæske,kjøleveske, luftfilter, tempsensor. Skal også ta det rolig nedover, har skjønt det at autobahn er hard for gamle biler som ikke er kjørt på høyt turtall over lengre tid xr4ti reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 26, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2022 Symptomene du beskriver høres ut som at det er noe galt med hallgiver (som sitter inni fordeler). Har du sølt på fordeleren? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensen09 Skrevet Mai 26, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2022 Oi, dette ble desverre litt gresk for meg, får til de enkle tingene med skruing på bil. Men hallgiver? Hvor sitter denne ? Og hvordan ser den ut? har vell egentlig kun sølt rundt der man fyller på frostvæske Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 26, 2022 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2022 Som beskrevet, sitter inni fordeleren (antar nå du har en bensinmotor). Er strengt tatt en induktiv initiator, turteller (og ECU) henter signal fra denne, når denne feiler så kan du få symptomer som du har opplevd. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.