Gå til innhold

Problemer med motor og webasto


Jackie8448

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg har gjort ett innkjøp av en Audi A4 Allroad 2.0tdi 177hk

 

Problemer jeg føler det er me den er:

 

Den bruker en del olje, snakk om halv liter lenge før gått 500km. Det tikker også veldig bakerst på motoren. 

 

Når jeg bruker webaston så lukter det en aim av diesel når den er på. Motor blir ikke varm men blir varm inne i kupen. Og når jeg har slått den av og skal starte motoren så kinner den litt så begynner den å harke litt etter start før den gir seg. 

 

Jeg syns den bruker mye diesel. Kjørt til jobb nå i 7 dager att og fram circa 24km per dag, 2 ganger trening 24km der og per gang og en annen tur circa 42km. Brukt da over halv tank. Er det vell mye eller normalt? Trudde dem var diesel gjerrige dem motorene. 

 

Enda en ting er att den bruker lang tid på å bli driftsvarm, kjører jeg i nedoverbakke synker temp til rundt 70grader. Jeg fikk og vite fra verksted att Egr ventilen sitter bom fast. Når jeg startet bilen åpnet ikke ventilen seg. Han nevnte dette kunne være noe som gjorde att temp synker en del på motor. Er egr ventilen defekt? 

 

Håper på svar for har kjøpt bilen av forhandler for en snau måned siden og føler hvis det er noe galt att dette er innefor reklamasjons retten. 

IMG_20220124_161845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo virkelig ikke bra ut. 

Først og fremst så høres det ut som du har en diesel-lekkasje. Mulig det har noe med varmeren å gjøre siden du nevner det lukter diesel. Dieselvarmeren har jo og egen dieselpumpe med tilhørende slanger som er koblet til tanken. Kan være mange steder det lekker på der. 

Om varmeren må overhales eller byttes ut så kommer det fort på nærmere 10 tusen kr eller mer. Alt ettersom hvor alvorlig det er. 

At bilen din blir kaldere i nedoverbakke er helt normalt på en moderne dieselbil om varmeren ikke virker som den skal. 

Disse 2-liter dieselmotorene her er jo og kjent for oljepumpehavari om jeg husker rett, så tikking fra motor bør tas veldig alvorlig. 

Egr-ventilen er med på å øke forbrenningstemperaturen på motoren, så om den er låst i stengt posisjon så bidrar ikke det til at motortempen holder seg oppe. 

Du bør få ett prisoverslag på reparasjon og en vurdering. Jeg vil egentlig si at dette er alvorlig nok til at du kan kreve heving av kjøpet for du har fått ett produkt som er langt i fra i orden. Det er derfor lurt å ha med seg noen som kan litt om bil når du skal kjøpe noe som er såpass dyrt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei problemene har blitt fikset på bilen. Men det har dukket opp noe annet igjen. Bilen min har servotronic. Altså elektrisk mekanisk styring. Når jeg kjører så er rattet lett og fint under sakte kjøring men når kjører i alt fra 40 og oppover blir rattet tungt men også hakkete når svinger. Hva kan dette være? 

På 2/27/2022 den 12:30 PM, opelduude skrev:

Høres jo virkelig ikke bra ut. 

Først og fremst så høres det ut som du har en diesel-lekkasje. Mulig det har noe med varmeren å gjøre siden du nevner det lukter diesel. Dieselvarmeren har jo og egen dieselpumpe med tilhørende slanger som er koblet til tanken. Kan være mange steder det lekker på der. 

Om varmeren må overhales eller byttes ut så kommer det fort på nærmere 10 tusen kr eller mer. Alt ettersom hvor alvorlig det er. 

At bilen din blir kaldere i nedoverbakke er helt normalt på en moderne dieselbil om varmeren ikke virker som den skal. 

Disse 2-liter dieselmotorene her er jo og kjent for oljepumpehavari om jeg husker rett, så tikking fra motor bør tas veldig alvorlig. 

Egr-ventilen er med på å øke forbrenningstemperaturen på motoren, så om den er låst i stengt posisjon så bidrar ikke det til at motortempen holder seg oppe. 

Du bør få ett prisoverslag på reparasjon og en vurdering. Jeg vil egentlig si at dette er alvorlig nok til at du kan kreve heving av kjøpet for du har fått ett produkt som er langt i fra i orden. Det er derfor lurt å ha med seg noen som kan litt om bil når du skal kjøpe noe som er såpass dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jackie8448 skrev:

Hei problemene har blitt fikset på bilen. Men det har dukket opp noe annet igjen. Bilen min har servotronic. Altså elektrisk mekanisk styring. Når jeg kjører så er rattet lett og fint under sakte kjøring men når kjører i alt fra 40 og oppover blir rattet tungt men også hakkete når svinger. Hva kan dette være? 

Første bud er å få lest ut feilkoder på systemet. Kan ligge feilkoder i systemet selv om det ikke lyser noen lamper i dashen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår